نهِ ایرباس و بوئینگ به دو مقام رسمی کشور!
فضای حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی در عرصه بین الملل به هیچ عنوان به نفع ایران نبوده و فروشندگان هواپیما به وزارت راه و شهر سازی، یکی پس از دیگری یا ناامید شده و یا پرنده‌های آهنی، با رأی نمایندگان در آسمان سنای آمریکا زمین‌گیر می‌شوند. درصورت نهایی شدن عدم فروش هواپیما به ایران، این امر یک شرمساری بزرگ برای عباس آخوندی و تیم همراه در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

 

 چرا که بالاترین مقام این وزارتخانه برای تطهیر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در قرارداد فروش پرنده‌های آهنی غول پیکر، به راحتی هموطنان داخلی را به مشتی دلال تبدیل کرد که به گفته او، برای خرید شش فروند هواپیما 5 تا 7 میلیون دلار حق دلالی دریافت داشته‌اند.

 

جالب تر اینکه این واژگان بعد از آن بیان می‌شود که تا اینجای کار تفاهم خرید 118 فروند ایرباس در سرزمین فرانسه به قرارداد نهایی مبدل نشده و طرح فروش 110 فروند بوئینگ از آمریکا هم توسط پارلمان نشینان سنا به چارمیخ کشیده شده است.

 

چنانچه این رویه تا انتهای سال شمسی بر مدار ناموفق حرکت کند، غرور آفرین طرح پسابرجامی حسن روحانی با واژه "هیچ" دمساز می‌شود، واژه‌ای که به تازگی و در عرصه پسا برجامی ایران پرشدت جان گرفته و پیشتر هم از سوی ولی الله سیف به کار گرفته شد.

 

صنعت حمل و نقل هوایی ایران یکی از فرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی در خاورمیانه بوده که در حال حاضر کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی این کشور، به 266 فروند می‌رسدکه از قرار معلوم 100 فروند آن زمین گیر بوده و عمر مفید 166 فروند دیگر هم بیش از 23 سال است. بنابراین، استاندارد بین المللی، توصیه می‌کند که باید این پرنده‌های کهنسال یکی پس از دیگری بازنشسته شوند.

 

به عبارت بهتر در حال حاضر فقط 12 فروند هواپیمای با سال تولید 2000 میلادی در کشور وجود دارد که این امر در نوع خود یک آمار بسیار ضعیف تلقی می‌شود.

 

صنعت حمل و نقل هوایی ایران تا سال 1404 به 556 فروند هواپیما نیاز دارد بنابراین امضای تفاهم نامه خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا درظهار که در همین راستا بوده است.

 

وزارت راه و شهرسازی ایران در بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر روحانی به فرانسه پیش قرارداد خرید 118 فروند ایرباس را با فرانسه به امضاء رسانده که گفته می‌شود رقم قرارداد مذکور10.5 میلیارد دلار است.

 

از همان زمان قرار شد تا ظرف 40 روز کاری تفاهم نامه مذکور به قراردادکاری نهایی تغییر وضعیت دهد اما از آن زمان تا کنون بیش از 6 بار، زمان  نهایی شدن این تفاهم نامه به عقب افتاده و همین اواخر هم  اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر در امور بین الملل به «نسیم آنلاین» گفت که این قرارداد تا ا نتهای خردادماه نهایی خواهد شد.

 

هرچند که با گذشت 26 روز از تیرماه هم این مهم محقق نشده ،پس با این حساب می‌توان جمع‌بندی کرد که نهایی شدن تفاهم نامه ایران با ایرباس همچنان مملو از ابهامات حل نشده‌ای است که سبب شده قطعی شدن این تفاهم نامه در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

 

هر چند که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، ضمن رد منتفی شدن خرید 118 فروند ایرباس از فرانسه از موافقت و تایید این قرارداد از سوی شورای اقتصاد سخن به میان آورده است.

 

صرفنظر از کند و کاو بیشتر در جزئیات نهایی نشدن تفاهم نامه خرید ایرباس، این اواخر هم عدم فروش بوئینگ آمریکایی هم به ایران در کنگره آمریکا به تصویب رسید، اتفاقی که دستکم تاثیر منفی خود را بر فرایند فروش ایرباس به ایران هم خواهد گذاشت.

 

بلافاصله پس از این تصمیم کنگره آمریکا "ریموند کانر" مدیرعامل اجرایی بوئینگ آب پاکی را روی دست رقیب فرانسوی و طرف ایرانی ریخت و گفت که اگر قرارداد 25 میلیارد دلاری بوئینگ برای فروش 80 فروند هواپیما به ایران لغو شود، شرکت تامین کننده قطعات هواپیما که رقیب بوئینگ آمریکا در فرانسه است هم باید از فروش قطعات به ایران هم منع شود.

 

در حال حاضر دو تصمیم کبرای وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان هوایی در دوران پسابرجام به در بسته خورده و آمریکا و اروپا دست آخوندی را برای خرید هواپیمای پهن پیکر، لای پوست گردو گذاشته‌اند.

 

برکنار از تمرکز بر قصد و نیت دو کشور مذکور در  فروش یا عدم فروش پرنده‌های پهن پیکر آهنی، به تازگی مقامات ایرانی برای خرید هواپیما راهی سرزمین چشم بادامی‌های ژاپن  شده‌اند تا شاید بخت خود را در سرزمین سامورایی ها بیازمایند. گفته می‌شود، هدف از مذاکره با ژاپنی‌ها خرید 80 فروند جت منطقه‌ای برای استفاده در مسیرهای داخلی است.

 

چنانچه حتی این مذاکرات هم به نتیجه نهایی برسد، باز نمی‌توان دلخوری و سرخوردگی مسئولان وزارت راه و شهرسازی از رودستی که از آمریکاییها و اروپاییها برای تعلل فروش ایرباس و بوئینگ‌های پهن پیکر خورده اند را فراموش کرد. همانجایی که روزگاری فخریه کاشان گفته بود قرار است ایران با خرید این پرونده‌ها حتی  می تواند به یک لیدر بزرگ در جا به جایی مسافران به اقصی نقاط جهان تبدیل شود.

 

هر چند که تا اکنون خواسته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در خرید هواپیما از آمریکا و فرانسه بین زمین و هوا سرگردان بوده اماباید دید که دستیار کهنه‌ کار آخوندی در امور بین الملل سرانجام خواهد توانست رؤیای شیرین خود را محقق سازد و یا اینکه مرد سپید موی وزارت راه در پایان سال ، خشمگین و سر به زیر ساختمان شهید دادمان را ترک خواهد گفت.!؟