آمریکایی‌ها کشورهای اروپایی را برای همکاری با ایران تهدید می‌کنند/ برخی شروط 9 گانه مقام معظم رهبری در برجام عمل نشد

گروه سیاسی- ولایتی همچنین این روزها عضو هیات نظارت بر برجام استف در این خصوص با وی درباره آثار و نتایج برجام گفت و گو کردیم، وی معتقد است به برخی از شروط 9 گانه مقام معظم رهبری عمل نشده است.

به گزارش افکارنیوز، جناب آقای دکتر ولایتی با توجه به اینکه یکسال از توافق برجام می گذرد آمریکایی ها و غربی ها تا چه اندازه به تعهدات خود عمل کرده اند؟

آنچه در مورد توافق برجام میتوانیم بگوئیم این است که ‌ قرار بود در زمانی مشخص پس از امضای برجام، ایران به تعهداتش درباره اعمال محدودیت‌ها در زمینه اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای اجرا کند و غربی ها و به ویژه امریکایی ها تحریم‌های اعمال شده را بردارند.

ایران از ابتدا و بر اساس تعهداتی که داشت و همواره بر طبق دستورات دین مبین اسلام هیچ گاه به دنبال بدعهدی نیست به تعهداتش عمل کرد و دیدیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بعضا گزارش های یکطرفه ای می داد اما اینبار اجرای تعهدات را از سوی ایران را تائید کرد.

متاسفانه اما در این فاصله امریکایی‌ها به تعهدات‌شان که رفع تحریم‌ها و آثار آن، آزادی تجارت و ارتباطات علمی، فناوری، تجاری و مالی میان ایران و دیگر کشورها و غرب است، عمل نکردند و علت آن هم مشکلاتی است که وجود دارد.

چه مشکلاتی وجود داشت که انها به تعهدات خود عمل نکردند؟

مقام معظم رهبری در یکی از بیانات‌شان به صراحت اعلام کردند که اگر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای برداشته شود، اما به عناوین دیگری مانند حقوق بشر، تروریسم و مانند آنکه همه‌اش اتهامات ظالمانه علیه ماست آنها را برقرار کنند و مانع از برقراری تجارت آزاد و ارتباطات تجاری، فنی و علمی شوند مقبول ما نیست.

آمریکایی ها همواره بدعهدی خود را به ما ثابت کرده اند، آنها از روز اجرای برجام هر روز به بهانه‌ای در سنا یا کنگره مصوبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب می کنند که حتی بعضی از این مصوبات هم به امضای اوباما می رسد.

جناب آقای ولایتی یکی از این مصوبات همان فروش هواپیماهای بوئینگ بود که تحریم کردند؟

بله درباره فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران که صحبت هایی شده است و واقعا هنوز مشخص نیست چه اندازه عملی شود، مصوبه ای گذرانده اند که بر اساس آن دولت امریکا حق ندارد این هواپیماها را به ما بفروشد.

سوال ما اینجاست که  به فرض که بوئینگ را هم به ما بفروشند و قرارداد هم اجرا شود، اگر همین سنا و کنگره با آمدن رئیس جمهور بعدی مصوبه ای بگذرانند و مانع از ارائه خدمات و قطعات، اورهال و مانند آن به ما شوند آنوقت چه کاری باید انجام دهیم؟

متاسفانه سردمداران امریکا فکر می کنند هر انچه که تصویب می کنند باید دنیا به آن عمل کند و خود را مانند شورای امنیت سازمان ملل می دانند.

‌ امریکایی ها هر چه تصویب می کنند گویی همه دنیا مجبورند از آنان تبعیت کنند و گویا مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

شما به عنوان عضو هیات نظارت بر برجام تا چه اندازه معتقدید به شروط 9 گانه مقام معظم رهبری عمل شده است؟

ما به عنوان اعضای هیات نظارت وظیفه داریم که بر اجرای درست امور نظارت کنیم و به وظیفه خود عمل کنیم. اعتقاد من این است به برخی شروط 9 گانه ابلاغ شده از جانب مقام معظم رهبری درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام عمل نشد. این موضوع هم مساله پوشیده ای نیست زیرا معظم له در سخنرانی نوروزی خود اشاره فرمودند که آن مقدار که در توان مذاکره کنندگان هسته ای بود عمل کردند و لزوماً‌ همه شروط عملی نشد بلکه تا جایی که می توانستند شروط را رعایت کردند .

چرا کشورهای دیگر 1+5 در مقابل امریکایی ها سکوت کرده اند؟

فعلا صحنه گردان طرف های مذاکره کننده ما امریکایی ها شده اند و  آن 5 عضو دیگر هیچ کاری نمی کنند. انها باید بدانند تصمیماتی که امریکایی ها می گیرند به ضررشان است . آمریکایی ها کشور های اروپایی را برای همکاری با ایران تهدید می کنند  و وقتی با آلمانی ها و فرانسوی ها در اینباره صحبت می کنیم این موضوع را اعلام می کنند که اگر با ما روابط اقتصادی داشته باشند آمریکاییها دوباره بانک ها، بیمه ها یا شرکت های تجاریشان را جریمه می کنند.

طرف های اروپایی عضو 1+5 باید بدانند اگر امریکا خلاف تعهداتش عمل کرد با او برخورد کنند. ما نیزاز آنها باید مطالبه کنیم که چرا سکوت می کنند.

یکی دیگر از موضوعات این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که آقای اوباما باید  تعهدات آمریکاییها را بنویسد اما او ننوشت.

 

در جلسه ای که آقای کری به یکی از کشورهای اروپایی رفت ، در جمع شماری از فعالان اقتصادی اطمینان خاطر داد که می توانند با ایران معامله کنند اما یکی از مسئولان اقتصادی پس از آن جلسه طی مصاحبه ای اعلام کرد که آمریکایی ها باید این مطلب را بنویسند زیرا به قول شفاهی آقای کری نمی توان اعتماد کرد از این موضوع می توان فهمید که نوشتن چقدر مهم است.