مرزهای ایران با ترکیه تا اطلاع ثانوی مسدود شد

بنا به اعلام غیر رسمی منابع محلی، سه گذرگاه بازرگان در شمال، رازی در شهرستان خوی و سرو در شهرستان ارومیه که مرزهای رسمی بین ایران و ترکیه به شمار می رود، در روز شنبه تعطیل خواهد بود.

 
مرز گوربولاغ ـ بازرگان در شمال آذربایجان غربی به علت کشف یک بمب یک تنی پنجشنبه گذشته(دو روز قبل) برای ساعاتی مسدود شده بود که دوباره در پی تحولات سیاسی اخیر ترکیه مسدود اعلام شده است.
 
این مرز که فعالترین مرز بین ایران و ترکیه و دروازه اصلی ترانزیت و تجارت بین ایران و ترکیه و مرز ترانزیتی کشورهای اروپایی با آسیای میانه و قفقاز محسوب می شود، پیش از این به صورت 24 ساعته فعال بود.
 
با توجه به تردد روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون و هزاران مسافر در این واحد مرزی، در صورت ادامه این وضعت، در دو سوی مرز ازدحام جمعیت و کامیون رخ خواهد داد.
 
مرز رازی در شهرستان خوی نیز از ساعت هشت صبح تا 18 هر روز برای عبور و مرور از مرز فعال بوده است.
 
مرز سرو در شهرستان ارومیه نیز که به علت درگیری های جنوب شرقی ترکیه در ماههای اخیر اغلب مسدود و تعطیل بوده، در پی این حادثه مسدود اعلام شده است.
 
به نظر می رسد با توجه به اعلام ارتش ترکیه مبنی بر عادی بودن روابط بین المللی ترکیه با همسایه ها و کشورهای دیگر این شرایط موقتی باشد.
 
در پی اقدام به کودتا توسط ارتش ترکیه، نیروهای مسلح ایران نیز در 580 کیلومتر از مرزهای مشترک کشورمان با ترکیه به حالت آماده باش درآمده اند.
 
آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است.
 
در بیانیه ارتش ترکیه که دقایقی پیش در اختیار شبکه های تلویزیونی ترکیه قرار گرفته، آمده است که آنان برای حفاظت از دموکراسی و صیانت از حقوق بشر، قدرت را در ترکیه به دست گرفته اند.
 
بیانیه ارتش ترکیه تصریح می کند: تمام روابط خارجی ترکیه به قوت خود باقی خواهد ماند و اجرای قانون اولویت ماست.