ایران بزرگترین خطر علیه عربستان و اسرائیل است

 «سایمون هندرسون» تحلیلگر ارشد اندیشکده «بیکر» گفت: ایران بزرگترین خطر علیه عربستان سعودی است و در این باره دیدگاه مشترکی بین عربستان و اسرائیل وجود دارد. به گفته وی، به یقین تماس‌هایی نیز بین این دو وجود دارد که برخی آن‌ها نسبتا مشهود هستند اما این روند در حال پیشرفت است.

 


هندرسون افزود: فکر نمی‌کنم که این امر (رابطه ریاض-تل آویو) نیز کاری از پیش ببرد. برخی از من پرسیدند که اگر ایران مجهز به سلاح هسته‌ای می‌شد، آیا عربستان سعودی نیز برای تجهیز خود به عامل باز دارنده هسته‌ای به سوی پاکستان یا اسرائیل می‌رفت؟ من در جواب با اطمینان گفتم که آن‌ها به سمت پاکستان می‌رفتند.

هندرسون در ادامه گفت: دست کم در این برهه این رابطه موفقیت کاملی ندارد و اهالی عربستان سعودی نیز برای چنین موردی آماده نشده‌اند و در جهان عرب و اسلام نیز چنین اقدامی مقبولیت ندارد.

هندرسون در خاتمه افزود: اگر عربستانی‌ها به سمت اسرائیل حرکت نمایند، این گام تنها مکملی بر حسب روابط خارجی خواهد بود. برای مقدمات این کار نیاز به اقدام‌های بسیاری از سوی سعودی‌ها است.

این تحلیلگر ارشد آمریکایی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که سعودی‌ها هرگز به روس‌ها اعتقادی ندارند و آن‌ها روسیه را به عنوان رقیب نفتی و غیر قابل اعتماد می‌بینند.