تشکیل کارگروهی ویژه در دولت برای کاهش آلودگی هوا

 کارگروهی به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای مطلوب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت و نیز انجام اقدامات لازم برای تحقق برنامه بلند مدت و برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و عضو وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری کلانشهر ذی‌ربط تشکیل شد.

متن و تصویر تصویب‌نامه هیات وزیران که معاون اول رئیس جمهر آن را ابلاغ کرد به شرح زیر است:

وزارت کشور- راه و شهرسازی- وزارت نفت- وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت دادگستری-وزارت آموزش و پرورش

وزارت اطلاعات- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

معاونت اجرایی رئیس‌جمهور- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

سازمان حفاظت محیط زیستت- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه 1395/3/19 به پیشنهاد شماره 24805 مورخ 1395/3/1 معاونت اجرایی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هستم قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران تصویب کرد:

1- به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای مطلوب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت و نیز انجام اقدامات لازم برای تحقق برنامه بلند مدت و برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کار گروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و عضو وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری کلانشهر ذی‌ربط تشکیل می‌گردد.

2- تصمیمات کار گروه مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و شهرداری‌های کشور لازم‌الاجرا است. در مواردی که تحقق تصمیمات کارگروه نیازمند تصمیم‌گیری سایر مراجع ذی‌ربط قانونی است، مراتب به مرجع مذکور برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال می‌شود.

3- محل استقرار دبیرخانه کارگروه مذکور در معاونت اجرایی رئیس جمهور تعیین می‌شود.

4- دستگاه‌ای اجرایی موظفند در راستای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، اقدامات مندرج در جدول پیوست را که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است طی زمان‌بندی‌های تعیین شده اجرا و محقق نمایند.

5- در راستای اجرای برنامه یک ساله جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی در برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مبلغ بیست و دو هزار میلیارد (22000000000000) ریال تسهیلات با نرخ بیست درصد (20%) را از طریق بانک‌های عامل (ملی، ملت، صادرات، تجارت و توسعه تعاون) جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر کلانشهرها اختصاص دهد.

6-وزارت صنعت، معدن و تجارت انعقاد قرارداد خودروسازان را با بانک‌های عامل ذی‌ربط تعیین شده به نحوی تنظیم می‌نماید که ده واحد درصد از نرخ تسهیلات فوق‌الذکر از محل تخفیف قیمت خودروهای مورد نظر تأمین گردد.

7-سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است کمک بلاعوض دولت را در اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال 1395 کل کشور تأمین نماید.

8-وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است نسبت به اجرای کامل استفاده از تخفیفات ترجیحی سود بازرگانی موضوع بند (4) تصویب‌نامه شماره 126652/ت49208 هـ مورخ 1392/7/14 در مورد خودروهای فرسوده این برنامه اقدام نماید.

9-وزارت نفت (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی) موظف است منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 را در فواصل سه ماهه با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط هزینه نماید.