باز هم آمریکا بر سر راه فروش هواپیما به ایران سنگ انداخت

 دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن شرکت بوئینگ نمی‌تواند برای فروش هواپیما به ایران از تسهیلات مالی آمریکایی استفاده کند.

جب هنسارلینگ رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد: این طرح یک اطمینان ناچیزی را علیه اوباما یا رئیس جمهور بعدی ایجاد خواهد کرد تا نتواند معافیتی را برای ممنوعیت مؤسسات مالی یا بانک صادرات واردات آمریکا وضع کند و از این معافیت برای تأمین مالی قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران استفاده نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: این طرح‌ها بخشی از تلاش‌های دموکراتها و جمهوری‌خواهان است تا مطمئن شوند ایران به سیستم مالی آمریکا دسترسی نخواهد داشت.

وی افزود: این طرح‌ها با هدف اتخاذ اقدامات لازم بوده است تا اطمینان یابیم که هواپیماهای ساخت آمریکا هرگز علیه جان و امنیت شهروندان آمریکایی و متحدان ما استفاده نخواهد شد.

این کمیته روز چهارشنبه 3 طرح را با هدف ممنوعیت فروش بوئینگ به ایران تصویب کرده است.

البته انتظار می‌رود که اوباما این طرح‌ها را وتو کند. قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ به ایران به‌ارزش 17.6 میلیارد دلار اخیراً نهایی شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا فشار زیادی را به دولت اوباما وارد کرده است تا با این قرارداد مخالفت کند. دنی هک نماینده آمریکایی که معتقد است قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، کاملاً قانونی است، در این باره گفت: هرگونه ممنوعیت فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران موجب خواهد شد تا فضای لازم برای شرکت اروپایی ایرباس فراهم شود تا توافق خود با ایران را اجرا کند و این به‌ضرر فرصت‌های شغلی آمریکا خواهد بود.

ولی جمهوری‌خواهان و برخی دموکراتها بر این باورند که ایران احتمالاً از این هواپیماهای جدید برای دنبال کردن اهداف خرابکارانه خود در منطقه استفاده خواهد کرد مثل ارسال سلاح به سوریه.