پشت پرده ریاست مرکز پژوهشهای مجلس

به گزارش افکار نیوز ، حکم ریاست مرکز پژوهشهای مجلس از سوی هیئت رئیسه مجلس نهم بوده و در حالی که دوره مجلس نهم پایان یافته و هیئت رئیسه تغییر کرده، اما کاظم جلالی همچنان بر مسند ریاست این مرکز تکیه زده و اعلام کرده فعلا در این سمت باقی می ماند.

به گزارش افکار نیوز کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است که با حکم علی لاریجانی از ابتدای مجلس نهم این سمت را دارا شد.

شیوه انتخاب رئیس مرکز پژوهشهای مجلس به این صورت است که کاندیداهای ریاست این مرکز با معرفی در هیئت رئیسه و رای گیری در این هیئت و کسب رای لازم، با حکم رئیس مجلس منصوب می شود.

در همین راستا علی لاریجانی رئیس مجلس در 26 تیر سال 91 طبق ماده  7 اساسنامه مرکز پژوهش ها، جلالی را بعنوان رئیس مرکز منصوب کرد.

 

طبق این ماده، حکم جلالی چهار ساله است و وی حداکثر تا 26 تیر امسال می تواند در این مرکز بماند.

ضمن اینکه هیئت رئیسه جدید مجلس حق دارد زودتر از این تاریخ رئیس جدید را منصوب کند. چرا که انتخاب رئیس مرکز پژوهشهای مجلس از اختیارات هیئت رئیسه هر دوره مجلس است و هیئت رئیسه یک دوره نمی تواند برای هیئت رئیسه دوره بعد تعیین تکلیف کند.

هیئت رئیسه ای که به کاظم جلالی رای داده تا ششم خرداد رسمیت داشته و از ششم خرداد دوره مجلس نهم پایان یافته و علاوه بر آن همه اعضای هیئت رئیسه مجلس بجز رئیس مجلس و آشوری تازیانی ناظر مجلس، بقیه تغییر کردند.

 هیئت رئیسه جدید مجلس این حق و اختیار را دارد تا بلافاصله بعد از شکل گیری، رئیس جدید برای این مرکز منصوب کند اما جلالی روز دوشنبه 17 خرداد در جمع خبرنگاران در اظهاراتی عجیب اعلام کرد که من چهار سال ریاست مرکز پژوهش ها را بر عهده داشته ام و در این سمت باقی خواهم ماند تا در مورد انتخاب رئیس این مرکز تصمیم گیری شود اما تصور کلی من این است که این تصمیم گیری کمی دیرتر صورت خواهد گرفت.

اظهارات جلالی در حالی صورت می گیرد که 10 عضو از 12 عضو هیئت رئیسه مجلس، تغییر کرده است و این افراد رای به ابقا و یا ادامه مدیریت جلالی ندادند. ضمن اینکه از چند روز پیش نام عارف هم برای ریاست مرکز پژوهشها مطرح شد.

البته شاید این اظهار نظر جلالی در پی مطرح شدن نام عارف برای ریاست مرکز و جلوگیری از مطرح شدن بیشتر نام عارف برای ریاست این مرکز بود. بطوریکه وی مجبور شد غیبت طولانی خود و حضور کم رنگش در جمع خبرنگاران مجلس را بشکند و توضیحاتی در خصوص مرکزپژوهشها بدهد.

در هر حال حضور جلالی بر مرکز پژوهای مجلس دارای اشکال است. اشکالی که حداقل 10 عضو هیئت رئیسه که چهار سال پیش بر ریاست وی رای دادند، دیگر عضو هیئت رئیسه نیستند و بیشتر آنها دیگر نماینده نیستند.

جلالی از یک طرف تمایل خود را بر ماندن در ریاست مرکز پژوهشها اعلام می کند و می گوید که با برخی دوستان که بحث شد، گفته‌ام هر چه صلاح می‌دانند اقدام کنند و از طرف دیگر در مصاحبه 17 خرداد گفت که نام آقای عارف زیبنده ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس است.

در همین راستا بهروز نعمتی عضو هیئت رئسه مجلس و یار همیشگی جلالی و لاریجانی، ریاست عارف بر مرکز پژوهشها را شایعه دانست.

نعمتی حتی از ابقای جلالی بر این مرکز خبر داد و گفته که گزینه احتمالی در این زمینه وجود ندارد.

هر چند در روزهای گذشته نام عارف برای ریاست مرکز پژوهشهای مجلس مطرح شد اما بلافاصله جلالی در جمع خبرنگاران حاضر شد و تلویحا اعلام کرده که تمایل دارد در این مرکز بماند و همچنین نعمتی یکی از یاران جلالی هم در مصاحبه ای اعلام داشت که جلالی بر مرکز ابقا می شود تا خیال همه را راحت کند.

12 عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در سال اول عبارت بودند از؛ علی لاریجانی نماینده قم رئیس مجلس، سیدمجمدحسن ابوترابی فرد نماینده تهران نایب رئیس اول، محمدرضا باهنر نماینده تهران نایب رئیس دوم، محمد آشوری تازیانی نماینده هرمزگان، سیدشریف حسینی نماینده خوزستان و عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه ناظران مجلس، حسین سبحانی نیا نماینده خراسان رضوی، محمدحسین فرهنگی نماینده آذربایجان شرقی، محمد دهقانی نماینده خراسان رضوی،‌شاهین محمدصادقی نماینده فارس، علیرضا منادی سفیدان نماینده آذربایجان شرقی و جواد جهانگیرزاده نماینده آذربایجان غربی دبیران مجلس.