تحلیل المانیتور از تغییر موضع ایران در قبال سوریه

وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: 19 ژوئن (30 خرداد)، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد "حسین جابری انصاری،" سخنگوی این وزارتخانه جایگزین "حسین امیر عبداللهیان،" معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران می شود. حسین امیر عبداللهیان نیز به سمت مشاور "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران منصوب شد. همچنین بهرام قاسمی به عنوان دهمین سخنگوی وزارت خارجه و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای انتخاب شد. 

 
به نوشته المانیتور، انصاری فردی با تجربه در امور عربی است. وی پیش از خدمت به عنوان سفیر لیبی از سال 2005 تا 2009، نماینده ایران در امور سوریه بود. همچنین وی پیش از منصوب شدن به سِمت سخنگوی وزارت امور خارجه در نوامبر 2015 (آبان 94)، مدیر کل عربی آفریقایی این وزارتخانه بود.
 
امیر عبداللهیان نیز از سال 2011 به عنوان معاون وزیر امور خارجه خدمت می کرد. زمانی که محمد جواد ظریف مشغول مذاکره با قدرتهای جهانی بر سر موضوع هسته ای بود، امیر عبدالهیان در سراسر خاورمیانه به انتقال پیام های تهران در خصوص موضوعات مختلف مشغول بود. امیر عبداللهیان به زبان عربی و انگلیسی مسلط است و دارای مدرک دکترای روابط بین الملل است.
یک منبع دیپلماتیک ایرانی در مصاحبه با المانیتور اعلام کرد: تصمیم در خصوص تغییر ساختار وزارت امور خارجه ایران پیش از آغاز سال نو اتخاذ شده بود؛ اما موانعی در این خصوص وجود داشت. امیر عبداللهیان به دلایلی شخصی نمی خواست از ایران خارج شود. 
 
به گفته این منبع، امیر عبداللهیان در سمت جدید خود مسئولیت های ویژه ای خواهد داشت و  وزیر امور خارجه ایران از تجربیات و دانش عبداللهیان در خصوص منطقه استفاده خواهد کرد. 
در ادامه این گزارش آمده است: نخستین پرسشی که پس از تغییر ساختار وزارت امور خارجه ایران پیش می آید، این است که آیا سیاست خارجی ایران نیز تغییر خواهد کرد. برخی ناظران معتقدند با انتصاب امیر عبداللهیان، رویکرد تهران در قبال منطقه نیز تغییر می کند.
 
این درحالیست که یک دیپلمات ایرانی دیگر در مصاحبه با المانیتور اعلام کرد: "انتظار اینکه تغییر معاون وزیر امور خارجه، سیاست خارجی این کشور را تغییر دهد، خنده دار است.  ایران کشوری متشکل از سازمانهای مختلف است. حتی اگر وزیر امور خارجه یا کل دولت هم تغییر کند، این هیچ چیز را تغییر نخواهد داد؛ مگر اینکه یک تصمیم کلی اتخاذ شود. تصمیم در خصوص سیاست خارجی ایران باید 4 مرحله را طی کند. نخست مقام معظم رهبری آن را تعیین می کند. سپس این تصمیم به ترتیب به تأیید شورای عالی امنیت ملی، دولت ایران و در نهایت وزارت امور خارجه این کشور می رسد." یک مقام ایرانی دیگر نیز در گفتگو با المانیتور اعلام کرد: موضع ما در قبال سوریه هرگز تغییر نخواهد کرد.
 
محمد جواد ظریف 22 ژوئن (2 تیر)، در خصوص تجدید ساختار سازمان اظهار کرد: هیچ توهینی به جمهوری اسلامی بزرگتر از این نیست که برخی ادعا کنند تغییر یک مقام بخاطر درخواست افراد دیگر انجام شده است.  تاکنون هیچ کس چه در منطقه و چه خارج از آن جرأت نداشته چنین چیزی را از ایران درخواست کند. محور مقاومت به حدی قوی است که با جایگزینی یک مقام جدید، تغییر نمی کند.
 
گفته می شود برخی منتقدان داخلی مدعی شده اند تعیین یک مقام جدید برای وزارت امور خارجه ایران به خاطر درخواست های آمریکا انجام شده است. 
 
به نوشته المانیتور، محور مقاومت به رهبری ایران، شامل دولت سوریه، شیعه های عراقی طرفدار ایران، نیروهای حزب الله و نیروهای انصارالله یمن است. هر کدام از این گروه ها در بخشهای مختلفی با دشمن می جنگند و گفته می شود با نفوذترین آنها سردار "قاسم سلیمانی،" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
 
المانیتور نوشت: ایران چندین سال است که خواستار حصول یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه است. این کشور همچنین از باقی ماندن "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه در قدرت حمایت می کند.