توافق هسته ای رویابافی مقامات آمریکا است!

وبسایت «نیوز دی» یادداشتی به قلم «تد آر. بروموند»، تحلیلگر اندیشکده هریتج، منتشر کرد. در این یادداشت آمده است: یک سال از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 می گذرد. توافقی که قرار بود مانع پیشرفت برنامه هسته ای ایران شود، به نظر با شکست مواجه شده است. در واقع هدف از این توافق، از سرگیری روابط ایران و آمریکا و تلاش برای ایجاد خاورمیانه ای باثبات تر بود. اکنون پس از گذشت یک سال، باید پذیرفت این توافق شکست خورده است.

 
اوباما از سال 2009، که به عنوان رئیس جمهور وارد کاخ سفید شد، همواره بر سیاست های خارجی غلط دولت بوش و رئیس جمهوران اسبق آمریکا تاکید داشت. او اظهار می کرد سیاست های اشتباه، دشمنان آمریکا را در سراسر جهان بیشتر کرده است. دولت اوباما تلاش کرد تا روابط خود را با ایران و روسیه از سر گیرد. توافق هسته ای ایران اوج این تلاش بود.
 
در این یادداشت ادعا شده است: توافق هسته ای ایران، آن طور که گفته می شد، برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران شکل نگرفته بود. این توافق، به صورتی طراحی شده بود تا تنها مساله هسته ای را از سر راه رابطه مجدد ایران و آمریکا بردارد. اوباما پیشتر در این خصوص گفته بود: «اگر ایران توافق هسته ای را بپذیرد، از انزوا خارج و به یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.» انتقاد به جزئیات توافق نیز یک بازی هدایت شده از سوی اوباماست تا توجه ها از کلیت توافق، که انتقاد اصلی متوجه آن است، دور شود.
 
نویسنده این یادداشت با مطرح کردن اظهاراتی بی‌اساس در ادامه مدعی شد: «باید به الگوی رفتاری ایران توجه کرد. ایران همچنان به دنبال بدرفتاری است. توافق هسته ای تنها تهران را جسورتر و قدرتش را در منطقه بیشتر کرده است. با این حال، این توافق سبب نشده است تا ایران درخصوص بدرفتاری هایش در منطقه پاسخگو باشد. زمانی که ایران نمی خواهد پاسخگوی رفتارش باشد، پس بهتر است در انزوا باقی بماند.»
 
در ادامه این یادداشت، نگارنده با مطرح کردن ادعا‌هایی مضحک و بی‌اساس درباره کشورمان می‌نویسد: «ایران از ژوئیه 2015 (31 روز منتهی به 10 مرداد 94) تاکنون 7 بار آزمایش موشک های بالستیک را انجام داده است. تنها دلیل به کارگیری موشک های بالستیک، استفاده از بمب های هسته ای است. هیچ سلاح دیگری ارزش ساخت چنین موشکی را ندارد. همچنین ایران سابقه ای طولانی در گروگان گیری افراد خارجی دارد. بعد از توافق هسته ای، نقض حقوق بشر در ایران بیشتر شده است. رابطه ایران با بشار اسد نیز رابطه درستی نیست. آمریکا به طور ضمنی در مبارزه علیه داعش با ایران همکاری می کند. همین امر به بقای حکومت اسد کمک کرده است. در حال حاضر دولت آمریکا با جانبداری از ایران، مخالف میل جمعیت عظیم مسلمانان خاورمیانه عمل می کند.»
 
در انتهای این مطلب ادعا شده است: «این آخر خط است. توافق هسته ای ایران، توافقی شکست خورده است. علاوه بر این، این توافق یک شکست بزرگ برای آمریکا محسوب می شود. توافقی که دامنگیر دولت های بعدی نیز خواهد شد و رئیس جمهوران آتی به سادگی نمی توانند شرایط به وجود آمده را تغییر دهند. دولت آمریکا اصرار دارد ایران را مجددا وارد نظام مالی جهانی کند. این امر، اعمال تحریم های جدید علیه این کشور را، در صورت نقض توافق، بسیار دشوار می کند. در حال حاضر، دولت آمریکا به جای آنکه نگران رفتارهای خشونت آمیز ایران در آینده باشد، نگران پاره کردن توافق از سوی منتقدان است. این توافق، تنها بر اساس رویابافی دولتمردان آمریکایی درخصوص حکومت ایران شکل گرفته است. اینجاست که باید پذیرفت توافق هسته ای، علاوه بر این که خود با شکست مواجه شده است، شکستی بزرگ برای آمریکا نیز محسوب می شود.»