حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به ارائه گزارشی تحلیلی از وضعیت طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران پرداخت و خواستار آن شد تا شورای شهر به‌طور خاص، توسعه مترو و جذب منابع دولتی به این بخش را در دستور کار خود قرار دهد.

وی که این گزارش را در سیصدو شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر ارائه می‌کرد، افزود: همه امیدهایمان برای حل مشکل ترافیک تهران، راه‌اندازی متروست تا با انتقال ترافیک به سطوح زیرین شهر، ترافیک روان‌تری را در سطوح بیرونی آن شاهد باشیم اما به گفته شکیب تمام اعتبارات اختصاص یافته به مترو در سال گذشته تنها ۶۰۰ میلیارد تومان شد که به هیچ وجه ما را به اهداف طرح نمی‌رساند.

به گفته شکیب، در سال ۱۴۰۴ که افق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران محسوب می‌شود روزانه ۱۸ میلیون سفر که معادل ۲۵ میلیون جابه‌جایی است در شهر رخ خواهد داد که بر این اساس می‌بایست سهم خودروهای شخصی ۲۵ درصد، عمومی(اتوبوس و مترو) ۵۵ درصد و نیمه عمومی‌ها(تاکسی) ۲۰ درصد باشد.

به گزارش همشهری، شکیب ادامه داد: تا افق طرح باید میزان بزرگراه‌ها ۴۹۰ کیلومتر، وسعت مترو ۴۶۰ کیلومتر، میزان اتوبوس‌ها ۱۱ هزار دستگاه، مینی‌بوس‌ها ۴۵۰۰ دستگاه، تاکسی‌ها ۱۰۰ هزار دستگاه و خودروهای ون نیز به تعداد ۱۱ هزار دستگاه باشد. وی در ادامه به سهم دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس در قالب اقدامات عمرانی و یارانه بلیت اشاره کرد و گفت: نیاز مترو به‌گونه‌ای است که لازم است از سوی دولت سالانه ۵۵ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یابد.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال‌جاری دولت باید۳۲۰ میلیارد تومان در بخش عمران و ۵۴ میلیارد تومان در بخش یارانه بلیت به مترو بپردازد، تاکید کرد: نیاز مترو خیلی بیش از این ارقام است. شکیب گرچه برنامه توسعه کیفی ناوگان اتوبوسرانی را مطلوب دانست اما از نظر کمی روند توسعه ناوگان را خوب ارزیابی نکرد و گفت: باید هر ساله ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود اما از اول سال تا‌کنون ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از دولت دریافت کرده‌ایم که اگر افزایش اتوبوس‌ها به همین منوال ادامه یابد،

در سال ۱۴۰۴ به جای ۱۱ هزار، حدود ۶ هزار اتوبوس خواهیم داشت. طبق گزارش رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا، کار توسعه معابر شهر تهران با اختلاف کمی از برنامه به‌خوبی در حال پیشروی است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر طول معابر ما ۴۴۰ کیلومتر است که حدود ۵۰ کیلومتر مانده تا به افق طرح برسد و این آمار خوبی است.


لزوم بهبود رفتار رانندگان

تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز پس از پایان گزارش حمزه شکیب به‌منظور ایراد توضیحاتی پشت تریبون شورای شهر قرارگرفت و در همان ابتدای سخنرانی خود از زحمات پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل ترافیک شهری قدردانی کرد. از نظر تشکری هاشمی قطعا ۵۰درصد مشکلات ترافیکی تهران با بهبود رفتار رانندگان قانون‌شکن و جسور که حرمتی برای فرهنگ و سلامت جامعه قائل نیستند قابل برطرف شدن است.

ورود سالانه ۴۰۰ هزار خودرو به شهر به گفته تشکری هاشمی کار را به جایی رسانده که تنها برای پارک این خودروها کنار هم و نه تردد آنها به ۲۰۰۰کیلومتر معبر نیاز داریم. از طرفی تولید خودروهای جدید از سوی خودرو سازان سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه سوخت تنها به شهر تحمیل می‌کند. آن وقت ما نمی‌توانیم به‌دلیل کمبود منابع برای شهر اتوبوس تامین کنیم و خودرو‌سازان نیز با وجود این همه سود و خودرویی که به شهر تحمیل می‌کنند نمی‌خواهند هیچ سهمی برای حل ترافیک تهران داشته باشند.


تقدیر از سازمان زیباسازی در هفته دفاع مقدس

در بخش دیگری از جلسه دیروز شورای شهر، حسن بیادی نایب رئیس این شورا از اقدامات سازمان زیبا‌سازی‌ بابت عملکرد این سازمان در هفته دفاع مقدس قدردانی کرد. بیادی گفت: سازمان زیبا‌سازی‌ با طراحی شعارهایی که اهداف شهدا و رزمندگان را مجددا به ما تذکر می‌داد اقدامات ارزنده‌ای انجام داد.

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز ضمن تقدیر از فعالیت‌های سازمان زیباسازی در هفته دفاع مقدس گفت: بخشی از اقدامات ارزشمند سازمان زیباسازی به حوزه عکس مربوط است. مسجد جامعی گفت: براساس مصوبه‌ شورا قرارشد یک درصد از محل اعتبارات عمرانی به حفظ آثار فرهنگی هنری، دفاع مقدس و انقلاب اختصاص یابد. وی خواستار عملی شدن این مصوبه د ر قالب راه‌اندازی مرکزی برای نگهداری اسناد و آثار هنری انقلاب و جنگ شد.


تصویب لایحه استقبال از مهر

اعضای شورای شهر تهران لایحه استقبال از مهر ماه را دیروز تصویب کردند تا به این ترتیب هرسال قبل از شروع سال تحصیلی جدید هر یک از دستگاه‌های اجرایی متولی، طبق این لایحه وظایف خود را انجام دهند.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که لایحه دائمی شدن استقبال از مهر را به شورا ارائه کرده بود، گفت: هدف از دائمی شدن اجرای این طرح ارتقای سطح خدمات فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و ترافیکی، افزایش همکاری برای بهسازی و نوسازی محیط مدارس و اطراف آن، همکاری با آموزش و پرورش به‌منظور آموزش حقوق و تکالیف شهروندی و در عین حال افزایش تعاملات میان بخشی بین مدیریت شهری و سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها بوده است.
دیروز همچنین یک فوریت طرح «انتخاب حسابرس شهرداری تهران در سال ۱۳۹۰» به تصویب رسید.

ورزشکاران ملی بدون قید و شرط در آتش‌نشانی استخدام می‌شوند

دیروز در شورای اسلامی شهر تهران از۹ قهرمان آتش‌نشان، شرکت‌کننده در مسابقات جهانی آتش‌نشانی تقدیر شد. در مراسم تقدیر از قهرمانان آتش‌نشان محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز شرکت داشت. این قهرمانان آتش‌نشان موفق شدند در مسابقاتی که در کره‌جنوبی برگزار شد ۲۱ مدال کسب کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی در جریان این مراسم گفت: ورزشکاران ملی را بدون هیچ قید و شرط صرفا با انجام یک تست سلامت جسمانی به استخدام سازمان آتش‌نشانی در خواهیم آورد.