آلمان ایران را به تلاش برای خرید غیرقانونی تجهیزات هسته‌ای متهم کرد

 سرویس اطلاعات آلمان اعلام کرد که ایران پس از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تلاش برای راهکارهایی است که به وسیله آنها بتواند به فناوری‌های هسته‌ای دست یابد.

بنابر گزارش «آلگماینر»، سرویس اطلاعات داخلی آلمان در این زمینه هشدار داد که ایران تلاش‌ها برای به دست آوردن تجهیزاتی که در برنامه هسته‌ای کار برد دارند را از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای با 6 کشور افزایش داده است.

در این گزارش با استناد به اطلاعات سالانه دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان (BFV) اعلام شده است که ایران برای دستیبابی به مواد غیرقانونی در آلمان مبادرت کرده و این اقدام به ویژه به موادی که در فناوری هسته‌ای به کار می‌روند، مربوط می‌شود.

تلاش ایران برای توسعه برنامه‌های موشکی خود از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

از این رو، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز گذشته در سخنانی در پارلمان این کشور گفت که چنین اقداماتی به وضوح نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران هستند.

آلگماینر نوشت که دو تن از کارشناسان آمریکایی ایرانی‌تبار در این مورد گفته‌اند که ایران در پی توافق هسته‌ای نه تنها ضعیف نشده بلکه جسورتر هم شده است.

مقامات آلمانی در حالی این اتهام را مطرح کرده‌اند که ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای بارها بر صلح‌آمیز بودن اقدامات خود تاکید داشت. علاوه بر این مقامات این کشور هم اعلام کردند که برنامه موشکی ایران ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد و توسعه برنامه موشکی، همچنان در دستور کار تهران قرار دارد.