مشایی گفته بود اگر شریعتمداری و کیهان را محکوم نکنم مسلمان نیستم!

در این مراسم دو طرف ضمن بررسی آخرین تحولات داخل و خارج کشور به نقد اظهارات یکدیگر نیز پرداختند.

فضلی نژاد: نباید احمدی نژاد همان مسیر تکنوکرات ها در دولت هاشمی و خاتمی را برود

پیام فضلی نژاد، سردبیر مجله عصر اندیشه عصر امروز در ابتدای این مناظره تصریح کرد: اولین دغدغه ای که باعث شد دوستان را دعوت به مناظره کنیم نظریات فرهنگی شهید مطهری ناظر بر مناظرات فکری در عرصه عمومی است.

وی افزود: وقتی از مکتب ایرانی سخن می گوییم نشان می دهد مکتب ایرانی جریان ناشناخته نیست. ریچارد فرای که مورد تجلیل آقای احمدی نژاد بود نظریات فکری اش را باید برای بررسی به 60 سال پیش برگردانیم. در سال 1330 او با صادق چوبک و صادق هدایت و اسدالله اعلم جلساتی را داشته است.

سردبیر مجله عصر اندیشه ادامه داد: از این زمان باید موج گرفتن یک ایدئولوژی بر مبنای شاخص های باستانی برای دفاع از سلطنت را در ایران دنبال کنیم. در 60 سال گذشته ادعای فرای می گوید «اسلام با پیامبر اسلام شروع می شود را از مسلمانان باید گرفت و آنان را به ریشه های باستان خود ارجاع دهیم».

فضلی نژاد با تاکید بر اینکه همت اصلی فرای نزدیک شدن به بازوان قدرت است، اظهار داشت: بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی عرصه برای این بازیگران فراهم نیست اما در دولت آقای هاشمی که همان سیاست ها نیز در دوران احمدی نژاد تکرار شد ریچارد فرای مجددا به ایران باز می گردد. ارتباطات گسترده با نهادهای آموزشی می گیرد اما با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان پروژه او ناقص می ماند.

فضلی نژاد: احمدی نژاد در داخل شعار استکبارستیزی می دهد و برای استعمارگران در خارج پالس می فرستد

وی با اشاره به اینکه نباید احمدی نژاد همان مسیر تکنوکرات ها در دولت هاشمی و خاتمی را برود خاطرنشان کرد: نمی دانم آقای مشایی چه کاره است که در اظهاراتی پایان دوران اسلام گرایی را عنوان می کند او چه کاره است که از عرفان، فلسفه، سیاست و اسلام سخن می گوید. از یک سو آقای احمدی نژاد در داخل شعار استکبارستیزی می دهد و برای استعمارگران در خارج پالس می فرستد.

سردبیر مجله عصر اندیشه افزود: از یک سو احمدی نژاد شعار هولوکاست می دهد و از سویی آقای مشایی صحبت از دوستی با مردم اسرائیل می کند باید به این تناقض ها جواب دهید وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است. در دولت آقای احمدی نژاد نامه می زنند که باید هوشنگ امیراحمدی از خارج برگشته حمایت شود و اتفاقا در این دولت نیز از ما هم شکایت می کنند.

فضلی نژاد با تاکید بر اینکه با بررسی عملکرد دولت احمدی نژاد به دوگانگی در نظر و عمل می رسیم، تصریح کرد: از سویی شعار دهک های پایین می دهند و از سویی خودشان در چه دهک هایی زندگی می کنند؟ سیکل معیوب اینجاست مسئله اصلاً آقای احمدی نژاد نیست بلکه با دولت های مختلف با این سیکل مخالف بوده ایم. آیا مردم به شما مالیات داده اند که آقای مشایی معاون احمدی نژاد در سازمان گردشگری در مورد مکتب ها سخن بگوید؟

فضلی نژاد: مشایی با یک شرکت اسپانیایی برای ساخت توالت های بین راهی مذاکره می کند!

وی افزود: مشایی با یک شرکت اسپانیایی برای ساخت توالت های بین راهی مذاکره می کند!

