دردسر تازه روحانی به روایت نیویورک تایمز

پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "توماس اردبرینک" نوشت: در کمتر از یک سال زمان باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران، پرونده حقوق‌های کلان برخی از مدیران شرکت‌های دولتی برای "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، دردسرآفرین شده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: رسانه‌های ایران در هفته‌های اخیر فیش حقوقی برخی از مدیران و روسای شرکت‌ها و بانک‌های دولتی را منتشر کرده‌اند که از حقوق، پاداش و مزایای بالای آنها حکایت می‌کند. حقوق دریافتی از سوی این مدیران در ایران بسیار سرسام‌آور به حساب می‌آید و معادل چندصد هزار دلار در ماه است. 

 

نیویورک تایمز نوشت: حسن روحانی سال 2013 به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد و قول مساعد داد به فساد دولتی خاتمه دهد، فعالیت‌های اقتصادی را رونق ببخشد، توافق هسته‌ای را به سرانجام برساند و به تحریم‌ها علیه این کشور خاتمه دهد. درحالیکه تحریم‌ها هنوز به قوت خود باقیست، اقتصاد ایران نیز روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

 

پس از پاکسازی دولت از حضور افراد متهم به فساد مالی که به دوره رئیس جمهور پیشین ایران مربوط می‌شود، حالا روحانی خود را در میان افشای فیش‌های حقوقی کلان به طور فزاینده‌ای در معرض آسیب می‌بیند. "محمدرضا سبزعلی‌پور،" رئیس مرکز تجارت جهانی ایران،  در این باره گفت: دوستان روحانی درواقع دشمنان او هستند.

 

در میان مدیرانی که حقوق‌های کلان دریافت می‌کردند نام برادر معاون رئیس جمهور، مدیران ارشد بخش بهداشت و درمان، انرژی، بیمه و بانک نیز به چشم می‌خورد. مابقی مدیران متخلف هم از خزانه دولت حقوق دریافت می‌کردند. معاون اول رئیس جمهور و برادر وی به پارتی بازی و ایجاد بسترهای شغلی عالی‌رتبه برای دوستان و اقوام خود متهم هستند. آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، با انتقاد شدید از فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به تخلفات صورت گرفته شد. حسن روحانی فورا دستور رسیدگی به این پرونده را صادر کرد. بسیاری از وزرای ایرانی از مردم ایران بابت تخلف‌های صورت گرفته در حوزه اجرایی خود معذرت‌خواهی کردند و مدیران مذکور نیز مجبور به کناره گیری از سمت خود شدند.

 

این افشاگری نخستین عبور رسانه‌های محافظه‌کار از خط قرمز و درج خبر علیه رئیس جمهور به حساب می‌آمد. بسیاری از گروه‌های سیاسی رقیب رئیس جمهور ایران فرصت را برای انتقاد از وی غنیمت شمردند و در زمان کوتاه باقیمانده تا برگزاری دور بعد انتخابات ریاست جمهوری ایران، عملکرد حسن روحانی را زیر سوال بردند.

 

روحانی در 3 سالی که ریاست دولت ایران را در دست داشت با چالش‌های بزرگی از قبیل به سرانجام رساندن توافق هسته‌ای و چگونگی تعامل باکشورهای بحران زده همسایه مواجه بود. وی توانست تا به اینجای کار از عهده مشکلات پیش آمده به سلامت عبور کند؛ اما ضرباتی که دوستان رئیس جمهور از داخل به او وارد کردند، حسن روحانی را تحت فشار زیادی قرار داده است.