برخی برای رأی جمع‌کردن حجاب را بازیچه رأی‌آوری خود می‌کنند

غلامعلی حدادعادل در همایش ملی واقعه قیام گوهرشاد که صبح امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت واقعه گوهرشاد در تاریخ مهم است و برای آگاهی نسل جوان و نشان دادن ماهیت حکومت پهلوی امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه توجه و زنده کردن واقعه گوهرشاد امری شایسته و بایسته است، افزود: متأسفانه تاکنون زنده کردن این واقعه به تأخیر افتاده است و ما باید روز بعد از انقلاب جمهوری اسلامی به فکر جمع‌آوری و اسناد این واقعه می‌افتادیم که متأسفانه کارهای کمی در این زمینه انجام شد.

حدادعادل تصریح کرد: باید همواره از خود بپرسیم که چرا دشمنان تا این اندازه با حجاب مخالفت می‌کنند و چرا از میان این همه ادیان و مذاهب با اصرار زیادی به کشف حجاب در جامعه اسلامی اقدام می‌کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه حجاب پرچم مسلمانی است، خاطرنشان کرد: حجاب یک مسئله دینی، ملی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است و کمتر مسئله‌ای است که به این اندازه ابعاد و جوانب داشته باشد.

حدادعادل با بیان اینکه در جهان و کشور ما حجاب پرچم مسلمانی است و هیچ نمادی به‌ اندازه حجاب گویای هویت اسلامی نیست، گفت: قیام گوهرشاد حماسه دینی و ملی مردم سرزمین ایران است و این حماسه بزرگ و تاریخی جلوه درخشان و دفاع مظلومانه ما از آرمان‌ها و اعتقادات و ایستادگی در برابر ظلم و استبداد و بی‌دینی است.

وی با تأکید بر اینکه باید توطئه سکوتی که هم‌اکنون ادامه دارد را شکست، افزود: تحقیق و برگزاری همایش آغاز راه رسیدن به درک و تحلیل درست و جامع و راهگشا برای امروز و فردای کشور است و می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا برخی حجاب را به‌عنوان لباس ملی و سنت ایرانی نمی‌پذیرند؟ تصریح کرد: این در حالی است که ملی‌گرایان دم از سنت‌های ملی می‌زنند و سراغ جزئی‌ترین امور می‌روند و باید قبول کنند که حجاب نه‌تنها به‌عنوان یک فریضه دینی بلکه به‌عنوان یک لباس سنتی و ملی پذیرفته است.

حدادعادل با تأکید بر اینکه آن‌ها خوب می‌دانند با برهنگی فرهنگی و بی‌حجابی و گسترش فرهنگ برهنگی بنیان خانواده نابود می‌شود، افزود: با نابودی خانواده ریشه دین از بین می‌رود چراکه خانواده کانون آموزش دینی و تربیت است و در هر جامعه‌ای که خانواده تضعیف شود، دین تضعیف می‌شود و آن چیزی که ریشه خانواده را می‌خشکاند برهنگی فرهنگی است.

وی به تلاش برخی برای تطهیر خاندان پهلوی و شخص رضاخان اشاره کرد و گفت: در این‌باره مقالات، کتاب‌ها و مجلات بسیاری نوشته‌ شده و حتی در صدا و سیمای خودمان هم رضاخان را قهرمان تجدد و مدرنیزاسیون معرفی کردند و منت بر سر ایران گذاشتند؛ در حالی‌ که نوسازی ایران، ارتش و راه‌اندازی راه‌آهن و دانشگاه را می‌بینند اما فجایع رضاخانی را نام نمی‌برند و سعی می‌کنند نقش انگلیس را در به روی کار آمدن رضاخان بپوشانند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این افراد در قبال کشتار بی‌رحمانه مردمی که می‌خواهند لباس خود را به‌عنوان هویت خود حفظ کنند پاسخگو نیستند و روشنفکرانی که پشتیبان رضاخان و اتاق فکر فرهنگی حکومت او بودند در این زمینه‌ها سکوت کردند.

حدادعادل گفت: غیر از علمای دین و مردم بی‌گناه هیچ روشنفکری نپرسید که به چه جرمی مردم را در خانه خدا محاصره کردید و مسلسل‌ها را گشودید و حتی جنازه‌های آن‌ها را تحویل ندادید؟ هیچ پزشک و هیچ بیمارستانی در فردای روز بعد از واقعه گوهرشاد از مجروحان حادثه نام نبرد و همه شهدا و مجروحان را دفن کردند.

وی افزود: این بی‌رحمی در تاریخ بی‌نظیر بود چرا که کسی از تحلیل‌گران و تاریخ‌نگاران سؤال نکرد، در حالی‌ که کوچک‌ترین لغات متداول عربی در زبان فارسی را تحمل نمی‌کردند و در برابر لباس سنتی و فرهنگی خود سکوت کردند.

این استاد دانشگاه به سکوت محمدعلی فروغی اشاره و تصریح کرد: حتی روشنفکران امروز هم از کنار سکوت فروغی به‌آرامی گذر می‌کنند.

حدادعادل با بیان اینکه در تبلیغات کشف حجاب همواره وانمود می‌شد که اگر ایرانی می‌خواهد به درجه پیشرفت تمدنی اروپا برسد باید زن ایرانی مثل زن اروپایی لباس بپوشد،‌ گفت: اما شاهدیم که بدحجابی رخ داد اما تمدن و پیشرفتی رخ نداد و آزادی و دموکراسی و استقلال پدید نیامد.

وی بهترین راه مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی را وجود زنانی دانست که در عرصه پژوهش جزو برترین‌های جامعه هستند و در حالی‌ که مقید به حجاب خود هستند در کارهای اجتماعی و سیاسی و علمی پابه‌پای مردان رشد کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه زنان باحجاب در عرصه علم نشان دادند که می‌توان باحجاب بود و دانشمند شد، گفت: این اتفاق در جمهوری اسلامی افتاده و باید ادامه پیدا کند؛ هرچند دشمنان انقلاب حجاب را با همه امکانات و تجهیزات نشانه گرفته‌اند و وسیع‌ترین موضوع برای شبکه‌های ماهواره‌ای مسئله حجاب است.

حدادعادل با ابراز تأسف از اینکه بعضی در داخل راه را برای دشمنان هموار می‌کنند و با توجه به تبلیغات سیاسی برای رأی جمع‌کردن، متوجه می‌شوید که چگونه این حکم الهی بازیچه رأی‌آوری آن‌ها شد، افزود: موضوع گوهرشاد عاشورای واقعه کشف حجاب است و نباید محدود به یک همایش باشد و این آغاز راه برای جمع‌آوری کتاب‌های جامع و کامل است که سایرین بتوانند فیلم بسازند، رمان بنویسند، مستند تهیه کنند و حتی در حوزه کودکان هم وارد شوند.