کسی که اخبار سوریه را مستقیما به رهبر ایران می دهد/آیت الله خامنه‌ای حرف آخر را درباره سوریه می‌زند

پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی به جنگ سوریه و همکاری ایران و روسیه در این جنگ پرداخت.


این گزارش مدعی است: برای ایران جنگ در سوریه دیگر یک موضوع امنیت منطقه‌ای محسوب نمی‌شود. جنگ سوریه به طور مستقیم به امنیت تهران گره خورده است. این نگرش از سخنان روزانه مقامات ایران به روشنی قابل درک است. به تازگی دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در تهران میزبان وزرای دفاع روسیه و سوریه بود. 

این گزارش می‌افزاید: در نشست امنیتی تهران به روشنی مشخص بود که سه کشور پس از شکست‌های بزرگ هفته‌های گذشته مایل به افزایش همکاری با یکدیگر بودند. یکی از مقامات سوری که نخواست نامش فاش شود معتقد است این شکست‌ها ناشی از نبود هماهنگی و تفاوت فاحش در اهداف طرف‌های درگیر بود. این مقام افزود: روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی به موضوع از دیدگاه خود می‌نگرد. مسکو معتقد است صلح سبب نجات جان انسان‌های زیادی خواهد شد. در سوی مقابل، آمریکا در برابر تعهدات خود جدی نبود. بنابراین حملات وحشیانه نظامی با شدت بیشتر ادامه یافت و همین امر سبب برخی شکست‌ها در میدان نبرد شد. 

این گزارش می‌افزاید: یکی از مقامات ایران اعلام کرد علی شمخانی، دریابان سپاه پاسداران ایران به صورت مستقیم به آیت الله خامنه‌ای – فردی که حرف آخر را درباره سوریه می‌زند -- گزارش‌ می دهد. این مقام که نخواست نامش فاش شود افزود: شمخانی خطوط قرمز تهران را به خوبی می‌شناسد و به صورت مستقیم با رهبر انقلاب در تماس است. وی می‌گوید: رهبر معظم ایران تمامی جزئیات اخبار سوریه را پیگیری می‌کند زیرا ایشان معتقدند این جنگ علیه هر دو کشور سوریه و ایران است. ایشان همچنین از هر گونه همکاری با دوستان و همپیمانان در این جنگ حمایت می‌کند زیرا جنگ سوریه یک جنگ جهانی است. 

این مقام در ادامه اعلام کرد: تهران از هر تلاشی با هدف پایان دادن به جنگ سوریه حمایت می‌کند. آمریکایی‌ها با هزینه کردن از جان سوری‌ها، درحال خرید زمان برای رییس جمهور جدید خود هستند. روسیه -- به عنوان همپیمان تهران -- در همکاری‌های خود با آمریکا به انتهای خط رسیده است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که این همکاری درست نیست. ما تعدادی از افسران و مستشاران خود را به خاطر مواضع روسیه در سوریه از دست دادیم. در حال حاضر، آنها (روس‌ها) فهمیده‌اند که این روند نتیجه‌ای ندارد. به همین دلیل ما سطح جدیدی از همکاری‌ها را آغاز خواهیم کرد. 

این مقام ایرانی افزود: ایران، روسیه و سوریه موافقت خود را با هدف مشترک مبارزه با تروریزم به عنوان تهدید اصلی تمامی منطقه اعلام کرده‌اند.

یک فرمانده میدانی سوری در این باره گفت: ما انتظار داریم در هفته‌های آینده شاهد تشدید پیشروی‌ها در شمال و شرق سوریه باشیم. ایرانی‌ها نیروهای بیشتری به سوریه خواهند فرستاد. برخی از آنان پیشتر به ما ملحق شده‌اند. مقام‌های روسی نیز به ما خبر داده‌اند که جنگنده‌های این کشور حملات جدیدی در سوریه انجام می‌دهند و همین امر سبب تغییر مهمی در تاکتیک‌ها می‌شود. به هر میزان که ما از اتحاد همپیمانانمان مطمئن باشیم، به پیروزی نزدیکتر می‌شویم.

این گزارش در پایان می‌نویسد: اگر چه بخش قابل توجهی از حلب تحت کنترل ارتش سوریه و همپیمانانش است، انتظار می‌رود نبردها در مناطقی که پیشتر گروه‌های مخالف و جبهه النصره تصاحب کرده بودند، ادامه یابد. همچنین در ادلب و رقه حمله سنگین نیروهای سوری و متحدانش به کمک حملات هوایی روسیه می‌تواند سبب از هم پاشیدن آتش بس شکننده -- که با آمریکا توافق شده بود -- شود. پیشتر مقامات روسی اعلام کرده بودند روابط با واشینگتن در سوریه عجیب و غیر واقع‌گرایانه است. مسکو اعلام کرد: یک روز ما بر سر یک موضوع توافق می‌کنیم و در روز دیگر آنها خلاف آن را عمل می‌کنند. واقعیت این است که اعتماد به مقامات آمریکایی دشوار است.