خبرگزاری بلومبرگ آمریکا (Bloomberg) در گزارشی تحت عنوان "جدیدترین آزمون اوباما در رابطه با ایران" از لزوم اقدام دولت آمریکا برای متوقف کردن همکاری نظامی ایران و روسیه سخن به میان آورده و پیشنهاد افزایش قابلیت های رژیم صهیونیستی برای نابودی موشک های بالستیک دوربرد ایران را مطرح کرده است.

در این گزارش آمده است: «یکی از اثرات ناخوشایند توافق هسته ای -توافقی که پرزیدنت باراک اوباما سال گذشته آن را به عنوان گامی تاریخی به سوی صلح ستود- آن است که این توافق می تواند خاورمیانه را به محلی خطرناک تر تبدیل نماید. در صورتی که آمریکا کاری برای متوقف کردن خرید سامانه موشکی پیشرفته روسی توسط ایران انجام ندهد، این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.

قرار داد خرید اس 300 که قابلیت ردیابی و انهدام جنگنده و موشک های دشمن از فاصله 100 مایلی را دارد، در سال 2007 بین ایران و روسیه به امضاء رسیده است اما تا همین اواخر به ثمر نرسیده بود. مقامات ایرانی می گویند که در حال حاضر اولین سامانه را از مسکو دریافت کرده اند و تجهیزات بیشتر در تابستان امسال تحویل ایران خواهد شد. مقامات ایرانی همچنین مدعی هستند که این توافق با روسیه، خارج از محدوده توافق هسته ای و تحریم های مربوطه سازمان ملل متحد است. این درست است که توافق فروش اس 300 قبل از سال 2010 صورت گرفته است؛ یعنی زمانی که قطعنامه ای در سازمان ملل تصویب شد که چنین نقل و انتقالاتی را ممنوع اعلام کرد.»

بلومبرگ در ادامه می نویسد: «ادعای مقامات ایرانی نباید مانع از تلاش آمریکا در سازمان ملل برای متوقف کردن خرید اس 300 توسط ایران شود. حتی اگر روسیه با استفاده از حق وتو تلاش های آمریکا را بی نتیجه سازد -که تقریبا می توان مطمئن بود این اتفاق رخ خواهد داد- ایالات متحده هنوز هم قدرت تحریم یکجانبه ایران را دارد.

در حقیقت، این سیستم موشکی روسی کاملا به برنامه هسته ای ایران که فعلا به حالت تعلیق درآمده، ارتباط دارد و می تواند سایت های موشکی ایران را نسبت به حمله کشورهای عرب رقیب در منطقه غیر قابل نفوذ ساخته و حتی حمله آمریکا و اسرائیل را دشوار سازد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آنچه بیشتر نگران کننده است آن که بر اساس گزارش منابع خبری ایرانی و روسی، خرید اس 300 توسط ایران می تواند شروعی برای توافقات همکاری و خریدهای آینده ایران از روسیه باشد. این توافقات می تواند شامل نسل جدید سامانه ضد موشکی روسی اس 400، جت های جنگنده و همچنین افتتاح یک خط تولید تانک جنگی روسی تی 90 در ایران باشد. انجام هریک از این معاملات قبل از سال 2021 نقض شروط توافق هسته ای به حساب می آید.

تمامی این مسائل به روشنی نشان می دهد که چرا کنگره از دولت درخواست کرده است برنامه خود برای واکنش به خرید اس 300 توسط ایران را اعلام نماید. اما کاخ سفید در این موضوع کاملا ساکت بوده و هیچ اقدامی نکرده است.»

در انتهای این گزارش آمده است: «دولت باید به کنگره توضیح دهد که چه برنامه ای برای متوقف کردن این معامله -قبل از آنکه به عملی انجام شده تبدیل گردد- دارد. حتی تلاشی ناکام در شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف ساختن این معامله، این پیام را به ایران خواهد فرستاد که آمریکا برای جلوگیری از این معامله عزم جدی دارد. همچنین تحریم های آمریکا علیه روسیه یا اشخاص و نهادهای ایرانی درگیر در این خرید نیز می تواند چیزی بیشتر از ارسال یک پیام به همراه داشته باشد. علاوه بر این، آمریکا باید قابلیت های اسرائیل برای نابود کردن موشک های دوربرد ایران را افزایش دهد.»