مجازات عادلانه سران فتنه اعدام است
با توجه به اینکه خانم آلیا در دوران نمایندگی خود 3 دولت مختلف را درک کرده است با وی در خصوص فتنه 88 و علل وقوع آن به گفتگو نشستیم که در زیر می خوانید.
 

به نظر شما غرب به چه دلیل فتنه 88 را طراحی و پیاده سازی کرد؟

به نظر من بهترین ورود به مسأله فتنه 88 و برای اینکه زوایای آن بهتر تبیین شود، می باید به تشریح فضای آن روز ایران و مختصات بین المللی جمهوری اسلامی در آن سال تشریح شود. اگر این گونه به بحث ورود شود جوانانی که آن زمان را خیلی خوب درک نکرده اند می توانند بیشتر با علل پیدایش چنین فتنه ای در کشور آشنا شوند. در سال 87 کشور در زمینه انرژی هسته ای و صنعت هسته ای پیشرفت های بسیار خوبی داشت و کارخانه های ما روز به روز به ثمر می نشستند و دانشمندان ما آخرین تکنولوژی ها را پیاده سازی می کردند. از نظر منطقه ای نیز وضعیت کاملاً به نفع ما در جریان بود و با شکل گیری بیداری اسلامی که برگرفته از الگوی انقلاب اسلامی بود، موج اسلامی خواهی به سرعت در منطقه در حال در نوردیدن علیه حاکمان دیکتاتور منطقه بود. از لحاظ بین المللی نیز وضعیت ما بسیار عزت مندانه بود و عنصر اقتدار به وضوح در عرصه بین المللی نمایان بود. در آن سال شرایط به گونه ای بود که اوباما رئیس جمهوری آمریکا، پیش از انتخابات ریاست جمهوری نامه ای را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرد که در آن از پذیرش ایران هسته ای سخن گفته بود.

وقتی اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا که مدعی ابر قدرتی در جهان است مجبور می شود با عقب نشینی از مواضع قبلی خود از ایران درخواست کند که در مسائل منطقه با او همکاری کند و او نیز ایران هسته ای را بر خلاف رویه سابق خود و سایر روسای جمهوری آمریکا بپذیرد، نشان می دهد که از نظر اقتدار در چه وضعیت مناسبی قرار داشتیم. پس یکی از عوامل جایگاه بین المللی و منطقه ای ایران در آن سال ها بود که استبکار تلاش کرد با طراحی یک فتنه این معادله را بهم بزند. ولی از طرف دیگر استکبار جهانی یک سابقه ای نیز در برابر ایران اسلامی داشته است و کینه هایی که از پیشرفت های انقلاب اسلامی در سال های گذشته داشته و الگو دهی ایران به سایر کشور های منطقه و جهان، نیز موثر بود.

شاید کمتر کسی در عرصه بین الملل پیدا شود که معتقد نباشد بیداری اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران بوده است و جمهوری اسلامی برای اولین بار امکان شکل گیری نظامی بر مبنای ارزش های اسلامی را اثبات کرده است. به همین دلیل آمریکایی ها و همفکرانشان و برخی از کشور های مرتجع که از این شرایط می ترسیدند و به تجربه آزموده بودند که در جنگ رو در رو با ایران چه در دوران دفاع مقدس و چه در عرصه دیپلماسی شکست خورده اند، مجبور به یک طراحی پیچیده شدند که انقلاب را از درون با مشکل مواجه کنند. فایده این طراحی نیز این بود که در رویارویی های گذشته نه تنها نتوانسته بودند جمهوری اسلامی را شکست دهند بلکه هر وقت دشمن علیه ایران برنامه را اجرا می کرد، مردم ایران متحد تر می شدند و همین اتحاد و همبستگی ملی، وزن ایران را در نظام بین المل بالاتر می برد.

