بازدید عجیب سفیر بدسابقه فرانسه از انستیتو پاستور/سوغاتی ایدزی فرانسه یادتان رفته؟!

با توجه به بازدید پر ابهام روز چهارشنبه سفیر فرانسه در ایران از مجتمع آزمایشگاهی، تولیدی و تحقیقاتی انستیتو پاستور، بسیاری از رسانه‌ها دیدار سفیر فرانسه از این مجتمع تحقیقاتی را پنهانی و غیررسمی دانسته‌اند که بسیاری از کارمندان و مدیران انستیتو پاستور از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

این در حالی است که رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه این دیدار کاملا از پیش تعیین شده و با پشتیبانی و حضور وزارت امور خارجه و معاون ایشان و در جمع روسای بخش‌های تحقیقاتی انستیتو پاستور صورت گرفته، تصریح کرد: پس از سپری شدن دوره‌های تحریم، معاهدات و همکاری‌های انستیتو پاستور ایران با همتای فرانسوی‌اش از سر گرفته شد.

مصطفی قانعی با بیان اینکه از فرانسوی‌ها قول‌های همکاری علمی، تحقیقاتی و مالی گرفته ایم، افزود: بزرگترین پروژه تحقیقاتی برای واکسن سیاه سرفه و سایر واکسن‌های نوترکیب جدید از این قبیل است که سفیر جدید فرانسه حتی قول حل همه مشکلات پیش آمده و هزینه‌های علمی مرتبط با آن را نیز به انستیتو پاستور ایران داده است.

در دوران نخست وزیری فابیوس که اکنون وزارت خارجه کشور فرانسه را بر عهده دارد، فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس اچ. آی. وی و هپاتیت از انستیتو «مریو» فرانسه با تأیید و آگاهی فابیوس که طی آن مبادرت به لغو آزمایش از این نمونه‌های خونی کرد، این فرآورده‌های آلوده خونی به شماری از کشور‌ها و ایران در اواسط دهه 1360 صادر و موجب آلودگی چندین هزار نفر از بیماران هموفیلی و همچنین مرگ 200 نفر از آنان شد.

حال باید گفت با وجود اینکه این فاجعه تلخ و ناگوار، تنها یکی از نقاط تاریک در پرونده فرانسه علیه ایران محسوب می‌شود، دعوت و یا حضور سفیر جدید و بد سابقه فرانسه - که فعالیت‌های اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی  در پرونده او وجود دارد - در انستیتو پاستور ایران را باید در ادامه همان اشتباهات و قصور گذشته دانست و این گونه تفسیر کرد که احتمالا مسئولین وزارت خارجه هیچ‌گونه ادعایی علیه پرونده فوق الذکر از فرانسه ندارند و دست دولت مجرم فرانسه را برای عقده گشایی‌های بیشتر علیه مردم کشور خود باز گذاشته و با این کار سلامت مردم ایران را در خطری جدی قرار داده اند.

گفتنی است طی چند روز گذشته سفیر فرانسه به دلیل تجمع منافقین در پاریس و فعالیت علیه ایران به وزارت امور خارجه احضار شده و مورد اعتراض شدید وزارت خارجه کشورمان قرار گرفته بود. البته سفیر فرانسه در تهران اعلام کرد که دولت فرانسه با این گروهک تروریستی هیچ‌گونه ارتباطی ندارد!

 در حالی که افکارعمومی انتظار اخراج سفیر فرانسه از تهران را داشتند، بازدید وی از پاستور جای تعجب و تامل دارد!