بحث انحلال فراکسیون امید و ایجاد فراکسیونی مجزا برای اصلاح‌طلبان بالا گرفته است.پیش از این علی تاجرنیا (عضو حزب منحله مشارکت و فراکسیون این حزب در مجلس ششم) به ایلنا گفته بود فراکسیون امید باید پالایش و یک فراکسیون جدید به اسم اصلاح‌طلبان تشکیل شود تا بتواند با انسجام بیشتری پیش برود.

 

پس از وی مهدی آیتی دیگر عضو فراکسیون مشارکت در مجلس از وضعیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور گفت: باید فراکسیون اصلاح‌طلبان با همان هشتاد یا نود نماینده تشکیل شود، زیرا مهم داشتن یک فراکسیون کیفی است نه کمی. اگر یک فراکسیون اقلیت باشد اما کیفیت داشته باشد، می‌تواند در بودجه، عزل و نصب وزرا، سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس و قوه قضائیه و صدا و سیما دخالت کند. می‌تواند با طرح سؤال و استیضاح در کمیسیون اصل نود پیگیر تخلفات شود. ما به یک فراکسیون با کیفیت نیاز داریم. لیدرهای سیاسی ما باید هوشمند و با تجربه و شجاع باشند. شجاعتی که علی مطهری اصولگرا دارد در بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود ندارد. ما امروز علی مطهری اصولگرای شجاع را، به هر اصلاح‌طلب محافظه‌کار ترجیح می‌دهیم.

 

به گزارش بهارنیوز مهدی آیتی در خصوص عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس و عدم تشکیل فراکسیون گفت: مشکل مجلس دهم به دو سه سال قبل برمی‌گردد. یعنی ریشه در زمانی دارد که آقای موسوی لاری به نمایندگی از رئیس دولت اصلاحات شورای هماهنگی اصلاحات را منحل و یک شورای غیرقانونی تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری تأسیس کرد. این اقدام موجب شد که یک سردرگمی و اختلاف و انشقاق در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به وجود بیاید.

 

وی ادامه داد: قبلاً شورای هماهنگی اصلاحات متشکل از 18 گروه از نمایندگان ادوار مجلس با اسم گروه‌های هجده‌گانه بود که به صورت دوره‌ای مدیریت آن تغییر می‌کرد. این کار آقای موسوی لاری باعث شد مدیریت شورای هماهنگی اصلاحات مدیریتش از دست برود. همین اشتباه به آقای رهامی هم منتقل شد که دبیر آن شورا است و نهایتاً منجر به این شد که در شورای چهارم شهر تهران با وجود اینکه نصف اعضای آن اصلاح‌طلب هستند؛ نه شهردار از اصلاح‌طلبان شد و نه رئیس شورا. یعنی هم محسن هاشمی در شهرداری شکست خورد و هم آقای مسجد جامعی موفق نشد کرسی ریاست را حفظ کند و کاملاً منزوی و فراموش شد و هیچ تأثیری ندارد. حالا هم شورا و شهرداری در اختیار کسانی است که نه تنها اصولگرا هستند بلکه در دوران احمدی‌نژاد هم در این مقام بودند. لذا باید قبول کنیم که اصلاح‌طلبان اینجا باختند و قطعاً مقصر آقایان موسوی لاری و رهامی هستند.

 

آیتی افزود: همین وضعیت و قصور در مجلس دهم اتفاق افتاد. شورای هماهنگی اصلاحات منحل و شورای سیاست‌گذاری جایگزین شد و عده‌ای ناراحت و ناراضی از شورا رفتند و کار به جایی کشیده شد که امروز با اینکه 30 نفر نماینده تهران همه از اصلاح‌طلبان هستند اما متأسفانه آقای عارف نه رئیس مجلس شد و نه نایب رئیس، نه رئیس کمیسیون و نه رئیس مرکز پژوهش‌ها. یعنی الان ایشان در مجلس به اندازه یک نماینده بسیار معمولی پایین فراموش شده و منزوی نشسته است.

 

وی تصریح کرد: البته امروز آقای عارف به خوبی می‌داند که چطور این اتفاقات افتاد. ما دو سال پیش هم در بنیاد امید به ایشان گفته بودیم که رئیس جمهور با آقای لاریجانی درباره ریاست مجلس دهم به توافق رسیده‌اند. شما هم دیدید که بعد از انتخابات مجلس همان آقایانی که فرصت‌طلبانه با حضور در لیست اصلاحات به مجلس راه پیدا کردند، حمایت خودشان را از آقای لاریجانی اعلام کردند و آقای عارف را تنها گذاشتند. الان آقای عارف برای تشکیل و ریاست فراکسیون‌ها حتی آن تعداد رأی که می‌گویند هم ندارند. این در حالی است که ما اطلاع داریم آقای لاریجانی حدود 200 رأی برای تشکیل فراکسیون ولایت همراه خود دارند و حتی در تمامی انتخابات رؤسا و نائب رئیسان کمیسیون‌ها اعمال نظر کرده است.

 

وی ادامه داد: در کنار افرادی که کار را به اینجا رساندند یک نفر سومی هم هست که به علت مشاوره‌های غلط به دکتر عارف باعث شرایط موجود برای ایشان شد، مشاور عالی وی یعنی آقای حسن رسولی است. ایشان در سه سال گذشته از بنیاد باران خارج شدند و به بنیاد امید رفتند و با مشاوره‌هایشان آقای عارف را بر لبه پرتگاه قرار دادند. لذا فراکسیون امید دچار پراکندگی و آشفتگی است.

 

منبع: کیهان