 
لذا آنها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی هایی انجام دادند تا بتوانند جلوی این پیشرفت ایران را بگیرند. بهترین شیوه ای هم که قبلاً آن را تجربه کرده بودند، انقلاب های رنگین بود که قبلاً برای اهدافشان نتیجه بخش بوده است. برای اجرای این انقلاب هم نیاز بود تا بهانه ای پدید آید و همانند سایر انقلاب های رنگین بحث برد و باخت و تقلب در انتخابات را مطرح کردند. برای این هدف نیاز داشتند تا قبل از انتخابات افراد مورد نظر خود را شناسایی کنند که زمینه را برای فتنه آماده کنند. افرادی در این پروژه انتخاب شدند که از درون انقلاب باشند و رد پایی از خود در مخالفت با انقلاب باقی نگذاشته باشند. در این شرایط مردم می گویند این افراد که مدعی تقلب هستند، فرزندان انقلاب هستند و حتماً در انتخابات مشکلی بوده است که اعتراض می کنند. لذا خانواده هاشمی، موسوی و کروبی برای این کار انتخاب شدند تا مسأله طبیعی و واقعی جلوه کند.

نقش رهبری را در کنترل این فتنه چه طور می بینید؟

رهبری وقتی دیدند که فضا فتنه گون شده، وارد عمل شدند و هشدار ها و انذار های خود را به فراخور زمان خطاب به معترضین و فتنه گران مطرح می کردند. دو هشدار رهبری به نظر من تاریخی بود و مردم را متوجه منشأ و اصل ماجرای فتنه کردند. یکی زمانی بود که در همان روز های ابتدایی فتنه در حالی که شاید کمتر کسی توجه اش به سمت طراحی و برنامه ریزی شدن این فتنه در خارج از کشور نبود، ایشان توجه مردم را به این مسأله جبل کردند و زمینه اینکه زوایای فتنه و منشأ آن برای مردم روشن شود را فراهم کردند. البته با گذشت زمان نیز مشخص شد که کدام سفارت خانه ها پول هایشان را برای چه افرادی خرج کرده بودند و چه کسانی برای اقداماتشان پول گرفته بودند. زمانی که رهبری بحث منشأ خارجی فتنه را مطرح کرده بودند هنوز مهدی هاشمی به انگلیس نرفته بود تا بقیه به نقش انگلیس در فتنه پی ببرند.

 
لذا به نظرم خیلی مهم بود که رهبری در آن زمان این بحث را مطرح کردند. هشدار دومی که به نظرم خیلی به فرو نشاندن فتنه کمک کرد زمانی بود که عده ای بحث محاکمه را مطرح می کردند. اگر قرار بود محاکمه عادلانه ای صورت بگیرد، کمترین جرمی که آنها مرتکب شده بودند، مجازات اعدام را در پی داشت. ولی رهبری به علت اینکه زمینه بازگشت را برای فتنه گران باز بگذارند و از سوی دیگر برای اینکه مردم کاملاً از اهداف فتنه گران آگاه شوند، علی رغم مطالبات مردمی و مطالبات برخی از مسئولین، سعی کردند تا در کشور آرامش ایجاد شود.

به نظر شما رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی تا چه حد در این فتنه نقش داشتند؟

بخشی از سرمایه گذاری سناریو نویسان فتنه 88 بر روی رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی بود که دیدیم در طول فتنه فعالیت های زیادی انجام دادند. رسانه ها وظیفه تحریک و تهییج مردم و همچنین آموزش اقدامات خرابکارانه به آشوب گران را بر عهده داشتند. شاهد بودیم که در طول ایام فتنه، رسانه های فعال در این حوزه به شدت بر روی تخریب شخصیت های نظام کار می کردند. از طرف دیگر اقدامات خرابکارانه و فریب کارانه فتنه گران را به طور مداوم توجیه می کردند تا مردم از اطراف آنها دور نشوند. اما این برنامه فقط در دوران پس از انتخابات نبود، در پیش از انتخابات نیز برنامه ای توسط این رسانه ها اجرا شده بود و آن زمینه سازی برای پذیرش تقلب در انتخابات بود. در برنامه های مختلف افرادی را می آورند تا از امکان تقلب در انتخابات صحبت کنند و بگویند دولت مستقر احتمالاً قصد تقلب در انتخابات را دارد تا ذهن ها را برای پذیرش دروغ بزرگ مهیا کنند.