سردبیر مجله عصر اندیشه با تاکید بر اینکه من کاملا در پیرو یک جریان متدشناسی ریچارد فرای را بررسی می کنم تصدیق کرد: نسبی گرایی رفتار دوگانه باعث پارادوکس و جریان انحرافی است آقای داوری باید در مورد این مسائل جواب دهند که جواب هم نمی دهند و وقتی شکست می خورند از دایره اخلاق خارج می شوند.

فضلی نژاد با طرح این سوال که توهم چه چیزی است پاسخ داد: توهم ارجاع به مجهول است و قابل متر کردن نیست اما می توانیم قضاوت کنیم زمانی که احمدی نژاد از مردم فلسطین سخن می گوید مشایی دم از مردم اسرائیل می زند. آینده ای را که نویدش را می دهند متوهمانه است وقتی به دوگانگی نظر و عمل می افتیم این اتفاقات از آن بیرون می آید.

وی با اشاره به اینکه چرا نهاد ریاست جمهوری احمدی نژاد از امثال پیام فضلی نژاد شکایت می کند، اظهار داشت: فرق من و آقای داوری این است که ایشان در تمام دولت ها صاحب منصب بودند اما ما همیشه فرومایه بوده ایم آقای مشایی شهروند است و هر نظری بدهد فلمنا نه اینکه از موضع قدرت سخن بگوید. این کاری که شما می کنید همان کاری است که جریان هاشمی با ما کرد.

سردبیر مجله عصر اندیشه افزود: همه مسائل را به حلقه پنج نفره تقلیل داده اید و جایگاه افراد را نسبت به این حلقه مشخص کرده اید ما جایی که دولت احمدی نژاد خدمت کرد حمایت کردیم و جایی که حلقه انحرافی حمایت های رهبری را مصادره کرد، نفی کردیم. وقتی شیرین عبادی به من گفت سعید امامی دوم، شما از من حمایت کردید و هزینه دادید اما یک جا از هم جدا شدیم.

فضلی نژاد خطاب به داوری تاکید کرد: شگرد شما این است که مفاهیم را از بستر تعریف به بستر غیرقابل تعریف ببرید مکتب ایرانی را مطرح می کنید که دایره اش به ریچارد فرای می رسد. بحث ما این است که کشور را به جایی رسانده اید که افراد غیرمتخصص به جایگاه های تخصصی راه پیدا کرده اند.

فضلی نژاد:‌ مشایی گفته بود اگر شریعتمداری و کیهان را محکوم نکنم مسلمان نیستم

وی با اشاره به اینکه آقای داوری جوری وانمود می کند که انگار ما با زبان فارسی، سلمان فارسی، خاک و سرزمین ایران مشکل داریم، بیان داشت: ای کاش آقای داوری پارادوکس های دوگانگی در نظر و عمل را پاسخ می دادند مکتب اسلام ناب پارادوکس است. پنج بار مرا در شکایت آقای مشایی به دادگاه خواندند و آقای مشایی گفته بود اگر شریعتمداری و کیهان را محکوم نکنم مسلمان نیستم. آقای مشایی با همه حیثیت وارد دادگاه کیهان شد و حیثیت خود را قمار کرد ولی باخت.

فضلی نژاد: آقای داوری شما اسلام تان را از آقای مشایی می گیرید؟

سردبیر مجله عصر اندیشه با تاکید بر اینکه مگر پاسداران اسلام ناب، فقها نیستند گفت: از نظر جامعه علما و فقها در مورد اسلام ناب و ایرانی چه می شود آقای داوری شما اسلام تان را از آقای مشایی می گیرید؟ چرا همه مراجع دینی یک صدا گفتند آقای مشایی صلاحیت طرح این مسائل را ندارد؟ علما در قم و دانشگاهیان در نقاط مختلف در مورد این جریان موضع گیری کردند ولی آقایان دو سال کشور را به بحران بردند.

