اولویت کاری کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم

فاجعه منا در تاریخ 2 مهر 1394 اتفاق افتاد؛ این فاجعه که در پی عدم مدیریت آل سعود در برگزاری مناسب حج رویداد باعث کشته شدن بسیاری از حجاج ایرانی و سایر حجاج کشورهای اسلامی شد. 

 

ابعاد فاجعه منا به حدی گسترده بود که مهمترین مقامات رسمی ایران نسبت به این کشتار بزرگ واکنش نشان دادند و در پی آن رژیم عربستان را مقصر اصلی این فاجعه دانستند. 

 

با این حال مجلس شورای اسلامی هم به عنوان یکی از اضلاع قوای سه گانه کشور نسبت به این فاجعه واکنش‌های پی در پی داشت که در این راستا کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسات متعددی را درباره بررسی ابعاد این فاجعه در مجلس نهم تشکیل داد.

 

با شروع به کار مجلس دهم همچنان بررسی ابعاد فاجعه منا امری مهم برای مسئولین است تا جایی که اخیرا رئیس اسبق کمیسیون اصل نود مجلس درباره گزارشی محرمانه مبنی بر این حادثه خبر داده بود. 

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم یکی از کمیسیون‌های تخصصی بررسی فاجعه منا بوده و همچنان با شروع به کار مجلس دهم ابعاد این کشتار بزرگ را پیگیری می‌کند.

 

در همین زمینه علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم به خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران می‌گوید: بدون شک موضوع فاجعه منا در اولویت اصلی بررسی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خواهد بود.

 

وی افزود: قطعا این کمیسیون جلساتی برای بررسی ابعاد فاجعه منا برگزار خواهد کرد. 

 

در حالی اظهارات بروجردی خبر از بررسی مجدد پرونده فاجعه منا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌دهد که دیه جان ‌باختگان حادثه منا هم از جمله مطالبات خانواده متوفیان قلمداد می‌شود.

 

برخی معتقدند با توجه به همکاری شرکت‌های بیمه‌های داخلی با سازمان حج و زیارت، آنها باید به وظیفه خودشان درباره بیمه مسافران حج عمل کنند و در این راستا کوتاهی نکنند و تمام حق و حقوق بازماندگان افراد جان باخته و مصدوم شده را بپردازند.

 

همچنین برخی دیگر از کارشناسان می گویند؛ خسارات وارده به این خانواده‌ها به مثابه یک فاجعه جهانی و بسیار متفاوت از یک شرایط عادی است، بنابراین انتظار می رود شرکت‌های بیمه داخلی و بین المللی تلاش هایی را داشته باشند تا این خانواده ها از حداکثر حق و حقوق بیمه‌ای برخوردار شوند.

 

با این حال باید منتظر ماند و دید جلسات بهارستان نشینان درباره فاجعه منا به کجا ختم می‌شود و آیا سازوکاری برای دریافت دیه جان باختگان حادثه منا فراهم خواهد شد.