 
ما دیدیم که پیش از انتخابات یکی از شعار های هوادارن موسوی با مضمون تهدید دولت به اینکه موسوی انتخاب نشود، بود. اینها همه زمینه سازی هایی بود که از طریق رسانه ها انجام می دادند. بواسطه این تحریکات می دیدیم که در برخی از تجمعات انتخاباتی طرفداران برخی از کاندیدا ها به سمت بیت رهبری حرکت می کردند و البته نیروی انتظامی جلوی آنها را گرفت. زیرا آنها می خواستند که قبل از انتخابات هم درگیری ایجاد کنند و شرایط را غیر طبیعی کنند تا بتوانند بر احساسات مردم سوار شوند. یا مسأله دیگر که باید به آن اشاره کنم استفاده از نماد رنگین بود که به طور روشنی از دستور العمل های انقلاب های رنگین استفاده شده بود. اگرچه موسوی اعلام می کرد که این رنگ به دلیل سیادت انتخاب شده است ولی همین مسأله برای فریب دادن جوانان و سوء استفاده از گرایشات مذهبی آنها بود و اصل ماجرا همان بحث انقلاب رنگین بود. یک محور عمده دیگر هم که از طریق رسان ها ترویج می شد، سوء استفاده از جاذبه های جنسی بود که در آن انتخابات از آن بهره بردند. می دیدیم در ستاد ها دختران و پسران در کنار هم قرار می گرفتند و برخی از آن ها هم وضعیت بسیار زننده ای داشتند. رسانه های خارجی هم برای اینکه جوانان را از لحاظ جنسی تحریک کنند تا به کاندیدای مورد حمایت آنها رأی دهند، در تصاویر خود به طور مداوم از این گونه عکس ها و تصاویر استفاده می کردند. اینها همه ظلم هایی بود که به نظام جمهوری اسلامی در آن ایام انجام شد. بعد از انتخابات نیز با آغاز پروژه تقلب، شبکه های رسانه ای تمام و کمال پشت این قضیه آمدند و با کلیپ ها و فیلم هایی که می ساختند و پخش می کردند سعی می کردند از موسوی و کروبی به عنوان افراد قهرمان نام ببرند.

به نظر شما انتخابات 88 چه درس هایی برای امروز ما دارد؟

ما نباید ظلم هایی که به کشور و نظام انجام شد در آن سال را فراموش کنیم. این هزینه هایی که به مردم تحمیل شد به علت قدرت طلبی عده ای از افراد داخل بود که زمینه را برای سوء استفاده بیگانگان فراهم کردند. اما امروز می بینیم متأسفانه افرادی در برخی از پست ها و مسئولیت ها قرار گرفته اند که زمانی در فتنه عملکرد مناسبی نداشتند.

 
این افراد الآن تلاش می کنند تا فتنه گران را تطهیر کنند. گویی در سال 88 هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ صدمه ای به کشور وارد نشده است. برای تطهیر فتنه گران نیز افرادی مثل مطهری را وارد میدان کرده اند تا بتوانند به اهداف خود برسند. این افراد به کمک رسانه های حامی اشان مسأله فتنه 88 را به یک دعوای شخصی بین احمدی نژاد و موسوی تقلیل داده اند و مسائل عمیقی که پشت فتنه قرار داشت را نادیده می گیرند. من به دلیل اینکه آن زمان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشتم با مسائل از نزدیک آشنا بودم و بر اساس اطلاعات عرض می کنم که این فتنه ریشه های تاریخی داشته است و از قبل برنامه ریزی شده بود و بحث تقلب در انتخابات، اسم رمز آشوب ها و بهانه ای برای آغاز فتنه بود.