دیلی پروگرس:ایران برخی از موارد توافق هسته‌ای را نقض کرده است

 وب‌سایت "دیلی پروگرس" در مطلبی نوشت: 14 ژوئیه (23 خرداد) سالروز حصول توافق هسته‌ای ایران است که از آن به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یاد می‌شود. این توافق برای محدود کردن توانایی ایران به منظور دسترسی به سلاح هسته‌ای بوده است. اما به ادعای نویسنده این مطلب، توافق هسته‌ای به دلیل انعطاف پذیری زیاد، به ایران اجازه داده است به دنبال کردن بلندپروازی‌های اتمی‌اش ادامه دهد.

 

به ادعای این نویسنده، آمریکا در قبال ایران به اندازه کافی سختگیرانه عمل نکرده است و به ایران امتیازهایی فراتر از آنچه در توافق هسته‌ای ثبت شده، اعطا کرده است. همچنین آمریکا اقدامات مناسب برای پاسخگو ساختن ایران درباره رفتارهایی که این توافق را نقض می‌کند انجام نداده است.

 

در ادامه این مطلب ادعایی آمده است: دولت اوباما اعلام کرد نقض مفاد این توافق برای ایران به منزله از دست دادن امتیازهایی است که به این کشور اعطا می‌شود. اما آمریکا از ابتدا آگاه بوده است ایران نمی‌تواند به تعهدات خود در این توافق عمل کند. افزون بر این، دولت آمریکا از انجام اقداماتی که اجرای برجام را تضمین کند سر باز می‌زند. زیرا دولت این کشور بیم آن دارد که عواقب سیاسی این امر، توافق را شکست‌خورده جلوه دهد.

 

نویسنده این مطلب همچنین ادعا کرد: از زمان حصول توافق هسته‌ای، ایران دست به آزمایش‌های موشکی زده است. همچنین، این موشک‌های آزمایش شده توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را دارند. علاوه بر این، به ادعای نویسنده این مطلب، ایران از سطح مجاز تعیین شده در توافق هسته‌ای، مواد اتمی بیشتری تولید کرده است.

 

نویسنده در ادامه این مطلب ادعا کرده است: نه تنها ایران مفاد ذکر شده در توافق را نقض کرده است، بلکه دولت آمریکا با اعطای حق دسترسی به دلار آمریکا در معاملات تجاری به ایران، و فروش هواپیماهای مسافربری به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، به این کشور در آنچه وی گسترش تروریسم در جهان خوانده کمک کرده است.

 

در مقابل، هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را به رای گذاشت که به موجب آن به دلیل نقض توافق از جانب ایران، تحریم‌های شدیدتری بر ضد این کشور وضع خواهد شد. این لایحه که از جانب هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تایید شده است، دولت آمریکا را موظف خواهد کرد در مقابل رفتارهای به اصطلاح پرخطر و تفرقه‌انگیز ایران بایستد. به باور نویسنده این مطلب، تنها در صورتی که رئیس جمهور آمریکا از این سیاست خارجی پیروی کند، امنیت ملی آمریکا حفظ خواهد شد.

 

به گفته این نویسنده، با اینکه در سراسر جهان تنش‌ها بالا گرفته است، اوباما به سیاست‌های خارجی مبتنی بر صلح – حتی در شرایطی که تهدیدهایی جدی متوجه آمریکا است – تاکید می‌کند. اما قانون‌گذاران آمریکایی این نگرش را قبول ندارند و در تلاشند قانون پاسخگویی ایران را به مرحله اجرا برسانند.