درخواست سیاستمدار ان از اوباما درباره رابطه با ایران

 گروهی از سیاستمداران، دیپلمات‌ها، مقامات نظامی و دانشگاهی در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار روابط نزدیک‌تر با جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. 

پایگاه خبری «پالیتیکو»، بامداد سه‌شنبه گزارش داد بیش از 75 شخصیت نفر در آستانه فرا رسیدن سالگرد توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، این نامه را امضا کرده‌اند.

کارل لوین، برنت جانستون و نانسی کاسبام، سناتورهای اسبق آمریکایی و لی هامیلیتون، عضو اسبق مجلس نمایندگان جزء امضاکنندگان هستند.

«مریل مک‌پیک»، رئیس اسبق ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش آمریکا و «لئون کوپر» و «بارتون ریچر»، هم آن را امضا کرده‌اند.

در بخشی از نامه  آمده است: «آمریکا بایستی سیاست‌هایی اتخاذ کند که ضمن افزایش شانس همکاری با ایران، درگیری‌ها و تأثیر اقدامات ایران در منطقه را کاهش دهد.»

امضاکنندگان همچنین تصریح کرده‌اند: «اذعان داریم که فرصت‌ها برای آزمودن تمایل ایران برای همکاری مستقیم با آمریکا به دلیل ابهام‌های سیاسی موجود در هر دو کشور در سال آینده، محدود خواهد بود، اما هدف بلندمدت دولت آمریکا بایستی تعامل باشد.»

  نگارندگان به علاوه طرحی سه ماده‌ای مشخص کرده‌اند که به اعتقاد آنها «ساختاری نهادینه‌شده» برای ارتباط مستمر بین آمریکا و ایران فراهم آورد. 

ایجاد ظرفیت ارتباط اضطراری بین دولت‌های دو کشور برای جلوگیری از سوءتفاهمات و تشدید تنش‌ها و ایجاد یک کانال دو جانبه بین وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران، جزء پیشنهادات مطرح‌شده هستند.

در این نامه، درخواست از سر گیری روابط دیپلماتیک مطرح نشده اما از اوباما خواسته شده با ایجاد یک کانال دیپلماتیک در سطح معاونت، زمینه‌های اعمال نفوذ بر ایران بدون نیاز به ارتباط شخصی وزرای شخصی دو کشور فراهم شود.