تشکیل کمیسیون ها در این روزها به یکی از موضوعات داغ مجلس دهم تبدیل شده است. در اصل نمایندگان بر اساس تخصص، تجربه و تحصیلات خود باید در کمیسیون ها ثبت نام کنند اما چیزی که بیش از هر موضوع دیگری شرایط را جالب کرده است علاقه فراوان منتخبین مردم نسبت به برخی از کمیسیون ها است.

در این میان کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی از بقیه طرفدار بیشتری دارد و تا کنون 38 نماینده برای حضور در آن ثبت نام کرده اند. البته شاید این موضوع کمی منفعت طلبانه به نظر برسد چرا که سفرهای خارجی  و دریافت حق ماموریت آن هم به دلار احتمالا موضوعی است که هر فردی را ترغیب می‌کند که در این کمیسیون عضو شود، البته کمیسیون مذکور محاسن دیگری هم دارد که از بین آن ها می توان به سر و کار داشتن نمایندگان آن با رسانه ها و افزایش شهرت را نام برد.

در بین این نام ها کمیسیون اقتصادی نیز یکی از پر طرفدارترین کمیسیون‌ها است. شاید علت این علاقه در عضویت، مشکلات اقتصادی کشور باشد و شاید نمایندگان می‌خواهند به وعده های انتخاباتی خود عمل کنند و وضعیت معیشت مردم را بهبود ببخشند اما غافل از این که بهبود شرایط اقتصادی در گرو بهبود شرایط فرهنگی نیز هست و به طور مثال تا زمانی که مردم کشور به این باور نرسند که با خرید کالاهای  ملی باید از تولید داخلی حمایت کنند، اقتصاد داخلی توسعه پیدا نخواهد کرد که در این صورت باز هم نمی‌توان امید به خرید مردم و بهبود شرایط را داشت. البته در ارتباط بودن با بانک‌ها، وام‌ها، بیمه مرکزی و مناطق آزاد تجاری نیز در اشتیاق به عضویت در این بی‌تاثیر نیست.

از دیگر کمیسیون های پر اقبال کمیسیون برنامه و بودجه است که باز هم به نوعی با مسائل اقتصادی سر و کار دارند. برخی معتقد هستند نمایندگان از حوزه های انتخابیه مختلف اگر در این کمیسیون عضو باشند می‌توانند در زمان بررسی بودجه مبلغ بالاتری را به استان خود اختصاص دهند.

محمد علی پور مختار در گفت‌وگو با اشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اشتیاق نمایندگان در عضویت این کمیسیون گفت: برخی نمایندگان معتقدند کمیسیون‌های اقتصادی، مالی و ارتباط‌گیری با وزارت‌خانه‌ها می‌تواند در بهبود شرایط حوزه انتخابیه‌شان تأثیرگذار باشد.

 

/

 

در این بین کمیسیون هایی هم وجود دارند که نمایندگان رغبتی به عضویت در آن ها ندارند مثل کمیسیون حقوقی و قضایی، فرهنگی،  شوراها و  اصل نود. شاید یکی از علل عدم استقبال نمایندگان در عضویت کمیسیون حقوق قضایی کار بسیار سنگین و دقیق در این کمیسیون باشد. زیرا تقریبا 65 تا 70 درصد طرح‌ها و لوایحی که در مجلس اعلام وصول می‌شود به نوعی با این کمیسیون در ارتباط است و نمایندگان مسئولیت سنگینی در این کمیسیون به عهده دارند.

امیر خجسته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: کمیسیون‌های فرهنگی، شوراها و حقوقی مجلس به دلیل نداشتن سفرهای خارج از کشور و بودجه خاص مظلوم واقع شده و متقاضی زیادی ندارد.

از ترافیک نمایندگان برای عضویت و علت های آن که بگذریم با کمی دقت در فعالیت‌های سال‌های گذشته نمایندگان در مجلس می‌توان دریافت که منتخبین مردم که با تخصص مرتبط با کمیسیون خود به کار انقلابی پرداختند در هر کمیسیونی توانستند خوش بدرخشند و تغییرات را ایجاد کنند و با توجه به سخنان رهبری نسبت به حساسیت شرایط فرهنگی می‌طلبد نمایندگان مجلس دهم این دور اهتمام بیشتری در عضویت کمیسیون هایی چون فرهنگی و آموزش داشته باشند.