انتخاب 90 نماینده برای ریاست و هیئت رئیسه کمیسیونها/ رایزنیهای گسترده

گروه سیاسی- روزهای آینده در مجلس، روزهای سرنوشت سازی برای کمیسیونهای تخصصی مجلس است.چرا که برای 13 کمیسیون تخصصی و دو کمیسیون خاص مجلس باید یک رئیس، 2 نائب رئیس، 2 دبیر و یک سخنگو انتخاب شوند و این یعنی انتخاب 90 نماینده.

خبرنگار افکار نیوز در روزهای گذشته در راهروهای مجلس شنیده که رایزنیهای گسترده ای برای ریاست و دیگر اعضای هیئت رئیسه کمیسیونها در جریان است.

این رایزنیها هم در مجلس و هم در بیرون از مجلس می شود.

برخی از نمایندگان تلاش دارند تا با مطرح کردن نام خود و برخی از دوستان و همفکران شان، خود در هیئت رئیسه کمیسیونها جای بگیرند که در همین راستا رایزنی با اعضای کمیسیونها را آغاز کردند.

اما در این میان نام برخی افراد برای ریاست بعضی از کمیسیونها مطرح شده است.

احمد سالک و جمشید جعفرپور برای ریاست کمیسیون فرهنگی، حشمت الله فلاحت پیشه، مصطفی کواکبیان و علاءالدین بروجردی برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، سید کاظم دلخوش، محمود بهمنی، محمدرضا پورابراهیمی و الیاس حضرتی برای  ریاست کمیسیون اقتصادی، الهیار ملکشاهی برای ریاست کمیسیون حقوقی و قضایی، حمیدرضا فولادگر، عزیز اکبریان، ولی ملکی و احمدی برای ریاست کمیسیون صنایع و معادن، غلامرضا تاجگردون، حمیدرضا حاجی بابایی برای ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، امیری خامکانی،علی ادیانی راد و فریدون حسنوند برای ریاست کمیسیون انرژی، عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی برای ریاست کمیسیون اجتماعی، محمد مهدی زاهدی، محمدرضا عارف، محمود صادقی و جبارکوچکی نژاد برای ریاست  کمیسیون آموزش و تحقیقات.

در روزهای آینده با تعیین تکلیف اعضای کمیسیونها، جلسات رسمی آنها آغاز می شود.

اولین دستور کار این کمیسیونها، انتخاب اعضای هیئت رئیسه است.

حداقل تعداد نمایندگان در یک کمیسیون 19 نماینده و حداکثر هم 23 نماینده است.

مجلس دارای 13 کمیسیون تخصصی است که عبارتند از:

کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون انرژی،  کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، کمیسیون بهداشت و درمان،  کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون عمران، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی.

همچنین در مجلس تعدادی کمیسیون خاص وجود دارد. مثل کمیسیون اصل 90 یا کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی و یا برخی از کمیسیونها که بر حسب ضرورت در مجلس تشکیل می شود.

کمیسیون اصل 90 مجلس دارای اعضای ثابت و متغیر است.

اعضای ثابت آن نباید عضو هیچ یک از کمیسیونهای تخصصی باشند و اعضای متغیر آن، متشکل از روسائی کمیسیونهای تخصصی مجلس است.

نحوه انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با دیگر کمیسیونها فرق دارد. رئیس این کمیسیون از میان اعضای ثابت و با معرفی رئیس مجلس و با رای نمایندگان در صحن مجلس انتخاب می شود اما هیئت رئیسه دیگر کمیسیونها با رای خود نمایندگان در جلسات کمیسیونها انتخاب می شوند.