وزیر انرژی آمریکا: برجام توافقی تاریخی بود

در ادامه اظهارنظرهای مقامات درگیر در مذاکرات منجر به برجام، وزیر انرژی آمریکا هم درباره یکسالگی توافق هسته‌ای بیانیه صادر کرد.

در بیانیه وزیر انرژی آمریکا آمده است: «یک سال پیش، گروه 1+5، اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برجام را اعلام کردند؛ توافقی تاریخی برای اطمینان یافتن از اینکه برنامه هسته2ای ایران برنامه صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند یا اینکه در صورت اثبات صلح آمیز نبودن این برنامه، جامعه بین المللی زمان کافی برای پاسخگویی داشته باشد».

«ارنست مونیز» تاکید کرد: «بعد از سالها مذاکرات و ماه‌‌ها تدارک برای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران همه اقدامات هسته‌ای ضروری به منظور وارد شدن به روز اجرای توافق در ماه ژانویه را کامل کرد. امروز مشخص است که برجام مسیرهای ایران برای نیل به سلاح اتمی را مسدود کرده است».

این مقام ارشد آمریکایی و فیزیکدان برجسته اتمی همچنین از انجام تعهدات ایران در قبال مفاد برجام از قبیل از بین بردن سانتریفیوژها و رقیق کردن اورانیوم غنی شده با غلظت بالا و همچنین خارج کردن قلب رآکتور اراک اشاره کرد.

مونیز از دسترسی بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات و زنجیره تولید، نظارت و راستی آزمایی درباره برنامه اتمی ایران و همچنین بالا رفتن «زمان گریز» به یک سال سخن گفت؛ مدتی که به گفته او پیش از اجرای برجام، 2 تا 3 ماه بود.

وزیر انرژی آمریکا در پایان تصریح کرد: «برجام، امنیت جهانی ما را افزایش داده است و در سال‌های پیش رو هم چنین خواهد کرد».