رمز گشایی نماینده تهران از حضورش در لیست امید/گفتم به کسی تعهد نمی دهم

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که پیش از این و در دوره نهم مجلس به عنوان نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت حضور داشت.

وی پس از ورود به مجلس دهم در انتخابات هیأت‌رئیسه موقت و دائم مجلس به عنوان کارپرداز، و در آخرین جلسه هیأت‌رئیسه مجلس به عنوان سخنگوی هیأت‌رئیسه انتخاب شد.

نعمتی پس از انتخابش به عنوان سخنگوی هیأت‌رئیسه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

در زیر بخشی از مصاحبه را با بهروز نعمتی می خوانید:

با توجه به تغییر 70 درصدی نمایندگان مجلس دهم نسبت به دوره قبل فضای حاکم بر مجلس دهم و ترکیب آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: با توجه به سطح تحصیلات نمایندگان مجلس دهم در شرایط خوبی به سر می‌برد و از سوی دیگر طیفهای مختلف در مجلس دهم اعم از اصولگرایان، مستقلین و معتدلین حضور دارند.

مجلس دهم مجلسی است که به مردم نزدیکتر است و طیف‌های مختلف نمایندگان خود را در مجلس دارند. امیدواریم که مجلس دهم بتواند دغدغه‌های مردم را پیگیری و به وظیفه خود در این راستا عمل کند و امیدوارم مجلس به دور از مسائل حاشیه‌‌ای مجلس اثرگذاری باشد، امیدوارم که این مجلس کمتر به حاشیه‌ها پرداخته و بیشتر به مشکلات مردم بپردازد.

با توجه به اینکه شما هم در دوره نهم و هم در دوره دهم مجلس به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشته و دارید کدام یک از این دو مجلس را مؤثرتر و همچنین مردمی‌تر می‌دانید؟

نعمتی: من فکر می‌کنم با توجه به کثرت و تضارب آرایی که در مجلس دهم وجود دارد می‌تواند مجلس را از نظر کارشناسی محکم‌تر کند و در این زمینه فعالیت داشته باشد.

 به نظر شما اکثریت در مجلس دهم با کدام‌یک از طیفهای مختلف فکری است؟

نعمتی: اگر چه مجلس در ظاهر به دو فراکسیون امید و ولایت تقسیم شده باشد اما به نظر من طیف معتدلین و مستقلین تعداد قابل توجهی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص می‌دهند و طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز به همین شکل و من فکر می‌کنم این مجلس دارای سه طیف فکری عمده است.

با توجه به اینکه طیف مستقل مجلس خود را زیرمجموعه فراکسیون ولایت تعریف می‌کنند نظر شما در این باره چیست؟

نعمتی: محور وحدت در فراکسیون ولایت شخص آقای لاریجانی است، افراد مختلف از طیفهای مختلف در مجموعه‌ای که آقای لاریجانی آن را راهبری می‌کند جمع شده‌اند و این موضوع قابل تأمل است و این دوستان به این شکل در کنار آقای لاریجانی جمع شده‌اند.

برخی اظهاراتی درباره انشعاب در فراکسیون ولایت مطرح می‌کنند، دلیل این اظهارات چیست؟

نعمتی: شاید فراکسیون ولایت به سه فراکسیون تقسیم نشود اما این سه تفکر در مجلس وجود دارد و با توجه به اینکه محور این فراکسیون امروز آقای لاریجانی است شاید این تقسیم‌بندی اتفاق نیفتد و من فکر نمی‌کنم که این قبیل پیش‌بینی‌ها در این باره محقق شود.

 

 شما در طول مجلس نهم در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و در هیأت‌رئیسه این فراکسیون عضویت داشتید اما در انتخابات مجلس دهم نام شما در لیست امید قرار گرفت که اصلاح طلب بودند؛ علت قرار گرفتن شما در لیست امید چه بود؟

نعمتی: لیست امید توسط سه مجموعه بسته شد و این سه مجموعه در آماده شدن این لیست نقش داشتند بخشی از اصولگرایان معتدل، بخشی از اصلاح‌طلبان معتدل و بخشی از اعتدالیون در بستن این لیست نقش‌آفرین بودند که از اعتدالیون و اصولگرایان معتدل می‌توان تحت عنوان حامی دولت در مجلس نام برد. این سه مجموعه پیش از بستن لیست مذاکراتی را با هم داشتند و جلساتی را در این باره برگزار کردند.

