روایت عجیب الجزیره/تهران در حال تسخیر خاورمیانه است

 الجزیره به بهانه فرارسیدن سالگرد توافق هسته ای ایران، یادداشتی را به قلم «لوک کافی»، افسر اسبق ارتش آمریکا و مشاور سابق وزیر دفاع انگلیس، منتشر کرد.

 

 در این یادداشت با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان، آمده است: «یک سال از توافق هسته ای ایران و 5 کشور قدرتمند جهان می گذرد. رفتار ایران قبل و بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هیچ تغییری نکرده است. تنها ایران پس از توافق، قوی تر و قدرتمندتر شده است و بی محابا در حال تسخیر خاورمیانه است. این توافق، اقتصاد ایران را تقویت کرده و تهدید نظامی این کشور در منطقه را افزایش داده است. همچنین این توافق، موقعیت رئیس جمهوران بعدی آمریکا را در مواجهه با ایران تضعیف کرده است.»

 

نویسنده این یادداشت در ادامه مدعی شد: «به راستی چرا از این توافق، به عنوان یک توافق بد نام برده می شود؟ نخست آنکه هدف از توافق با ایران، منع دستیابی این کشور به سلاح های هسته ای بود؛ اما این امر در توافق هسته ای حاصل نشد. این توافق تنها روند فعالیت های هسته ای این کشور را کند کرد؛ اما موفق نشد آن را متوقف کند.»

 

الجزیره در ادامه ادعایش نوشت: دوم، بر اساس این توافق ایران مجوز برداشت 100 میلیارد از دارایی هایش را به دست آورد. این میزان، جدا از 100 ها میلیارد دلار از درآمدهایی است که با لغو تحریم ها عاید ایران می شود. پیش از خشک شدن جوهر امضای توافق هسته ای ایران، شرکت های آمریکایی و اروپایی برای آغاز تجارت با تهران صف کشیدند.

 

بر اساس ادعای الجزیره، سوم، محدودیت های مهم ذکر شده در این قرارداد در مدت 10، 15 و 20 سال به پایان خواهد رسید. به عنوان مثال، محدودیت غنی سازی اورانیوم و همچنین تولید آب سنگین پس از 15 سال منقضی خواهد شد. محدودیت های اعمال شده بر میزان ذخایر اورانیوم غنی شده نیز طی 15 سال برداشته خواهد شد.

 

الجزیره در ادامه ادعاهایش ضد برجام آورده است: چهارم، نظارت بر تاسیسات و فعالیت های هسته ای ایران آن قدر که باید و شاید، جدی و شدید نیست. آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها یک بار از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده است. 

 

و در آخر، براساس توافق تحریم تسلیحاتی سازمان ملل ظرف مدت 5 سال به اتمام خواهد رسید و محدودیت های برنامه موشکی نیز طی 8 سال برداشته خواهد شد. این امر به ایران اجازه خواهد داد تا با وارد کردن سلاح، قوای نظامی خود را تقویت و متحدانش را تجهیز کند.

 

در ادامه این مطلب آمده این ادعا مطرح شده که: باید پذیرفت در 12 ماه گذشته هیچ چیز عوض نشده است. هیچ نشانه ای از بهبودی در رفتار ایران در منطقه وجود ندارد. به عکس، ایران بی محاباتر و جسورتر شده است. درست یک هفته پیش از تایید برجام از سوی دو طرف، ایران جدیدترین موشک دوربرد بالستیک خود را با نام «عماد» آزمایش کرد. پس از آن نیز آزمایش موشک های بالستیک ادامه داشت. این آزمایش ها نقض تعهدات ایران در قبال قطع نامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل بود.

 

در انتهای این مطلب ادعا شده است: ایران به بالا گرفتن آتش جنگ در یمن دامن زد. مقامات نظامی ایران، خاندان سلطنتی بحرین را به سرنگونی تهدید کردند. ایران همچنان بی پروا و جسور به رفتارها و تهدیدات خود در منطقه (از جمله تهدید به بستن تنگه هرمز) ادامه می دهد. دخالت نظامی ایران در سوریه و عراق نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. نظامیان ایرانی آشکارا در سوریه در حمایت از بشار اسد می جنگند. حضور نظامیان ایران در سوریه به بدتر شدن اوضاع دامن زده است! باید پذیرفت توافق هسته ای تنها ایران را جسورتر کرده است.