خبرآنلاین: علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و از اصولگرایان منتقد دولت درباره تاثیرات ۶ سفر گذشته رئیس جمهور به سازمان ملل با بیان اینکه رئیس جمهور تاکنون موضع گیری های خوبی در سیاست خارجی وبرخی آرمانهای انقلاب اسلامی داشته است، افزود : ایشان در سخنرانیهایش از نوعی صلابت در برابر قدرتهای استکباری برخوردار بوده و حالت کرنش و ذلت و خود کم بینی نداشته.ضمن اینکه نسبت به مساله صهیونیسم و فلسطین مواضع خوبی اتخاذ کرده است.

مطهری در عین حال با انتقاد از آزادی دو جاسوس آمریکایی، گفت: البته مسئله آزادی دو متهم به جاسوسی آمریکایی همزمان با سفر رئیس جمهور، آن هم با دریافت وثیقه از سلطان قابوس و همچنین اظهار تمایل زیاد رئیس جمهور به برقراری رابطه با آمریکا و این که در مصاحبه ای گفتند عدم رابطه به ضرر هر دو کشور است، مناسب نیست.

احمد توکلی دیگر چهره اصولگرای منتقد دولت هم روز گذشته به اظهارات رئیس جمهور درباره رابطه با آمریکا، واکنش نشان داد و تاکید کرد: برخی رفتارها در برابر آمریکا مغایر با مصحلت و عزت کشور است. خدا کند اگر قرار باشد روزی با آمریکا مذاکره یا معامله‌ای صورت بگیرد کسانی سرکار باشند که قدر ملت ایران و ارزش نظام و انقلاب اسلامی را بدانند نه کسانی که در سخن رادیکال‌ند و در عمل دارائی‌های ما را در دیپلماسی خارجی ارزان عرضه می‌کنند.

رئیس جمهور در جریان سومین روز سفر به آمریکا در گفت‌وگو با ایرانیان مقیم آمریکا با بیان اینکه ما اصل را در برقراری رابطه می دانیم؛ گفت: معتقدیم فقدان ارتباط «به زیان دو طرف» است. لازم است دولتمردان آمریکایی مقداری در اخلاق، رفتار و رویکردهای خود تجدیدنظر کنند تا مشکلات برطرف شود.

مطهری در پاسخ به این پرسش که کارکرد داخلی سفرهای سالانه رئیس جمهور بیشتر بوده یا اثرات بین المللی آن، گفت: نباید بدبینانه به این مساله نگاه کرد، چرا که این سفرها طبعا آثار داخلی هم دارد، ولی سخنرانی ها و مصاحبه های آقای احمدی نژاد در سازمان ملل در مجموع «خوب و موثر» بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نطق های سالانه رئیس جمهور که از نگاه برخی سیاسیون داخل به تشدید تنش در فضای بین المللی می انجامد، خاطرنشان کرد: مواضعی که ایشان درباره هولوکاست یا یازده سپتامبر طرح کرده به صورت سئوال و درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب بوده و من موافقم که این مواضع از سوی رئیس جمهور بیان شود.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم درباره اینکه فکرمی کنید مصاحبه های زیاد رئیس جمهور با رسانه های غربی در معرفی دیدگاه های ایران به مخاطب غربی موثر بوده، گفت: این گفت وگو ها در سیاستمدارهای آنها موثر است، ولی در توده مردم غرب با توجه به اینکه مطالب این گفت وگو ها عینا منتقل نمی شود و گاهی سانسور می شود و یا در ترجمه ها مفاهیم درست منتقل نمی شود، طبیعی است که تاثیرش کمتر است. شاید خود دفتر رئیس جمهور بتواند تمهیدی بیندیشد که این متن ها به صورت دقیق منتشر شود.