رسوایی حقوق های نجومی که از چند ده میلیون آشکار شد و حال به چند صد میلیون رسیده کار را به جایی رساند که دولت برای آرام کردن افکار عمومی جابه جایی در بین مدیران نجومی انجام دهد.

مهمترین این تغییرات که البته بعضاً در قالب استعفا «بخوانید عزل» صورت گرفت در نظام بانکی و صندوق توسعه ملی بود؛ طی یک هفته گذشته وزیر اقتصاد وارد موضوع حقوق های نجومی شد و تا برکناری مدیر سه بانک در یک روز پیش رفت.

برهمین اساس هم البته مدیران بانک های صادرات، ملت و مهر ایران برکنار شدند و به احتمال قوی در روزهای آتی شاهد تغییرات دیگری در بین مدیران دیگر بانک ها خواهیم بود. البته تغییر مدیرعامل بانک رفاه هم جزو مهمترین تغییرات رسوایی حقوق های نجومی محسوب می شود.

ضمن آنکه چند روز قبل از اینکه مُهر مدیریت مدیران بانکی باطل شود وزیر اقتصاد حکم عزل مدیر بیمه ایران را نیز صادر کرده بود، البته این عزل هم در قالب استعفا رسانه ای شد. قبل از این ها هم رئیس کل بیمه مرکزی در پی افشای حقوق های نجومی بیمه مرکزی استعفا داده بود.

پیوند نزدیک حسین فریدون برادر حاشیه‌ساز رئیس‌ جمهور با برخی از مدیران نجومی برکنار شده و افشای لابی‌های سنگین پشت‌پرده وی برای انتصاب آنها که در اظهارات رئیس سازمان بازرسی نیز به صراحت مطرح شد، موجب شده است که رسوایی‌‌های بانکی اخیر بیش از هر چیز عنوان «فریدون گیت» را به خود بگیرد.

به عنوان مثال، برادر رئیس‌جمهور عامل اصلی انتصاب صدقی، رئیس نجومی سابق بانک رفاه بوده و دوست صمیمی  علی رستگار، «مرد سرخه‌ای» بانک ملت محسوب می‌شود. 

اما ماجرای رسوایی‌های نجومی، علاوه بر شکل‌گیری جبهه گسترده انتقادی از سوی افکار عمومی علیه دولت یازدهم، از یک دعوای داخلی دولت-دولت نیز پرده برداشته است. گفته می‌شود فریدون زخم خورده از رسوایی‌های نجومی، در پی عزل یاران خود، لابی‌های پشت پرده سنگینی علیه وزیر اقتصاد به راه انداخته است. 

برخی روزنامه‌های حامی دولت نیز در ماجرای این رسوایی و علیرغم مشخص بودن نقش ویژه فریدون در انتصابات بانکی، نوک پیکان هجمه‌ها را به سمت دیگری نشانه و علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد را در کانون حملات خود نشانده‌اند. این اتفاق بلافاصله پس از عزل‌های پی‌درپی مدیران نجومی توسط وزیر اقتصاد صورت گرفته و با توجه به تلاش بی‌شائبه این روزنامه‌ها در راستای لاپوشانی کلیت فیش‌های نجومی پیش از روشن شدن نقش ویژه حسین فریدون در انتصابات بانکی، این تمرکز علیه وزیر اقتصاد می‌تواند دلالت‌های مشخصی داشته باشد. 

در یکی از این موارد، روزنامه آرمان نزدیک به خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جدی‌ترین ارگان رسانه‌ای حامی حسن روحانی در صفحه اول یکی از شماره‌های اخیر خود خواستار استعفای علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد شده است. تعداد قابل توجه دیگری از روزنامه‌های دوم خردادی نیز همین موضع را به انحاء مختلف دنبال می‌کنند. 

به نظر می رسد در پی عزل توام با رسوایی برخی یاران حسین فریدون در سیستم بانکی توسط وزیر اقتصاد، هم‌اکنون ساعت به وقت فریدون علیه طیب‌نیا "دقیقاً نیمه شب است"1 و فریدون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا وزیر اقتصاد از دولت کنار برود.

برخی منابع آگاه نیز می‌گویند تعدادی از نمایندگان مجلس وزیر اقتصاد را تهدید به استیضاح کرده‌اند.

پانوشت:

1- ساعت "الان دقیقاً نیمه‌شب است" اسم رمز کودتای 28 مرداد 1332 است که توسط رادیو بی‌بی‌سی اعلام و به موجب آن دولت دکتر مصدق سرنگون شد. مراد از به کارگیری این اصطلاح در متن پیش‌رو آن است که به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر، از نظر حسین فریدون، هم‌اکنون بهترین زمان برای به حاشیه راندن علی طیب‌نیا از سیستم بانکی است.