اوباما خودش را در توافق هسته ای با ایران گیر انداخته

وال استریت ژورنال در مطلبی با تکرار ادعاهای بی‌اساس جمهوری‌خواهان آمریکا و رسانه‌های غربی درباره امتیازدهی دولت اوباما به ایران در قبال برجام نوشت: آنچه که دیپلماتها به آن "برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)" می‌گویند و از نظر ما همان "معامله هسته‌ای فاجعه‌بار ایران" است، یک سال پیش در چنین روزهایی در وین مورد توافق قرار گرفت. اکنون در آستانه یک سالگی این قرارداد، بد نیست نگاه واقع‌گرایانه‌تری به آن داشته باشیم.

 
سرویس اطلاعات داخلی آلمان در گزارش سال 2015 خود که در اواخر ماه میلادی گذشته منتشر شد، از گسترده شدن دامنه تلاشهای جاسوسی روسیه و چین در آلمان و افزایش تعداد افراط‌گرایان راستگرا خبر داد.
 
اما نکته جالب دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، افزایش فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی در آلمان (از سوی ایران) در سال 2015 است که آمار آن بسیار فراتر از استانداردهای بین‌المللی است. این فعالیتها، خرید و فروش اقلامی که ممکن است در زمینه فناوری هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند را نیز در بر می‌گیرد.
 
این گزارش همچنین خاطر نشان می‌کند که "تلاشهای تدارکاتی" مربوط به برنامه موشکی جاه‌طلبانه ایران که در نهایت می‌تواند علاوه بر کاربردهای دیگر، در خدمت برنامه هسته‌ای این کشور قرار گیرد نیز در سال 2015 نسبت به گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته است. 
 
بد نیست بدانید گزارش سرویس اطلاعات داخلی آلمان چند روز پیش از آن منتشر شد که مقامات امنیتی این کشور یک تبعه پاکستانی به نام "سید مصطفی" را نیز به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کردند. 
 
این گزارش مهر تاییدی بر نتایج گزارش یک نهاد اطلاعاتی دیگر در ایالت فدرال "نورت راین وستفالیا" آلمان است که به تازگی در گزارش خود از افزایش چشمگیر تلاشهای تدارکاتی ایران طی سالهای اخیر خبر داد. این نهاد امنیتی در گزارش خود اعلام کرد تلاشهای تدارکاتی ایران از 48 موردِ کشف شده در سال 2010 به 141 مورد در سال 2015 افزایش یافته است.
 
7 ایالت دیگر آلمان نیز گزارشهای مشابهی را درباره افزایش تلاشهای تدارکاتی ایران منتشر کرده‌اند و این به معنای نقض تعهد آشکار این کشور برای خرید اقلام موردنیاز برنامه هسته‌ای و موشکی خود از طریق یک کانال رسمی است.
 
این شواهد کافی بود تا آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – هفته گذشته درباره تداوم توسعه برنامه موشکی ایران در تناقض با مفاد قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل هشدار دهد. هرچند تحریمی را نمی‌توان از جانب آلمان انتظار داشت، اظهارات مرکل نشان می‌دهد وی دستکم بر خلاف باراک اوباما - رئیس جمهور آمریکا – چشم خود را به روی واقعیات نبسته است.
 
دولت اوباما طی یک سال گذشته از طریق افرادی چون "بن رودز" – مشاور امنیت ملی اوباما - قرائت خاص خود را از توافق هسته‌ای ایران - آن هم به شکل بسیار محدود - در اختیار رسانه‌ها قرار داده و چنین وانمود کرده است که ایران در این یک سال به کلیه تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده و اکنون سزاوار امتیازات دیگری مانند دسترسی به دلار، خرید هواپیمای بوئینگ، فروش آب سنگین و سایر امتیازاتی است که سال گذشته در برابر کنگره متعهد شد هرگز آنها را به ایران اعطا نخواهد کرد.
 
دولت اوباما اکنون حمایت از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را نیز در دست بررسی دارد که در صورت تحقق، هرگونه تلاش برای تحریم ایران از سوی رئیس جمهور بعدی آمریکا را خنثی خواهد کرد؛ چراکه قوانین سازمان تجارت جهانی به تهران اجازه می‌دهد علیه مداخلات تجاری آمریکا به مجامع بین‌المللی شکایت کند.
 
دولت اوباما همچنین برای کاهش فشارها بر ایران، در نشست اخیر گروه ویژه اقدام مالی (FATE) برای حذف نام این کشور از فهرست کشورهای پرخطر در زمینه پولشویی تلاشهای زیادی انجام داد.
 
معامله 17.6 میلیارد دلاری بوئینگ که اعضای جمهوری‌خواه کنگره به رهبری "پیت روسکام" به دنبال لغو آن هستند نیز امتیاز بزرگ دیگری است که دولت اوباما به دنبال اعطای آن به ایران است.  
در ادامه این مطلب ادعا شده است: این در حالیست که ایران از هواپیماهای غیرنظامی موجود در ناوگان مسافربری خود برای انتقال نیرو و سلاح به کشورهایی مانند سوریه و لبنان استفاده می‌کند و همانگونه که مدیر بنیاد آمریکایی "دفاع از دموکراسی" می‌گوید، دولت با تلاش برای نهایی کردن این معامله به دنبال آن است تا توافق هسته‌ای را تقویت کرده و از هرگونه اقدام رئیس جمهور بعدی آمریکا علیه آن جلوگیری کند.
 
نکته آخر اینکه ماه گذشته رسانه‌ها گزارش دادند سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در گذشته آثاری از اورانیوم غنی شده را در منطقه نظامی پارچین ایران کشف کرده است. آژانس در گزارش ماه دسامبر خود نیز به این مسئله اشاره کرده بود. اما دولت آمریکا این بار نیز از هرگونه اظهار نظر در این مورد خودداری کرد. البته سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دیگر به موجب مفاد توافق هسته‌ای مجاز به بازرسی از پارچین یا هر مکان نظامی دیگر در ایران نیست.
 
اوباما مدعی است ایران به توافق هسته‌ای احترام می‌گذارد؛ اما آنچه که گزارش نهادهای اطلاعاتی آلمان به ما نشان می‌دهند بیانگر این است که تهران بیش از گذشته در حال نقض قوانین بین‌المللی است. 
 
وی بارها وعده داده است که در صورت اثبات نقض مفاد توافقنامه هسته‌ای از سوی ایران، تحریمهای این کشور را باز خواهد گرداند اما در حال حاضر به کارگزار اصلی ایران برای عقد قراردادهای تجاری جدید تبدیل شده است.
 
وی پیش از توافق هسته‌ای وعده "بازرسی‌های بی‌سابقه" از تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران را مطرح کرد اما اکنون حتی در مکانی که اورانیوم غنی‌شده در آن کشف شده است نیز کسی مجاز به بازرسی نیست.
 
وی از ممنوعیت 8 ساله آزمایشات موشکی بالستیک ایران خبر داد اما ایران خیلی زود این ممنوعیت را نه یکبار که برای چندین بار نقض کرد. وی وعده داد که توافق هسته‌ای با ایران به معنای عادی‌سازی روابط با این کشور نخواهد بود اما اکنون از پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی سخن می‌گوید.
 
وال استریت ژورنال در پایان نوشت: آیا اوباما با این اقدامات به دنبال نجات یک توافق شکست‌خورده است یا قصد او فریب افکار عمومی آمریکاست؟ پاسخ این پرسش هر چه باشد، حقایق معامله هسته‌ای ایران در آینده او را رسوا خواهد کرد.