داوری:‌ مهمترین خطر اسلام منهای روحانیت، روحانیت منهای اسلام است

عبدالرضا داوری، کارشناس مسائل سیاسی نیز؛ بیان داشت: با نگاهی به بستر جریانات سیاسی سال 90 به بعد نشان می دهد در آن مقطع نظمی را در راستای متادولوژی احمدی نژاد دنبال می کردند و پیگیر مسئله انحراف بودند و تلاش می کردند دولت انقلابی آقای احمدی نژاد را یک دولت منحرف در حوزه عمل و نظر نشان می دهد.

وی افزود: احمدی نژاد در سال 89 دو سفر موفقیت آمیز به مجمع عمومی سازمان ملل و لبنان داشت در مهر 89 شیمون پرد در شبکه فاکس نیوز عنوان کرد باید شرایطی رامهیا کنیم که بودن در کنار احمدی نژاد تبدیل به ننگ شود.

شروع یک سیلی علیه احمدی نژاد

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بعد از آن بود که به تدریج کلید واژه هایی مثل شبیه سازی احمدی نژاد با بنی صدر توسط سایت هاشمی رفسنجانی شروع شد و وارد ادبیات کسانی شد که خود را مدعی اصولگرایی معرفی می کردند. دو هفته قبل از مسئله مطرح شده خانه نشینی آقای مصباح یزدی سخنرانی کرد و آنجا گفت شدیدترین خطر برای اسلام از بدو ایجاد تا به امروز احمدی نژاد بوده است و این سخنرانی باعث شروع یک سیلی علیه احمدی نژاد شد.

داوری با اشاره به هجمه انتقادی برخی علیه احمدی نژاد پس از سخنرانی آیت الله مصباح یزدی گفت: از تاریخ 30 فروردین 90 تا 12 مرداد 92 یعنی در470 روز 30 هزار و 571 مورد طی 9 میلیون 165 هزار و 806 کلمه با محوریت جریان انحرافی منتشر شد پس مشخص می شود آنچه گفتند شدیدترین خطر برای اسلام باید به بستر رسانه ها تسری یابد.

وی با تاکید بر اینکه مسئله مهم این است که ما با رویکرد امنیتی وارد حوزه اندیشه می شویم خاطرنشان کرد: برای اینکه به گفته ای بنگریم نباید به سوابق افراد بپردازیم نقد هم در درجه اول به قبح زدایی از اتهامات، امتداد فضای اندیشه ورزی و امتداد فضای نقد است دوستان ما آنچنان واژه جاسوس و ماسون را برای هر تحلیل گری به آسانی خرج می کنند که جامعه به تدریج در مقابل این کلمات سکوت می کند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: حوزه جاسوس شناسی در صفحات نشریات و اینترنت نیست بلکه در دستگاه های امنیتی است. آقای کلهر هفته گذشته در مورد ولنگاری فرهنگی صحبت کردند ایشان گفت شرایط ولنگاری فرهنگی موی بیرون آمده دختران نیست بلکه شرایطی مهیا کنید که نسبت به آنچه زشت است بی قید شویم این بهترین تحلیل از ولنگاری فرهنگی بوده است.

آقای مشایی یک انسان است

داوری با خطاب قرار دادن پیام فضلی نژاد تاکید کرد: شما درحوزه امنیتی ایجاد ولنگاری می کنید بلکه باید اجازه دهید فضای اندیشه را فراهم کنیم آقای فضلی نژاد مقاله پژوهشی در مورد  مشایی نوشته و اول آن گفته است که این مقاله کیفرخواست است. آیا شما یک مامور قضائی یا امنیتی هستید! آقای مشایی یک انسان است ما انقلاب کردیم که همه بتوانند صحبت کنند.

وی افزود: عبدالکریم سروش را آن چنان به فضای امنیتی بردیم که هیچ کس وارد فضای نقد سروش نشد شاهد هستیم در کشور فضای نقد چگونه است آقای مشایی به عنوان یک شهروند می تواند صحبت کند.

