میرحسین به اخطارهای وزارت اطلاعات بها نداد/ملاقات خصوصی با کروبی

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به سالروز شورش فتنه گران علیه جمهوریت در سال ۸۸ اظهار کرد: ما انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال ۸۸ را به عنوان یک تشکیلات حزبی از ماه ها قبل تحت نظر داشتیم و اتفاقات مختلف پیرامون آن را برای چگونگی ورود رصد می کردیم.

وی افزود: از چند ماه پیش از انتخابات با رصدی که از رسانه های بیگانه داشتیم و تحرکاتی که در داخل مشاهده می کردیم به این نتیجه رسیدیم که غیر از موضوع رقابت های انتخاباتی، با موضوعات دیگری نیز مواجه هستیم زیرا به روشنی پیام‌هایی که از سوی مخالفین خارجی و برخی افرادی که در داخل یا تحت تأثیر بیگانگان و یا اینکه به عنوان عوامل آنها فعالیت می کردند، منتشر می شد ما را به این نتیجه رساند که فقط قرار نیست یک انتخابات مانند انتخابات دوره های گذشته برگزار شود.

دبیرکل حزب موتلفه خاطر نشان کرد: در داخل برخی افراد درگیر در انتخابات، مسأله کمیته صیانت از آرا را مطرح کرده بودند و همین مسأله هم سوژه بسیاری از رسانه های بیگانه شده بود. لذا ارزیابی ما در حزب موتلفه این بود که هدف این تبلیغات انتخابات نیست بلکه اهداف بر اندازانه در کار است.

حبیبی گفت: یکی از نکات مهمی که خبری هم شد اظهارات رئیس میز سازمان سیا بود که یک روز قبل از انتخابات گفته بود فردا در ایران یک انتخابات اتفاق نمی افتد بلکه یک انقلاب رنگین در حال وقوع است، نظیر آنچه در برخی از کشورهای دیگر اتفاق افتاده است.

وی افزود: وقتی به روز برگزاری انتخابات رسیدیم متوجه شدیم که آن دریافت ها و تحلیل های اولیه ای که از انتخابات داشتیم، قابل اتکا بوده است. با گذشت زمان و برگزاری دادگاه های برخی از متهمین مشخص شد که برخی معتقد بودند تقلب اسم رمز یک جریان خاص برای ایجاد فتنه و ضربه به نظام بوده است.

جلسه عسگراولادی، باهنر، آل اسحاق، کوهکن و میرسلیم با موسوی

دبیرکل حزب موتلفه تصریح کرد: بر اساس گزارش هایی که بعداً به دست ما رسید گروه هایی در کشور فعال شده بودند که مردم را رو در روی یکدیگر قرار دهند و نظام را متحمل خسارات زیان باری کنند. حتی گزارش‌هایی آمد مبنی بر اینکه گروه هایی از خارج از کشور وارد شده اند و قصد کشتار مردم در تجمعات را دارند.

حبیبی افزود: وزارت اطلاعات براساس این گزارش ها به کاندیدای شکست خورده، تذکر لازم را داد ولی متأسفانه موسوی به این اخطار ها اعتنایی نکرد. بعد از انتخابات در یکی از جلسات خصوصی ما در حزب موتلفه، قرار بر این شد که آقایان مرحوم عسکر اولادی، باهنر، کوهکن، آل اسحاق و میرسلیم به دیدار موسوی بروند و وی را از ادامه اقداماتش و بیانیه ها و فعالیت های تحریک آمیزش منع کنند.

موسوی بازشماری آرا را قبول کرد ولی اطرافیانش نگذاشتند

وی خاطر نشان کرد: این ملاقات در هفته دوم بعد از انتخابات برگزار شد. هدف این ملاقات این بود که وی را قانع به بازشماری آرا کنند ولی او می گفت که به شورای نگهبان و دولت اعتماد و اطمینانی ندارد. از سوی هیأت ما به او گفته شد که صندوق های پلمپ شده در حضور خود وی یا نماینده ای که معرفی کند باز شده و پس از آن باز شماری شود که بعد از مدتی بحث، سرانجام موسوی قبول کرد که در فرآیند بازشماری آرا را بپذیرد.

دبیر کل حزب موتلفه تاکید کرد: بعد از دو روز از مذاکرات مشخص شد که اطرافیان وی به او مشورت داده­ اند تا از فرآیند باز شماری منصرف شود. در حالی که اگر این اقدام صورت می گرفت می توانست خیلی از مشکلات را حل کند و پاسخ افرادی که ممکن بود دچار شبهه شده باشند را بدهد ولی در نهایت همان گونه که عرض کردم با مشورت اطرافیان، از این کار منصرف شد.

حبیبی گفت: برخی از اطرافیان موسوی، کسانی بودند که با اصل نظام مشکل داشتند. این افراد در روز های پس از اعلام نتایج خیلی به او فشار آوردند و در نهایت توانستند او را سوار بر موجی کنند که خودشان قبلاً آن را ساخته بودند. رهبر انقلاب نیز در این باره فرمودند که اصل فتنه از خارج از کشور مدیریت می شد و افرادی در داخل بودند که به دام افتادند.

تلاش مرحوم عسگراولادی بازگرداندن فتنه گران به دامن ملت بود

وی با اشاره به اظهارات و تلاش های مرحوم عسگراولادی در ارتباط با شناساندن اصل فتنه به مردم تصریح کرد: بنده چون از نزدیک شاهد تلاش‌ها و اقدامات مرحوم عسکراولادی بودم عرض می‌کنم که قصد وی این بود که همه مردم و فعالین سیاسی باور کنند که ریشه فتنه در خارج از کشور است و به بقیه بگویند افرادی که در فتنه ۸۸ درگیر مسائلی شدند، مفتون هستند و خودشان در دام فتنه بیگانگان افتاده اند.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: مرحوم عسکر اولادی قصد داشت از زبان خود مفتون ها، مطالبی علیه خارجی ها و بیگانگان مطرح شود و این زمینه ساز بازگشت آنان به دامن ملت شود. وی در این رابطه و برای این اقدام تمام حیثیت گذشته خود را به میدان آورد و حتی در جلسه حزب موتلفه گفت این مطالبی را که قصد دارم بیان کنم، نظر شخص حبیب الله عسکر اولادی است.

تذکرات عسگراولادی در کروبی موثر واقع نشد

حبیبی اظهار کرد: مرحوم عسگراولادی در آن جلسه گفت می‌دانم موتلفه موافق این بیانات نیست و به همین دلیل می خواهم یک سال از موتلفه مرخصی بگیرم تا این سخنان را بیان کنم. ما در جلسه شورای مرکزی در خصوص سخنان وی بحث کردیم و گفتیم که درست است که با محتوای سخنان­ شما موافق نیستیم ولی با مرخصی شما هم موافق نیستیم. مرحوم عسکراولادی با قبول همه هزینه ها خواستند که در دام افتادگان را نجات دهند.

وی خاطر نشان کرد: آن مرحوم در هفته سوم پس از انتخابات ملاقات خصوصی نیز با کروبی داشت اما تذکراتش در او موثر نیفتاد. بنده هم در ماه مبارک رمضان آن سال دیدار خصوصی با کروبی داشتم تا وی را از ادامه راهی که انتخاب کرده بود منصرف کنم. البته بسیاری از توضیحات را پذیرفت ولی بعدا مطلع شدم برخی اطرافیان وی، آن ملاقات را هم بی اثر کردند.