از تنور روحانی نانی برای اصلاح طلبان گرم نمی شود!

گروه سیاسی- این درست است که حسن روحانی توانست همراهی بخشی از حاکمیت را برای دولتش حفظ کند او همچنین ارتباط نسبتاً خوبی با علمای قم دارد و در زمینه سیاست خارجی برجام را به نتیجه رسانده اما ظاهرا این ها تماماً القائاتی است که توسط دستگاه تبلیغاتی نزدیک به دولت به اصلاح طلبان تفهیم شده است.

به گزارش افکارنیوز، درواقع برجام تاکنون نتیجه ای در بر نداشته. سرمایه گذاری های خارجی تنها وعده ای سر خرمن بوده که هر روز بیشتر بر طبل رسوایی ان کوفته شده است. از همه بدتر خیانت های دولت امریکا در قضیه برجام بوده. آن ها با ما قرار گذاشتند اما بعداً قوانینی به تصویب رساندند که قول و قرارهایشان زیر سایه تحریم های نانوشته جدید قرار گرفت.

به عنوان مثال می توان به قانون محدودیت سفر ایرانیان به آمریکا اشاره کرد که به دنبال کشتاری که سید رضوان فاروق پاکستانی الااصل و همسرش تشفین مالک در کالیفرنیا به راه انداختند علیه شهروندان ایرانی اعمال شد! رئیس جمهور آمریکا این مصوبه را امضاء کرد. تجار ایرانی عملاً راهی برای دستیابی به بازارهای امریکا نخواهند داشت هرچند جان کری تلفنی به محمد جواد ظریف تضمین بدهد.

 از سوی دیگر حضور حسن روحانی در پاستور عملاً شرایط را برای اصلاح طلبان در ساختار قدرت راحت تر نکرده است. حقیقت ماجرا اینجا است که اگر شماری از اصلاح طلبان توانستند کرسی هایی را در مجلس بدست بیاورند به اتکای سبد رایی بود که هنوز در میان هواداران خود داشتند نه جذبه شخص رئیس جمهور.

واقعیت ماجرا این است که حتی شخص حسن روحانی هم برای رای آوردن مجدد در انتخابات سال 96 مجبور است باز به در خانه اصلاح طلبان بیاید و بسیج افکار عمومی از سوی آنان را طلب کند. موضوع دیگری که هواداران دولت مدام بر ان تکیه می کنند ارتباط خوب و مثبت علمای قم با اعضای دولت روحانی است. البته که در ظاهر امر چنین است اما یک لحظه تامل کنید. علمای قم با تمام دولت های پس از انقلاب روابط صمیمانه ای داشته اند و اگر دولت نهم و دهم از این موهبت محروم ماندند به دلیل اصرار رئیس جمهور وقت بر حمایت از سخنان بدیع و عجیب اسفندیار رحیم مشایی بود.

پس دولت روحانی حتی در همین یک مورد هم کار خاصی انجام نداده است. با این حال چرا اصلاح طلبان باید یکبار دیگر هزینه مدیران چند صد میلیونی دولت روحانی را بپردازند؟ روحانی حتی در انتخابات مجلس دهم و کمیسیون های داخلی مجلس هم اصلاح طلبان را دور زد.

چگونه ممکن است جوانان اصلاح طلب باز هم متقاعد شوند که در روزهای منتهی به انتخابات سال 96 در خیابان های ایران برای حسن روحانی تبلیغ کنند آن هم با سابقه ذهنی که از عملکرد او در انتخابات مجلس دارند؟ یک معاونت امور مجلس که به مجید انصاری رسیده تنها جایگاهی است که به اصلاح طلبان رسیده است. جایگاهی که به نظر می رسد برخی از نامزدهای دیگر انتخاباتی سال 92 هم حاضر بودند در ازای کسب حمایت به اصلاح طلبان بدهند. در چنین شرایطی باید گفت برخلاف پروژه عبور از خاتمی که نخستین ضربه ها را به بدنه اصلاحات وارد کرد به نظر می رسد پروژه عبور از روحانی عاقلانه ترین تصمیمی است که عقلای اصلاحات می توانند اتخاذ کنند.