آتش سوزی پالایشگاه ماهشهر در هاله ای از ابهام/ روز سخت زنگنه در مجلس

گروه سیاسی- در ساعت 17:30 روز چهارشنبه گذشته آتش سوزی در روز جهاشنبه ابتدا از یکی از واحدهای تولیدی شروع شد و یک روز بعد به مخزن پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر سرایت کرد. ولی این آتش خاموش نشد و در نهایت این آتش تا آخر سوخت و با اتمام مواد داخل مخازن، بعد از سه روز خود خاموش شد.اکنون پنج روز از این آتش سوزی می گذرد.

به گزارش افکار نیوز، علت آتش سوزی در پرده ای از ابهام قرار دارد. هنوز هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر نکرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2 روز بعد از آتش سوزی در ماهشهر حضور یافت.

وی سعی کرد تا با حضور خود در محل و وانمود کردن اینکه پیگیر حادثه آتش سوزی است و همچنین مصاحبه با خبرنگاران و خط دهی در این زمینه، بی تدبیری مسئولین و ضعف مدیریت در خاموش کردن شعله های آتش را  به فرصت تبدیل  کند. بی تدبیری که اگر نبود آتش هم نبود.

گرچه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیگیر این حادثه است و در جلسه فردا سه شنبه کمیسیون، زنگنه و دیگر مسئولین باید با حضور در این کمیسیون به تشریح ابعاد این حادثه، علل و عوامل وقوع آن و همچنین ضعف مدیریت و ناتوانی در خاموش کردن آتش بپردازند و به سوالات نمایندگان در این زمینه پاسخگو باشند.

در هر حال زنگنه فردا روز سختی را در پیش دارد. روزی که باید به نمایندگان بگوید به چه دلیل این حادثه بوقوع پیوست و حداقل 60 میلیون یور به بیت المال خسارت وارد شد؟.

روز که باید بگوید چرا هنوز علت آتش سوزی اعلام نشده و کی قرار است اعلام شود؟.

وزیر باید پاسخ دهد که بالاخره این آتش سوزی مقصر یا مقصرانی داشته یا نه؟ و چه کسانی در این زمینه مسئولیت دارند؟ و کی به مردم معرفی می شوند؟.

زنگنه باید بگوید که چرا مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بعد از چند روز در محل حضور پیدا کرد؟

اما مهمترین سوال نمایندگان از این وزیر این است که برای خاموش کردن آتش راهکاری جز تمام شدن مواد سوختی نبود؟ چرا همه دست رو دست گذاشته تا آتش بعد از اتمام مواد نفتا در داخل مخازن، خود خاموش شود؟. پس این تجهیزات ایمنی و امکانات کجا بوده؟.

گر چه باید از کارکنان و آتش نشانانی که تلاش کردند، تشکر و قدر دانی شود اما نباید مسئولان بی تدبیر و ضعیف را رها کرد.

البته کمیسیون انرژی مجلس هم تصمیم دارد تا برای بررسی این حادثه و گزارش به مردم، یک تیم کارشناسی به منطقه اعزام کند. باید صبر کرد و منتظر این گزارش مجلس بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2  روز پس از شعله ور شدن پتروشیمی بوعلی سینا در محل آتش سوزی حضور یافته بود و در جلوی چشمان وی بیت المال در حال سوختن بود اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده  و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد»

همچنین مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بنا به گفته مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ٦٠ میلیون یورو است.