توافق هسته ای ایران، موفقیتی بزرگ یا شکستی مفتضحانه؟

 وبسایت «هیل» در مطلبی نوشت: یک سال از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 می گذرد. در این یک سال گذشته، ایران به تمام تعهدات خود در قبال توافق عمل کرده است. کاخ سفید نیز ضمن تایید این موضوع، اعلام کرد ایران در حال حاضر به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست. باراک اوباما در بیانیه ای به مناسبت سالگرد توافق هسته ای ایران اظهار کرد: «در طول یک سال گذشته، توافق هسته ای در برچیدن برنامه هسته ای ایران موفقیت آمیز عمل کرده است. این توافق، از درگیری های بعدی جلوگیری و امنیت ما را تامین کرد.» 

 
در ادامه این مطلب آمده است: اما از نظر بسیاری از کارشناسان آمریکایی، توافق هسته ای شکست خورده است. آنها معتقدند ایران همچنان با همسایگان خود و دیگر کشورهای جهان رفتار دوستانه ای ندارد. در کنگره نیز دودستگی کم سابقه ای بر سر این توافق ایجاد شده است. عده ای از جمهوری خواهان هرچه در توان دارند انجام می دهند تا توافق از هم بپاشد. مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه، نیز در بیانیه ای مدعی شد: «با توجه به اقدامات خصمانه و برهم زننده ثبات از سوی ایران، باید بپذیریم که توافق هسته ای با شکست مواجه شده است.»
 
وبسایت «هیل» در ادامه نوشت: توافق هسته ای در قبال لغو کامل تحریم های بین المللی، محدودیت های خاصی بر برنامه هسته ای ایران اعمال کرده است. با وجود مخالفت جمهوری خواهان و برخی دموکرات ها، کنگره نتوانست مانع اجرایی شدن این توافق شود و تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شد. ایران نیز با متوقف کردن برنامه هسته ای خود، به تعهداتش در قبال توافق به طور کامل عمل کرد؛ اما تهران همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای جهان و منطقه خاورمیانه باقی ماند. در طول یک سال گذشته، ایران سه موشک بالستیک را آزمایش کرد که گفته می شود این امر نقض قوانین بین المللی است؛ اما بهانه کافی برای بر هم زدن توافق هسته ای نیست.
 
به ادعای نگارنده، همچنین تهران موجب تشدید منازعات در منطقه خاورمیانه شده است و با درگیری ضمنی با عربستان درصدد تثبیت برتری خود در منطقه خاورمیانه است. ایران در لحظه ای تاریخی در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94)، 10 ملوان نیروی دریایی آمریکا را دستگیر کرد. این ملوانان مدعی بودند به صورت اتفاقی وارد حریم آبی ایران شدند. دولت ایران از بازداشت‌شدگان، در حالی که زانو زده بودند، فیلم گرفت و آن را از رسانه ها پخش کرد.
 
در ادامه این مطلب آمده است: دولت اوباما در پاسخ به منتقدان آمریکایی توافق هسته ای بارها تاکید کرده است که این توافق تنها درخصوص برنامه هسته ای ایران است و دیگر حوزه ها را شامل نمی شود. با این حال ملاقات های پی در پی جان کری و محمدجواد ظریف به بهانه توافق هسته ای، نشانه هایی از تمایل آمریکا برای پایان دادن به سال ها خصومت و دشمنی با ایران و ازسرگیری روابط دوستانه با تهران است. از سوی دیگر، جمهوری خواهان معتقدند توافق هسته ای و به دنبال آن رابطه ضمنی ایران و آمریکا، تنها تهران را جسورتر کرده است. آنها معتقدند ایران از سادگی دولت اوباما سوءاستفاده کرده است. همچنین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این توافق را فاجعه بار خواند و سوگند خورد در صورت پیروزی در انتخابات، توافق هسته ای را لغو کند و مجددا وارد مذاکره با ایران شود.
 
«هیل» در ادامه مدعی شد: سران کنگره ادعا می کنند توافق هسته ای میلیاردها دلار پول به ایران وارد می کند که تهران آنها را صرف آنچه حمایت از تروریسم می نامند، خواهد کرد. بدتر اینکه دولت آمریکا کشورهای دیگر را به تجارت و همکاری با ایران و سرمایه گذاری در این کشور تشویق می کند. در عین حال قرار است دولت آمریکا با پرداخت هزینه، از ایران آب سنگین خریداری کند. 
 
در انتهای این مطلب آمده است: مجلس آمریکا در نظر دارد با اقداماتی ایران را به دلیل رفتار خصمانه اش جریمه کند. یکی از این اقدامات، اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه آزمایش موشک های بالستیک است. اقدام بعدی، جلوگیری از دسترسی مؤسسات مالی ایرانی به دلار و سامانه مالی آمریکاست. ممانعت از خریداری آب سنگین از تهران نیز یکی دیگر از این اقدامات تلافی جویانه است. در هر حال، کاخ سفید اعلام کرده است در صورت تصویب هر کدام از این لوایح، آنها را وتو خواهد کرد. در نهایت، هنوز بسیار زود است که درخصوص تاثیر توافق بر نزدیک شدن روابط ایران و آمریکا قضاوت کرد. این امری است که با گذشت زمان مشخص خواهد شد. روشن است که اوباما در زمان ریاست جمهوری اش، همواره خلاف میل جمهوری خواهان رفتار کرده است. در حال حاضر، با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و زمان پایان ریاست جمهوری اوباما، آینده توافق هسته ای با ایران در هاله ای از ابهام است.