به گزارش افکارنیوز، حميد بقايي ' معاون اجرايي رييس جمهور و رييس نهاد رياست جمهوري كه به همراه رييس جمهوري كشورمان به نيويورك سفر كرده بود، جمعه شب در بازگشت از اين سفر در گفتگو با ايرنا در استانبول گفت: سخنان رييس جمهوري ايران در مجمع سازمان ملل كانون توجه افكار عمومي جهان بود.

وی پیرامون این سفر و دستاوردهای آن افزود: سفر اخیر هیات ایرانی به نیویورک و سخنرانی ریاست محترم جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل تفاوتهای چشمگیری با سفرهای گذشته داشت و شاخص بارز این تفاوتها نیز سخنرانی وی در جمع نمایندگان کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

بقایی با اشاره به این که احمدی نژاد در این سخنرانی سووالات کلیدی را مطرح کرد که اندیشمندان و سیاستمداران جهان را تا مدتها به تفکر واخواهد داشت، افزود: مقامات و مسوولان آمریکا و کشورهای غربی نیز با شنیدن این پرسشها در موقعیتی قرار گرفتند که نه قادر به پاسخ گویی بودند و نه به سادگی می توانستند از کنار آن بی تفاوت عبور کنند.

معاون اجرایی رییس جمهوری کشورمان افزود: یکی از نکاتی که رییس جمهور کشورمان در سخنرانی خود به آن اشاره کرد این بود که، چرا کسانی که میلیونها انسان را از آفریقا و برخی کشورهای دیگر به عنوان برده به آمریکا منتقل کردند، امروز نباید غرامت این اقدام خود را به کشورهای آفریقایی بپردازند.

بقایی با اشاره به این که سخنان رییس جمهور با دقت هر چه تمام از سوی نمایندگان کشورهای مختلف دنبال می شد، افزود: این پرسش که، چرا آمریکا به علت برده داری و ظلمی که در سالهای گذشته انجام داده به کشورهای آفریقایی غرامت پرداخت نمی کند، موجب تحسین همه حضار قرار گرفت.

وی افزود: در واقع سخنان رییس جمهوری کشورمان حرف دل تمامی کشورهای مظلومی بود که سالها مورد استعمار قرار گرفته بودند و به همین علت حاضرین در سکوتی آرام بخش به سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران گوش می دادند.

رییس نهاد ریاست جمهوری کشورمان با اشاره به این که رسانه های حاضر و به خصوص رسانه های غربی نیز از زمان آغاز سخنرانی احمدی نژاد به دقت به آن گوش می دادند، تصریح کرد: سخنرانی رییس جمهوری کشورمان و سپس سخنرانی ' باراک اوباما ' برای آنها از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی علت توجه افکار عمومی و نیز رسانه ها به سخنرانی رییس جمهوری ایران را طرح هوشمندانه برخی موضوعات روز و نیز توجه دادن جامعه جهانی به گذشته سیاه استعمارگران از سوی احمدی نژاد عنوان کرد و افزود: این سخنان طرف مقابل را وادار به پاسخ گویی خواهد کرد، هر چند غربی ها هرگز تاب تحمل و شنیدن سخنانی برخلاف میلشان را ندارند.

بقایی خروج هیات آمریکایی و برخی متحدان غربی آمریکا در میان سخنان احمدی نژاد از سالن مجمع عمومی سازمان ملل را نیز نشانه ضعف و عدم تحمل آنها از شنیدن سخنان برحق وی عنوان کرد و افزود: خروج آنها نه تنها موجب وارد آمدن خدشه به سخنان رییس جمهوری کشورمان نشد، بلکه برعکس حساسیت افکار عمومی را برانگیخت و موجب جذابیت بیشتر شد، زیرا آنهایی که ماندند با دقت بیشتر به حرفهای آقای احمدی نژاد گوش دادند.

معاون اجرایی رییس جمهوری کشورمان افزود: این سووال که، مگر رییس جمهوری اسلامی ایران چه موضوعی را مطرح کرده است که غربیها تاب شنیدن آن را نداشتند، حساسیت سخنان وی را دوچندان کرده بود.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار ایرنا در استانبول به ملاقاتهای انجام شده در این سفر نیز اشاره کرد و افزود: در حاشیه این سفر رییس جمهوری کشورمان ملاقاتهایی را با روسای جمهور برخی از کشورها انجام دادند که بسیار پر بار بود.

بقايي پيرامون استقبال از رييس جمهوري كشورمان در سازمان ملل نيز گفت: بعد از اتمام سخنراني و خروج احمدي نژاد از سالن مجمع، بسياري از هياتهاي خارجي و كاركنان سازمان ملل دور رييس جمهوري كشورمان را گرفتند و احمدي نژاد نيز به رغم ازدحام زيادي كه صورت گرفته بود با حوصله تمام با بسياري از آنان عكس يادگاري گرفت كه اين يكي از خاطرات جالب اين سفر بود.