توطئه‌ای در کار است /نگویید من وزیر اقتصاد یا خارجه نیستم!

پس از تصویب قطعنامه 2231 مقامات دولت یازدهم از آن استقبال کرده و تاکید کردند که « موضوع بند یاد شده «موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای» است و موشک‌های بالستیک ایران مشمول این بند نمی‌شوند!».

از سوی دیگر، منتقدان روند توافق هسته‌ای، محتویات قطعنامه 2231 را عاملی برای استمرار بهانه‌جویی‌های آمریکا در موضوعات موشکی و توان دفاعی دانستند و تاکید کردند که عبارت«قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» فقط یک بهانه برای توقف تولید، آزمایش و نهایتا حذف موشک‌های بالستیک به مثابه سلاحی استراتژیک ‌و ‌متعارف از سامانه تسلیحاتی کشورمان است؛ چرا که آن دسته از موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند با موشک‌های بالستیکی که خرج انفجاری و سرجنگی معمولی دارند، از ساختار مشابهی برخوردار هستند و هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

گفتنی است بسیاری از موشک‌های بالستیک ایران از نوع میان‌برد یعنی با برد 1000 تا 3500 کیلومتر هستند. بنابراین از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردارند و ایران در حالی که استفاده از سلاح‌ اتمی را حرام قطعی می‌داند براساس بند 3 از ضمیمه B قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل بایستی آزمایش و تولید آن را متوقف کند و این موشک‌ها را از سامانه تسلیحاتی خود کنار بگذارد!

در حال حاضر مقامات غربی با استناد به قطعنامه 2231 ادامه برنامه موشکی ایران، به خصوص آزمایش موشک‌های بالستیک را دلیلی برای وضع تحریم‌های جدید می‌دانند.

ناسازگاری آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام!

در همین حال، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در یک گزارش محرمانه که رویترز آن را منتشر کرده است، تصریح کرد: شلیک موشک‌های بالستیک ایران با روح سازنده توافق هسته ای بین تهران و 1+5 (برجام) همخوانی ندارد ولی این وظیفه شورای امنیت سازمان ملل است تا درباره اینکه آیا شلیک این موشک‌ها نقض قطعنامه بوده است، تصمیم گیری کند.

بان کی مون در این گزارش آورده است: من از ایران می‌خواهم تا از شلیک موشک‌های بالستیک خودداری کند چرا که این اقدامات می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شود.

آلمان: از فناوری موشکی ایران نگرانیم

همچنین «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در آستانه اجلاس ناتو با بیان اینکه ایران با وجود قطعنامه‌های سازمان ملل همچنان برنامه‌های موشکی خود را به پیش می‌برد گفت: به همین علت ناتو برنامه پدافند موشکی خود را اجرایی خواهد کرد.

مرکل در نطقی در پارلمان آلمان افزود: توافق تاریخی هسته ای متاسفانه برای کنترل برنامه هسته ای ایران موجب این نشد تا برنامه‌های موشکی این کشور پایان یابد، بر همین اساس سران سازمان ناتو در ورشو قرار است عملیاتی کردن پدافند موشکی را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آلمان ضمن ابراز نگرانی از فناوری موشکی ایران تصریح کرد که برلین از نزدیک بر تلاش‌های ایران برای دستیابی به فناوری موشکی و هسته‌ای نظارت دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: آژانس اطلاعات داخلی آلمان ماه گذشته اعلام کرد که تلاش‌های ایران در دستیابی به فناوری هسته‌ای در سال گذشته «در سطح تقریباً بالایی» بوده است و تلاش‌های این کشور برای دستیابی به فناوری موشکی «روند رو به بالا» داشته است.

در همین حال، «مارتین شافر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که گزارش اطلاعاتی که تهیه شده است چندان «خوشایند» نیست اما این گزارش شامل دوره‌ای می‌شود که توافق ایران هنوز به مرحله اجرا در 16 ژانویه نرسیده بود.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعای یک موسسه آلمانی مبنی بر خرید برخی مواد ممنوعه از سوی ایران و نقض برجام گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر نقض برجام وجود ندارد.

برنامه موشکی ایران با قوت ادامه می‌یابد

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخیر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در خصوص برنامه‌های موشکی ایران را غیرسازنده توصیف و آن را رد کرد.

قاسمی گفت: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی کشور کاملا جنبه دفاعی داشته و به هیچ وجه به منظور حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است؛ لذا ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اعلام می‌کند برنامه موشکی خود را بر اساس دکترین‌های دفاعی و محاسبات امنیت ملی خود با قوت تمام ادامه می‌دهد و این گونه اظهارات هیچ تاثیری بر برنامه موشکی مشروع کشور نخواهد داشت.

 همچنین یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران به بان‌کی‌مون توصیه کرد در گزارش ۶ ماهه خود به شورای امنیت به تفاسیری که با نص برجام متناقض بوده نپردازد و گزارش منصفانه‌ای درباره کوتاهی آمریکا در عمل به تعهدات برجامی خود ارائه کند.

