توافق هسته ای سیاست های ایران را تغییر نمی دهد

کلمنس ون گوتز روز پنج شنبه ادعا کرد آلمان فکر می کند توافق هسته ای با ایران به اهداف مشخص شده خود رسیده است اما تهدید ایران علیه موجودیت اسرائیل را نمی پذیرد.


ون گوتز در کنفرانسی در تل آویو اعلام کرد که توافق هسته ای، ذخیره اورانیوم و تعداد سانتریفیوژهای ایران را کاهش داد و تحریم هایی را در نظر گرفت تا ایران را متعهد به عمل بر اساس مفاد توافق کند.

سفیر آلمان با اذعان به این که توافق هسته ای تلاش ندارد «بر سیاست های منطقه ای ایران تاثیر بگذارد یا ماهیت آن را تغییر دهد» افزود: «این که نظام ایران روش ملایم تری در پیش بگیرد، به آینده مربوط است و ما به دقت آن را زیر نظر داریم.»

گیدئون فرانک، رئیس سابق آژانس انرژی اتمی رژیم صهیونیستی نیز با طرح یک سری پرسش در خصوص کارایی توافق هسته ای و اشاره به مسئله پارچین گفت: «ایران از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی، اقدام به نمونه برداری از یکی از سایت های هسته ای خود کرد. اگر یک بازرس مجرب آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن جا بود، می توانست فعالیت های ایران را برملا کند.»

وی افزود واکنش ضعیف جهان به این موضوع باعث از دست رفتن اعتبار آن شد. او همچنین با ابراز ناراحتی از تلاش های ضعیف جهانی برای توضیح خواستن از ابعاد پیشین نظامی هسته ای ایران، از جمله توافق های سری، گفت که این توافق ها سری ماندند، چون ضعیف بودند.

مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی، مارک دابویتز، در همین کنفرانس گفت که مشکل اصلی کل موضوع و از جمله توافق هسته ای، این است که آمریکا موفق نشد برای فشار بر ایران، از تحریم های غیر هسته ای استفاده کند و این کشور را به تغییر رفتار مجبور نماید.

دابویتز با اشاره به معامله اخیر شرکت بوئینگ با ایران ایر ادعا کرد آمریکا در برابر ایران ضعیف عمل می کند زیرا اکنون ایران ادعا می کند که آمریکا باید به ایران کمک کند به تجارت آمریکا راه پیدا کند، وگرنه آمریکا را به کارشکنی در توافق متهم خواهد کرد.