پاسخ کاخ سفید به هشدار رهبری/ترامپ نمی خواهد توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند!

در حالی که دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها قول داده است تا توافق هسته‌ای ایران را لغو و آن را پاره کند، "کیلی آیوت" سناتور نیوهمپشایر نیز به دنبال تصویب قانونی است تا تحریم‌های بیشتری را در واکنش به آزمایش موشک‌های بالستیک ایران، وضع کند.

به گزارش فارین پالیسی، این اقدام می‌تواند از سوی ایران نقض توافقنامه هسته‌ای، تعبیر و تفسیر شود. آیت الله علی خامنه‌ای رهبر عالیقدر ایران نیز در سخنانی روز سه شنبه قول داده است که اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقدام به پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران کنند، تهران نیز این توافقنامه را آتش خواهد زد.

آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد: جمهوری اسلامی نقض کننده نخست توافق هسته‌ای نخواهد بود. ولی اگر تهدید از سوی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برای پاره کردن این توافقنامه عملی شود، جمهوری اسلامی نیز این توافق را آتش خواهد زد.

مقام‌های ایرانی به شدت نسبت به عدم پایبندی واشنگتن به تعهدات خود در چارچوب برجام، معترض هستند. محدودیت‌های وضع شده علیه مبادلات مالی ایران همچنان به قوت خود باقی است و این مساله بازگشت ایران به بازارهای جهانی را بسیار کند کرده است. بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان نیز هنوز تمایلی برای همکاری با ایران ندارند.

بن رودز در سخنانی طی روز پنجشنبه تاکید کرد که حتی دونالد ترامپ نیز نمی خواهد توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند.

وی تصریح کرد: شما اساسا زمانی به کاخ سفید وارد خواهید شد که تعهدات اصلی و عمده هسته‌ای، تکمیل و نهایی شده است، ذخایر هسته‌ای از ایران خارج شده، رآکتور اراک بازطراحی شده، در فردو هیچ گونه غنی سازی وجود ندارد، و همه سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

بن رودز گفت: پاره کردن توافق هسته‌ای موجب دلسردی کشورهای همراه با آمریکا برای دستیابی به این توافق خواهد شد، شامل اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها. رئیس جمهور جدید احتمالا مانع از این وقوع این مساله خواهد شد.