صالحی: برای صحبت کردن احتیاط می‌کنم که نگویند بحث سیاسی است

«علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همزمانی ادعاهای «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و اظهارات «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را حاکی از ایجاد توطئه‌ای جدید علیه کشورمان دانست و بر جلوگیری به‌ هنگام از آن تاکید کرد.

صالحی تصریح کرد: البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند.

وی هشدار داد:‌ احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه ما هستند و ما باید گوش به زنگ باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به همزمانی اظهارات بان‌کی‌مون و مرکل بار دیگر افزود: به نظر بنده توطئه‌ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان کی مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند.

گلایه از بدعهدی آمریکا در اجرای برجام

صالحی تاکید کرد: باید به آقای بان‌کی‌مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود البته من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد، اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به انجام تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای برجام، هزینه سنگینی برای آنان برجای خواهد گذاشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات برجام افزود: وقتی وارد گفت‌وگو شدیم مقداری محدودیت، جهت رفع نگرانی‌های ساختگی طرف مقابل را پذیرفتیم، زیرا آنها معتقد بودند که ما توان بالقوه این کار که شامل علم هسته‌ای، تکنولوژی، فناوری ، اکتشاف و استخراج تا ساخت سوخت و طراحی رآکتور را در اختیار دارید.

صالحی بدعهدی‌های آمریکا را در اجرای برجام، در تناقض با روح توافق دانست و گفت: به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم که جای هیچ نگرانی در بعد فنی برجام وجود ندارد.

درخصوص نکات منفی برجام حرفم مطلوب واقع نشد

وی در خصوص نکات منفی  ابعاد سیاسی، حقوقی، اقتصادی و بانکی برجام افزود: چند ماه پیش بنده گفتم که مسائل بانکی مقداری کند پیش می‌رود که خب حرف ما مقداری مطلوب واقع نشد.

صالحی ادامه داد: لذا از آن موقع تصمیم گرفتیم نه در بعد سیاسی، نه در بعد بانکی و نه در بعد حقوقی صحبت نکنیم چرا که بنده مسئول فنی برجام هستم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که مقام معظم رهبری طرف مقابل را بدعهد و بدذات خواندند که دبه درمی‌آورد و زیر قول خود می‌زند، این موضوعی است که شما در حین فرایند مذاکرات نیز به صراحت گفته بودید‌. لذا مهم‌ترین دبه یا بدعهدی‌های آمریکا در عرصه فنی تاکنون چه بوده است؟ گفت: زمانی که من موضوع دبه را مطرح کردم هنوز ما به نتیجه نهایی نرسیده بودیم.

صالحی ادامه داد: در آن زمان ما در حین مذاکره بودیم که هرگاه به نتیجه مشترکی در مذاکره‌ای می‌رسیدیم پس از مدتی که بار دیگر وارد مذاکره می‌شدیم، مشاهده می‌کردیم که مذاکرات قبلی همچنان بی‌اثر بوده است.

استنکاف تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی برای سفر به ایران

وی با اشاره به پیش رفتن مذاکرات و عملکرد طرف مقابل در تعهدات خود به برجام تصریح کرد: من نباید وارد این موضوع شوم، حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به وضع قانون روادید در کنگره آمریکا پس از برجام اشاره کرد و گفت: حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم‌.

وی ادامه داد: پیش از این دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارج در تماس بودند و تزهای مشترک داشتند و به ویژه دانشمندان اروپایی به راحتی به ایران می‌آمدند و در کارگاه‌های فنی‌، آموزشی و تحقیقاتی مشارکت داشتند و این در حالی بود که هیچ مسئله‌ای در رفت و آمد آنها وجود نداشت.

صالحی گفت‌: هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند‌.

وی تصریح کرد: به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص مقالات علمی دانشگاهی نیز گفت: پیش از برجام کشورهای دیگر در انتشار مقالات دانشمندان ایرانی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقالات مالی مقداری مشکل‌آفرینی می‌کردند، قرار بود پس از برجام این موضوع حل شود اما همان وضعیت کماکان پابرجاست.

صالحی تاکید کرد: آمریکا بدعهدی می‌کند که حداقل در یکی دو قسمت که اشاره کردم این نوع بدعهدی وجود دارد‌.

وی خطاب به طرف مقابل خاطرنشان کرد: یعنی چه که شما قانون روادید را می‌گذارید؟ یعنی چه که مقالات دانشمندان ما را چاپ نمی‌کنید؟ یعنی چه که برخی محدودیت‌ها را در فضای تبادلات علمی برقرار کرده‌اید؟

وی همچنین تصریح کرد: این اقدامات با روح برجام در تناقض است چرا که عیناً در برجام آمده است که نباید هیچ قدمی در تضاد با اصل برجام برداشته شود.

رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ایران

«کوین مک‌کارتی»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت این مجلس هفته آینده به تحریم‌های جدید علیه ایران رأی خواهد داد.

مک کارتی این مطلب را در وب‌سایت شخصی‌اش نوشته و به گزارش ادعایی دستگاه اطلاعات آلمان درباره تلاش ایران برای دستیابی به فناوری‌های هسته‌ای و همچنین اظهارات منتسب به «بان‌کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره «ناسازگار بودن» آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام اشاره کرده است.