مریم مجتهدزاده مشاور رئیس جمهور در امور بانوان، در سفر اخیرش به قم، گزارش عملکردی از سوی مرکز تحت مدیریتش به این عضو مجلس خبرگان رهبری ارائه داد که با واکنش صریح آیت الله مصباح یزدی مواجه شد.

نخستین واکنش آیت الله محمد تقی مصباح یزدی این بود که با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی مشاور رئیس جمهور در امور بانوان در رابطه با فعالیت‌های مرکز امور زنان و خانواده اظهار داشت: این گزارش آنقدر گسترده است که اطلاع از محتوای همه آنها وقت قابل ملاحظه‌ای را از انسان می‌گیرد که قطعا انجام همه آنها بسیار دشوار خواهد بود.

وی سپس گفت: ما این فهرست شما را به عنوان یک طرح کلی تلقی می‌کنیم و انتظار هم نداریم که همه آن را بتوانید عملی کنید. اما مشاور رئیس جمهور در امور بانوان به جای پذیرش نصایح ایشان گفت که گزارش مذکور، برنامه آینده نبود بلکه کار‌های انجام شده در سال گذشته را شامل می‌شده است.

آیت الله مصباح یزدی نیز در پاسخ مجتهد‌زاده اظهار داشت: اگر وقتی بود بررسی می‌کردیم تا مشخص شود آیا همه آنچه را که گفته‌اید انجام داده‌اید یا خیر زیرا اگر انجام داده بودید دیگر مشکلی برای کشور باقی نمی‌ماند. انجام صحیح همه این اموری که شما در گزارش خود ذکر کردید نیازمند لوازم و شرایط فراوانی است که باید تمامی آنها فراهم شود تا اقدامات به نتیجه مطلوب برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در کشور ما کسانی هستند که می‌گویند‌ حتی امور خوب و بدی که در قرآن ذکر شده‌ انعکاسی از ارزش‌های آن دوره بوده و ابدیت ندارند، تاکید کرد: به همین دلیل امروز لازم است یکبار و برای همیشه معیاری مطلق برای خوبی و بدی در اختیار مردم قرار دهیم.

به گفته رئیس موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره)، کاستی‌های فراوانی در احقاق حقوق زنان وجود دارد و همچنان شاهد کاستی‌های بسیار در احقاق حقوق و اظهارات افراطی و تفریطی فراوان در این زمینه حتی در میان صاحب نظران هستیم که برای حل تمامی این‌ها لازم است مسیری کاملا منطقی پیموده شود. در زمینه زنان نیز باید ببینیم آیا ارزش‌ها و احکام اسلامی مربوط به همان دوران بوده‌اند یا مطلق و همیشگی هستند که تحقیقات نظری اساسی باید در این زمینه انجام شود.

البته این نخستین باری نیست که آیت‌الله مصباح یزدی به انتقاد از دولت می‌پردازد. رئیس موسسه آموزشی و پؤوهشی امام خمینی(ره) تا کنون در دو مقطع به انتقاد از مواضع رئیس‌جمهور در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب پرداخته است. او نخستین بار در ۲۷ خرداد ماه در جلسه درس اخلاق خود با بیان اینکه عده‌ای گمان می‌کنند که دستگاه‌های حاکم در برابر دین مردم مسؤولیتی ندارند و این عمل بر عهده حوزه و دیگر نهادها است، اظهار داشت: این تفکر از مایه سکولار تفکیک دین از سیاست است ولی در بینش اسلامی حفظ دین مردم بزرگترین وظیفه دستگاه‌های حاکم است. آیت‌الله مصباح یزدی در ۱۳ تیرماه در جمع دانشجویان بسیجی نیز تاکید کرد که دولت قوه قاهره دارد و درباره حجاب نباید به کار فرهنگی اکتفا کند. چرا که اجرای احکام خداوند جای بروز عاطفه نیست و حفظ شعائر اسلامی از مهمترین و بزرگترین وظایف دولت به شمار می‌رود.

وی در اردیبهشت ماه ۸۵ نیز در واکنش به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفته بود: اگرچه رئیس‌جمهور خادمی ارزشمند و قابل احترم است، اما به نظر من مرتکب اشتباهی شده است.