شیخ ابوطالب السعیدی به تشریح مسائل مختلف داخلی، منطقه ای و بین المللی پرداخت و گفت: ایران از زمان آغاز اشغال موصل و صلاح الدین از سوی گروه تروریستی داعش، پلی را بین دولتهای ایران و عراق برای ارایه کمک نظامی و لجستیگی ایجاد کرد و به اذعان همه سیاستمداران عراقی از جمله کردها و عربها، اگر این حمایت نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران نبود، دامنه داعش به بغداد می رسید.

وی اشاره کرد: وقتی استان های موصل و صلاح الدین و بخشی از استانهای دیالی و الانبار در آن زمان به دست داعش افتاد، اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نبود، ارتش عراق در آن زمان بنیه و ساختار زیربنایی برای مقابله نداشت.

شیخ ابوطالب السعیدی تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی و نظام سعودی همان هایی هستند که گروه تروریستی داعش را برای سرنگون کردن طرح اسلامی مقاوم در منطقه تاسیس کردند.

وی افزود: بعد از ناکامی و شکست طرح آمریکا در عراق و شکست غده سرطانی اسرائیل در جنوب لبنان و شکست و ناکامی پروژه تکفیری سعودی در منطقه، آنها دست به کار شده و آنچه را امروز گروه تروریستی داعش نام برده می شود، اختراع کردند.

شیخ ابوطالب السعیدی درباره مقابله گردانهای حزب الله با داعش گفت: می توانم بگویم که ما 9 ماه قبل از فتوای مشهور حضرت آیت الله سیستانی از مرزهای اطراف بغداد برای دور کردن حطر افتادن آن به دست گروه تروریستی داعش دفاع می کردیم.

وی افزود: آمریکا وقتی شکست خورده از عراق بیرون رفت، مشتاق بود تا کسی را در دستور کار قرار دهد تا از کسانی که از آمریکا در دوره اشغالگریش در عراق انتقام گرفتند، انتقام بگیرد لذا داعش را ساخته و پرداخته کرد.

شیخ ابوطالب السعیدی ادعاهای آمریکا درخصوص مبارزه اش با داعش و گروه القاعده در سوریه و عراق را رد کرد و در این باره گفت: یک گروه مشکوک امروز در سوریه با مسلمانان جنگ می کند که نامش جیش الفتح است و یک هسته اساسی و راهبردی آن، همان گروه جبهه النصره است که در فهرست سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان یک طرف تروریستی قرار دارد اما شاهدیم که آمریکا با تجهیزات نظامی و سلاح از این گروه (جیش الفتح) حمایت می کند.

وی گفت: آمریکا درخصوص "توافقنامه چارچوب راهبردی" به تعهدات خود پایبند نبوده است و تنها در سطح "جوهری روی کاغذ حتی بعد از فشار دولت عراق" باقی مانده است.

این مسئول ارشد گردانهای حزب الله عراق تاکید کرد: جنگنده های اف 16 (ارتش عراق) تاکنون تنها با موافقت آمریکا به پرواز در آمد و به اهدافی در عراق حمله کرده اند. این توافقنامه همچنان در گرو قدرت آمریکا است.

وی درباره عملیات گردانهای حزب الله عراق در شهر فلوجه گفت: نیروهای این گردانها دوسال و نیم پیش یعنی 9 ماه قبل از صدور فتوا و به رغم اجرای دهها عملیات از سوی داعش علیه حزب الله، وارد جنوب شهر فلوجه شدند و دلاوران حزب الله توانستند چهار تن از سران داعش را کشته و علاوه بر آن، صدها نفر دیگر از عناصر داعش را کشته یا زخمی کنند؛ به گونه ای که حضور حزب الله در جنوب شرقی شهر فلوجه تا حد زیادی از افتادن شهر بغداد به دست این گروه تروریستی جلوگیری کرد.

شیخ ابوطالب السعیدی در پایان گفت وگوی خود با خبرنگار تسنیم تصریح کرد: گردانهای حزب الله با همراهی نیروهای مسلح عراق و سایر گروههای مقاومت "برای آزادسازی موصل آماده می شوند".

وی اشاره کرد: اگر خدا نکرده عراق به دست داعش می افتاد، امروز شاهد می بودیم که داعش وارد کاخ های شاهزادگان عرب حوزه خلیج فارس می شد که متاسفانه تا این لحظه همچنان از آنها (تروریست های داعش) حمایت می کنند.