کاری که با احمدی نژاد کردید چرا با روحانی نمی کنید؟

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فضای نفوذ انقلاب اسلامی در غرب در دوران احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در دی ماه 91 رئیس جمهور آمریکا قانون مقابله با نفوذ ایران در نیم کره غربی را امضا کرد، یعنی دولت انقلابی کار را به جایی رسانده بوده که رئیس جمهور آمریکا ترس ازنفوذ ایران به غرب داشت من اعتقاد ندارم دولت آقای احمدی نژاد بی خطا بوده است اما کاری که با احمدی نژاد کردید چرا با روحانی نمی کنید؟ مگر روحانی هم مکتب اعتدال را عنوان نکرد جوابش این است که اتاق فرمان به شما اجازه این کار را نداد.

داوری با تاکید بر این در دیپلماسی کشور شاهد ولنگاری هستیم تصدیق کرد: چرا امروز برای این دولت رساله مشاییه نمی نویسید؟ در مورد شکایتی هم که از شما شد باید بگویم تنها می خواستند آن شکایت در تاریخ ثبت شود و شما یک ساعت هم برای آن شکایت بازداشت نشدید آقای فضلی نژاد کیفرخواست برای دادستان است و کیفرخواست حوزه مسئولیت شما نیست.

شهید مطهری، آیت الله خامنه ای شهید آوینی و احمدی نژاد جریان چهارم اثبات اسلام هستند

وی در مورد جریان شناسی مسئله اسلام و ایران اظهار داشت: ما با چهار جریان عمده در کشور روبرو هستیم جریان اول باستان گرایان پهلوی بودند جریان دوم نفی کنندگان ایران بودند که در اندیشه های دکتر شریعتی و پان اسلامیس وجود داشت و بعداً هم در گروه هایی مثل فرقان به وجود آمد جریان سوم جریانی است که هم اسلام و هم ایران را نفی می کند مثل حزب توده و گروه های اغماری جریان چهارم اثبات اسلام در ایران است مثل تفکرات شهید مطهری، آیت الله خامنه ای شهید آوینی و احمدی نژاد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به واقعیات مکتب ایرانی اظهار داشت: اسلامی که خاستگاهی جز ایران نداشته است و اسلام را در خود رشد داده و به سراسر جهان پخش کرده است همان تعریف مکتب ایرانی است. نباید یک حوزه فکری را به حوزه امنیتی تبدیل کرد.

داوری با اشاره به سخنان رهبری در مورد زبان فارسی ادامه داد: رهبری در سخنانی در سال 62 به تجلیل از زبان فارسی می پردازند و در تیر 67 می گویند «زبان فارسی زبان انقلاب است و می گویند آن زبانی که مفاهیم اسلام را منتقل می کند زبان فارسی است.»

وی با تاکید بر اینکه اگر اختلاف نظری با مشایی دارید وی را تبدیل به جاسوس نکنید، اظهار داشت: بهتر است صحبت های رهبری را در مورد زبان فارسی بخوانید که آن صحبت ها نه حرف های ریچارد فرای است و نه حرف های پیام فضلی نژاد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اعتقادات احمدی نژاد از تفکر اسلامی و ایرانی اضافه کرد: آقای احمدی نژاد اعتقاد دارد ایران بوده است که سکوی اسلام ناب در سطح جهان بوده است این یک جریان ناب فرهنگی است از ابتدای مبحث تا اینجا هم اصلاً آقای فضلی نژاد وارد مباحث اصلی نشده است و فقط اتهاماتی را به احمدی نژاد وارد کرده است زیرا دستور آمده است که دولت احمدی نژاد را بزنند.

احمدی نژاد بیشترین حمایت ها را از روحانیت انجام داد اما نقدهای بسیاری در اعتقاد نداشتن احمدی نژاد به روحانیت شد

داوری با اشاره به اینکه اولین حمایت تجلیل از ریچارد فرای را آقای محمدی عراقی داماد آیت الله مصباح یزدی و آقای حدادعادل برگزار کردند، افزود: تا سال 83 از فرای تجلیل می شد اما در عرض یک سال چون آقای احمدی نژاد باید منحرف نشان داده می شد، فرای تبدیل به جاسوس شد. مهمترین خطر اسلام منهای روحانیت، روحانیت منهای اسلام است زیرا احمدی نژاد بیشترین حمایت ها را از روحانیت انجام داد اما نقدهای بسیاری در اعتقاد نداشتن احمدی نژاد به روحانیت شد.