شاهزاده سعودی: منم مثل شما خواهان سقوط ایران هستم!

 اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی به قلم «باربارا اسلیوین» سرپرست طرح «آینده ایران» در این موسسه تحقیقاتی در زمینه همراهی مقام‌های ارشد آل سعود با گروهک منافقین نوشت: شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان در انگلیس و آمریکا و رییس سابق دستگاه اطلاعات عربستان با حضور در نشست مجاهدین (منافقین) ناظران امور منطقه را بهت زده کرد. وی که ظاهرا با اجازه دولت خود در نشست شنبه منافقین در پاریس حضور داشت، رو به جمعیت فریاد زد:« همچون شما، خواهان سقوط جمهوری اسلامی هستم.»

 بر این اساس، مقام سابق رسمی عربستانی مهره غیر جذابی را برای تغییر نظام ایران برگزیده   و چنین اقدامی به یقین به تعمیق شکاف دو کشور مهم جهان اسلام منجر خواهد شد. البته منافقین و  یکی از شاخه‌هایش به نام «شورای ملی به اصطلاح مقاومت»  با پرداخت میلیون‌ها دلار به مقام‌های سابق آمریکایی چون «نیوت گینگریج»، رییس سابق مجلس آمریکا، «بیل ریچاردسون» فرماندار سابق نیو مکزیکو، «هاوارد دین» فرماندار سابق ورمونت و برخی دیگر اقدام کردند. صرف هزینه‌های میلیون دلاری برای پرداخت به مقام‌های آمریکایی جهت سخنرانی در محافل منافقین مدت‌هاست که باعث تعجب و حیرت ناظران شده است. ممکن است که عربستانی‌ها سال‌ها به سرمایه گذاری بر منافقین مبادرت می‌نمایند.

 در ادامه این گزارش آمده است: شاهزاده ترکی الفیصل می‌داند که چقدر دولت ایران و مردم این کشور از منافقین که تا سال 2000 در خیایابان‌های تهران بمبگذاری می‌کردند، بیزار هستند. حمایت ترکی الفیصل از تغییر نظام در ایران می‌تواند نوعی انتقام جویی در جنگ نیابتی رو به افزایش بین قدرت اول شیعیان و سنی‌های جهان باشد.

نویسنده با اشاره به وجود ضرب‌المثل معروف «دشمن دشمن من دوست من است» و پیوند منافقین با عربستان سعودی را نوعی انحراف و دور شدن از دشمن واقعی منطقه و جهان که داعش است، برشمرد و عنوان داشت: بر خلاف ادعای منافقین، این گروهک که از اعضایش می‌خواهد همسران خود را طلاق دهند یا مجرد باقی مانده و به سبک مائوها به نبرد بپردازند، و در جلسات خود تحقیر آمیز شرکت نمایند، دموکرات نیست . افرادی بریده از این گروهک نیز نیاز به زمان طولانی دارند تا از قید و بند این چنین برنامه‌هایی رهایی یابند.

 اسلیوین نوشت: الفیصل با نزدیک شدن بیشتر با منافقین و اعلام موافقت برای تغییر نظام در ایران ، آن‌هایی که در دولت ایران  پی رسیدن به ریاض بودند را بی اعتبار می‌سازد. اگر ایرانیان به مقابله پرداخته و از مخالفان شیعه ناراضی در بحرین و شرق عربستان حمایت آشکارتری کنند، آنگاه چه خواهد شد؟

 در انتهای این مطلب آمده است: با توجه به مشکلات شدید اقتصادی ایران و عربستان ناشی از بهای پایین نفت و نارسایی‌های ساختاری، شعله ور کردن بیشتر اختلاف‌های منطقه‌ای دستکم نوعی بی‌مسئولیتی به حساب می‌آید. بهتر بود که ترکی الفیصل در گفت‌و‌گو با ایران مشارکت داشته و سعی می‌کرد راهی برای رهایی از مشکلات دو کشور تا تلاش در شدت بخشیدن به تهدید‌های دو جانبه را بیابد.