راکتورهای بلغارستان به درد نیروگاه بوشهر نمی خورد

کارشناسان امور اتمی روسیه اعلام کردند که خرید راکتورهای ساخت بلغارستان از سوی ایران و برای تاسیسات اتمی بوشهر اقدامی مناسب نیست.

به نوشته روزنامه روسی «کامرسانت» در صورت دریافت راکتورهای ساخت روسیه و شرکت «اتم استوری اکسپورت» این کشور، ایران امیدهای بلغارستان را برای فروش راکتور نقش بر آب می‌نماید.

کامرسانت در ادامه توضیح داد که بلغارستان باید 550 میلیون یورو به شرکت اتم استوری اکسپورت بابت رها کردن طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای در «بلین» در کنار رود دانوب بپردازد.

 اینک بلغارستان در صدد برآمده تا راکتور‌های ساخته شده برای این نیروگاه را به کشوری ثالث بفروشد.

کامرسانت در ادامه نوشت: در فرضیه، راکتورهای ساخته شده برای نیروگاه بلین را می‌توان در طرح توسعه نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه‌ای که تهران و مسکو بابت تمدید آن توافق کرده‌اند، استفاده شود. این در حالی است که ایران سال‌ها قبل وقتی که اولین واحد نیروگاه بوشهر ساخته شد از تجهیزات خریداری شده از شرکت زیمنس آلمان در دوره شاه سابق سعی در استفاده نمود.

یک مقام مطلع روسیه در این زمینه  به کامرسانت اظهار داشت: «ایرانی‌ها می‌توانند خریدار چنین راکتورهایی باشند، آن‌ها مذاکره کنندگان سرسختی هستند که می‌خواهند تجهیزات مور علاقه شان را بسیار پایین‌تر از قیمت بازار تهیه نمایند.»

این منبع روسی در حالی‌که به طرح ادغام راکتورهای بلین در نیروگاه هسته‌ای شماره دو بوشهر بحث می‌کرد، گفت که این امر نیازمند اصلاحاتی در پروژه نیروگاه بوشهر و از سوی شرکت اتم استوری اکسپورت دارد و در قیمت نهایی ارائه شده به ایران تاثیر می‌گذارد.