نتیجه عجیب توافق هسته ای/مالیات‌دهندگان آمریکایی نمی دانند پولشان صرف ایران می‌شود!

پایگاه اینترنتی نیویورک پست در گزارشی به قلم "اِلی لِیک" نوشت: توافق هسته‌ای که دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، با ایران امضا کرد، نتیجه عجیبی به بار آورد بطوریکه در شرایط کنونی، مالیات‌دهندگان آمریکایی در حال تامین بودجه مورد نیاز نظامی برای دوستان و دشمنان خود در خاورمیانه هستند.

 
نیویورک پست در ادامه مدعی شد: آمریکا در حال اعطای کمک‌های مالی به تجهیز نظامی متحدان خود در خاورمیانه از جمله مصر و اسرائیل است و از سوی دیگر پس از توافق هسته‌ای، منابع مالی را در اختیار ایران قرار داد که صرف تجهیز توانمندی‌های نظامی می‌شود. ماجرا از زمانی آغاز شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا ژانویه سال جاری میلادی (دی 94) 1.7 میلیارد دلار از اموال توقیف شده ایران را در اختیار بانک مرکزی این کشور قرار داد. این پول در جریان مبادله چند زندانی آمریکایی و مفاد قید شده در توافق هسته‌ای به ایران تحویل داده شد. ماجرای 1.7 میلیارد دلار مربوط به زمانی است که 
ایران پیش از انقلاب جمهوری اسلامی در سال 1979 (1358) تجهیزات نظامی را از آمریکا خریداری و پول آن را پرداخت کرده بود؛ اما آمریکایی‌ها سفارش ایران را هیچگاه به این کشور تحویل ندادند.
 
این گزارش در ادامه مدعی شد: برای ماه‌ها مشخص نبود پول تحویل داده شده به ایران صرف چه اموری شده است. سرانجام سرنوشت مرموز 1.7 میلیارد دلار در ماه مه (اردیبهشت) و از سوی شورای نگهبان ایران مشخص شد. شورای نگهبان اعلام کرد  در بودجه سال 2017، بانک مرکزی ایران تامین کننده 1.7 میلیارد دلار برای تجهیز بخش نظامی کشور می‌شود.
 
نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا که با امضای توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند، اوباما را به دلیل آنکه با لغو تحریم‌های ایران موجب شد این کشور فرصت تجهیز نظامی پیدا کند، مورد انتقاد قرار داده‌اند. این انتقاد نمایندگان مخالف درمورد بخشی از دارایی‌های ایران است که در اصل متعلق به این کشور بوده و به دلیل مسدود شدن دارایی‌های بانکی، سالها در اختیار آمریکا قرار داشت. ماجرای 1.7 میلیارد که ژانویه به ایران تحویل داده شد در این مقوله جای نمی‌گیرد. حدود 400 میلیون دلار آن مربوط به صندوق مشترک مالی است که محمدرضا پهلوی، شاه معدوم ایران، قبل از انقلاب اسلامی به آمریکا پرداخت کرده بود. در مدت 36 سال 1.3 میلیارد دلار سود سپرده به این پول تعلق گرفت. طبق نامه "مایک پامپئو،" سناتور جمهوری‌خواه و مسئول تحقیق درمورد 1.7 میلیارد دلار پرداخت شده به ایران، این پول از ناحیه "صندوق قضاوت" تامین شده است. "صندوق قضاوت،" محل اندوخته‌سازی منابع مالی است که هنگام قضاوت و یا طرح ادعا علیه آمریکا از آن استفاده می‌شود. این صندوق در بودجه آمریکا هیچ منبع دیگری ندارد و تامین نقدینگی آن بسیار محدود است.
 
زمانیکه دولت اوباما تصمیم گرفت در ماه ژانویه 1.7 میلیارد دلار را به ایران پرداخت کند اعلام کرد این کار برای مالیات دهندگان آمریکایی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود زیرا اگر کار به شکایت از دیوان لاهه بکشد، احتمالا امریکا مجبور می‌شود نرخ بهره و جریمه دیرکرد بیشتری به ایران پرداخت کند.
 
منتقدان اوباما معتقدند 1.7 میلیارد دلار مورد بحث، خون بهای 5 زندانی آزاد شده آمریکایی از ایران است. مقامات ایرانی بارها تاکید کردند این کشور هنوز هیچ بهره‌ای از توافق هسته‌ای نبرده است؛ اما بودجه وزارت دفاع ایران در سال 2017 به 19 میلیارد دلار افزایش یافته که 90 درصد بیشتر از سال پیش از آن است.
 
نیوزویک در پایان گزارش خود مدعی شد: دست‌کم حالا می‌دانیم پول مالیات‌دهندگان آمریکایی کجا هزینه شده است.