عراقچی: از اول هم قرار بود تحریم های غیر هسته ای لغو بشود

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و در آستانه سالگرد برجام با بیان اینکه یک سال از توافق برجام می‌گذرد و تقریبا شش ماه از اجرایی شدن آن، گفت: در این شش ماهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک مقدار گرد و غبارهای سیاسی فروکش کرده و از زوایای مختلف می‌شود برجام را بررسی کرد، اظهار داشت: یک زاویه اصلی این است که آیا طرفین به تعهدات خود براساس متن برجام پایبند بوده‌اند؟ و تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی که باید لغو می‌کردند انجام داده‌اند؟ اما اینکه انجام این کارها تاثیر خود را گذاشته است یا نه.

عراقچی ادامه داد: آنها تعهدات خود را انجام داده‌اند که اگر نداده بودند ما می‌رفتیم و پیگیری می‌کردیم. اینها بستگی به این دارد که ما چگونه نگاه کنیم.

وی افزود: نگاه من به برجام فراتر از بحث برداشته شدن تحریم‌ها است. اهداف این چالش هسته‌ای به مراتب بزرگ‌تر از برداشته شدن تحریم‌ها بود. باید ببینیم برجام توانسته خواسته مردم ایران را برآورده کند یا نه؟

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه شعار اصلی مردم که به خاطر آن ایستادگی کردند و فشارها را تحمل کردند این بود که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، عنوادن کرد: مردم بر این حق تاکید داشتند که برجام در این امر موفق بوده و این حق را محقق کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ما از دید شورای امنیت یک برنامه ممنوعه بود و الان بعد از برجام یک برنامه مورد اعتماد است، عنوان کرد: شورای امنیتی که حتی کشتی‌ها و هواپیما‌ها را می‌گشت که قطعه‌ای به ایران وارد نشود و به دنبال تعطیلی فردو بود، الان حتی برای ساخت نیروگاه مدرن‌تر به ایران کمک می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای عنوان کرد: در گزارشی که فردا به مجلس می‌دهیم می‌آوریم که چه همکاری‌هایی تاکنون صورت گرفته است و آنها هستند که قطعنامه‌های خود را لغو کرده‌اند و ما حق هسته‌ای خود را تثبیت کرده‌ایم.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه ادامه داد: برجام قرار بود موانع تحریمی را از سر راه اقتصاد ایران بردارد اما واقعیت این است که موانعی دیگری بر سر راه وجود دارد مانند تحریم‌های اولیه. ما در این مدت مشتری‌های خود در بازار نفت را از دست داده‌ایم اما در 6 ماه توانستیم فروش نفت را از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه برسانیم.

عراقچی گفت: باید بپذیریم که خیلی از مسائل زمان‌بر است، مانند جنگ تحمیلی که بازسازی مناطق جنگ زده ماه‌ها و سال‌ها طول کشید و برخی از مکان‌ها هنوز هم بازسازی نشده است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: مشکل وجود دارد اما از اول هم قرار نبود تحریم‌های غیر هسته‌ای لغو بشود و حتی در سند ژنو هم نوشته شده تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای.

وی پرسید: مگر ما در فعالیت‌های موشکی خود تغییری داده‌ایم که انتظار داشته باشیم تحریم‌ها‌ی مرتبط با موشکی برداشته شود و یا در خصوص تحریم‌های دو جانبه مگر ما در روابط خود با آمریکا و سیاست‌های خود تغییری داده‌ایم که انتظار برداشته شدن تحریم‌ها را داشته باشیم.

عراقچی با بیان اینکه تحریم دلار جزو تحریم‌های اولیه است و سال 95 این تحریم اولیه را که به خاطر مسائل هسته‌ای گذاشته شده بود، تعلیق کردند و در سال 2008 این تعلیق را دوباره برداشتند.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه ادامه داد: ما الان مبالغ زیادی را به عنوان اموال ایران در کشورهای مختلف داریم، مبالغی که در اثر تحریم‌ها فریز و مسدود شد و الان آزاد شده و الان مدیریت اموال در دست بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مبادلات دلاری انجام بدهیم، اظهار داشت: اما مبادلات با دیگر ارزها صورت می‌گیرد و بانک مرکزی در مدیریت و نقل و انتقالات مشکلی ندارد. در حال حاضر تخصیص ارز به متقاضیان ارز در بانک مرکزی به روز رسیده و قبل از برجام تا 4 ماه در نوبت بودند. الان اگر کسی به بانک مرکزی برود و درخواست بدهد بانک مرکزی در همان روز ارز را به حسابش وارد می‌کند، اما قبل از برجام این کار 4 ماه طول می‌کشید.

عراقچی در ادامه و در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه آمریکایی‌ها راست می‌گفتند و تحریم دلار جزو تحریم‌های اولیه است، عنوان کرد: منابع ارزی قابل مدیریت است و منابع ما آزاد شده اما یک سری طلب داریم از کشورهای مختلف که مقداری آزاد شده و مقداری نشده و این به برجام ربطی ندارد به روابط ما با آن کشور بر می‌گردد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: حدود 6 میلیارد یورو از هند طلب داشتیم که قرار شد در پروسه سه ماهه این پول پرداخت شود و در سفر نخست‌وزیر هند به ایران در این خصوص توافق شد. ۵۵ درصد از فروش نفت خود به هند را به یورو می‌گرفتیم و مقداری هم به روپیه بود که انباشته شده و الان تبدیل به یورو شده و در زمان تحریم نمی‌توانستیم به آن دسترسی داشته باشیم، قرار ما با هندی ها این است که ماهی 2 میلیارد یورو به ایران پرداخت کنند. حدود 4 میلیارد مانده که قرار است طی ماه‌های آینده پرداخت شود.

*مقدار قابل توجه ارز ایران در عمان

وی با بیان اینکه در عمان مقدار قابل توجهی ارز داریم، کمتر از هندی‌ها، گفت: در دوران تحریم چون نمی‌توانستیم به جایی منتقل کنیم، عمان همکاری کرد و ما به آنجا بردیم که دولت عمان در پرداخت این مبلغ مقداری مشکل دارد. 16 میلیارد دلار ذخایر ارزی عمان است که تقریبا یک سوم آن مربوط به ما است و اگر بخواهد بدهد دچار مشکل می‌شود.