از طرف اصولگرایان معتدل کاظم جلالی مسئولیت مذاکرات را بر عهده داشت، از طرف دولت مرتضی بانک و از طرف اصلاح‌طلبان نیز تا آنجایی که من اطلاع دارم محمدرضا عارف در مذاکرات حضور داشتند. این سه مجموعه ائتلافی را تشکیل دادند و اینکه می‌گویند آقایان نعمتی و جلالی اصلاح‌طلب شدند اینگونه نیست بلکه ائتلاف از این سه مجموعه تشکیل شد و من و آقای جلالی نیز در آن لیست حضور داشتیم و مذاکرات زیادی برای بستن این لیست انجام شد.

نوع جلسات این گونه بود که جلسات بین حامیان دولت و اصولگرایان معتدل توسط کاظم جلالی، مرتضی بانک و محمود واعظی انجام و برایند مذاکرات این دو جناح با نمایندگی مرتضی بانک و محمود واعظی با اصلاح‌طلبان مذاکره می‌کردند.

به هنگام عضویت شما در لیست امید و بسته شدن این لیست از شما تعهدی گرفته نشد؟

نعمتی: هیچ گونه تعهدی در این باره از من اخذ نشد، در یکی از جلسات یکی از اصلاح‌طلبانی که در لیست امید حضور داشت متنی را به عنوان تعهدنامه نزد من آورد و خواست تا من آن را امضاء کنم و من هم در واکنش به این اقدام گفتم من تا به حال تعهدنامه امضاء نکرده‌ام و امضاء هم نمی‌کنم و هیچ تعهدی به کسی نمی‌دهم.

پس از راهیابی شما به مجلس دهم در قالب لیست امید ما شاهد انتشار مطالبی از سوی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه شما و آقای جلالی به علت عدم حضورتان در فراکسیون امید بودیم؛ علت انتشار اینگونه مطالب چه بود؟

نعمتی: من به دنبال پاسخگویی به این تخریبها نبوده و نیستم، کار سیاسی ممکن است با تخریب همراه باشد و شاهد این گونه مسائل نیز باشیم. از سوی دیگر در زمان تشکیل فراکسیون امید من در مسافرت بودم و در ایران حضور نداشتم.

در دوره مجلس نهم بنا بود تا اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس تشکلی را با نام رهروان راه‌اندازی کنند اما ما شاهد توقف این حرکت هستیم علت آن  چیست؟

نعمتی: اساسنامه این تشکل تدوین شد تقسیم کار برای پیگیری کارها بین اعضا انجام شده بود اما متأسفانه کار به ایام انتخابات مجلس دهم خورد و ما دیدیم اگر این تشکل در این ایام کار خود را آغاز کند حرف و حدیث‌های زیادی پیش می‌آمد و مطرح می‌شد و به همین سبب اعضا صلاح ندانستند که این مجموعه بروز پیدا کند. البته من بر این اعتقادم که تفکر اصولگرایان معتدل تفکری است که در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد و اعتقاد من بر این است که جامعه نیز از مسائل تند حاشیه‌ای خسته شده است.

من فکر می‌کنم که آقای جلالی به دنبال این باشد که موضوع تشکل رهروان را مورد پیگیری قرار دهد تا به انجام برسد. فضای لازم برای کار تشکلی در این باره وجود دارد اما از زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم تا کنون اقدام عملی خاصی در این زمینه انجام نشده است.

شاید یکی از دلایلی که باعث شد تا کار تشکل رهروان رونق نگیرد مصاحبه بد موقع یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود در خصوص فعالیتها و کارهای انجام شده چرا که اصلا قرار نبود مصاحبه‌ای انجام شود.

از سوی دیگر فعالیتها و اقدامات برای راه‌اندازی تشکل دیر شروع شد به اعتقاد من باید حداقل باید دو سال قبل فعالیتها در این باره شروع و ساز و کار آن فراهم می‌شد.

اگر اجازه می‌دهید به موضوع فراکسیون بازگردیم؛ شما در غالب فراکسیونی در فراکسیون ولایت عضویت دارید؟

نعمتی: هنوز فراکسیون ولایت به طور رسمی عضوگیری نکرده اما من در دو جلسه از این فراکسیون حضور داشتم.

از طیفهای مختلف با آقای لاریجانی جلساتی را برگزار می‌کردند و آقای لاریجانی همه را غافلگیر کرد و در یک جلسه اعلام کرد که این مجموعه با عنوان فراکسیون ولایت کار خود را انجام خواهد داد.

 با شرایط کنونی ترکیب فراکسیون ولایت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: ما در فراکسیون ولایت همچون فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم شاهد گستردگی هستیم و افراد از طیف‌های مختلف فکری در فراکسیون حضور دارند اما امیدوارم کار به گونه‌ای به پیش رود که این مجموعه، مجموعه متوازنی باشد و برای رسیدن به این توازن باید اعضا از یک سری خواسته‌های خود بگذرند به اعتقاد من نوع اداره فراکسیون بسیار مهم است که چگونه این مجموعه توازنی را با هم داشته باشد.