فراکسیونی که نقش پوست خربزه را دارد که زیر پای روحانی می رود!

روزنامه آرمان در این باره جدایی مدعیان اعتدال از فراکسیون امید را «شوک دیگر به فراکسیون امید» خواند و نوشت: از همان آغاز مجلس دهم زمزمه‌های تشکیل فراکسیون سومی در مجلس به گوش می‌رسید. این گمانه‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشت. در این میان مهرداد لاهوتی جزو نفرات اولی بود که برای تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم رایزنی‌های زیادی را انجام داد. وی در مجلس نهم به عنوان نماینده شهرستان لنگرود و عضو فراکسیون رهروان ولایت از دکتر روحانی درخواست کردتا مانع تشکیل فراکسیون اعتدال به عنوان یک فراکسیون سوم در مجلس نهم شود و مدعی بود تشکیل چنین فراکسیونی به منافع دولت و مجلس لطمه خواهد زد. نکته قابل توجه در این تناقض‌ها این است که افرادی که در مجلس نهم مانع تشکیل فراکسیون سومی در مجلس شدند، حالا چرا از سینه‌چاکان تشکیل آن در مجلس دهم هستند.

روزنامه آفتاب یزد نیز تحرکات روحانی را «گردش به راست روحانی و خاموشی راهنمای چپ وی» توصیف کرد و نوشت: انتصابات صورت گرفته در دولت و تشکیل فراکسیون سوم در خانه ملت می‌توانند نقش پوست خربزه‌ای را ایفا کنند که سال 96 در زیرپای حسن روحانی قرار گیرد و موجب فرو افتادن روحانی از صندلی ریاست جمهوری شود چرا که اقدامات تازه روحانی ممکن است موجبات دلخوری اصلاح‌طلبان را فراهم آورد.

(تشکیل فراکسیون موسوم به اعتدال موجب کاهش 30 نفر از اعضای فهرست 103 نفره امید در مجلس شده است.)

آفتاب یزد همچنین تشکیل فراکسیون اعتدال را قدرنشناسی خطرناک توصیف کرد و نوشت: ورود دولتی‌ها به مجلس و دخالت آنها در انتخابات هیئت رئیسه برای نشاندن علی لاریجانی بر کرسی ریاست جمهوری و تشکیل فراکسیون سوم با حمایت آن‌ها که منجر به تنزل جایگاه فراکسیون امید خواهد شد و همینطور انتصابات اصولگرایانه در بدنه دولت ممکن است موجبات ناراحتی اصلاح‌طلبان را فراهم کند و همین امر برای حسن روحانی ایجاد خطر نماید.

این روزنامه از قول علی صوفی عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات نوشت: دولت، لاریجانی را می‌بیند و نه فراکسیون امیدرا. گویا امر بر اطرافیان آقای روحانی مشتبه شده و توهم این را دارند که گویی آنها هستند که باعث پیروزی او در ریاست جمهوری می‌شوند! این اطرافیان به نام‌هایی مثل اعتدال، در برخی جاها به فکر وزن‌کشی با اصلاح‌طلبان افتاده‌اند و روحانی را قربانی این وزن‌کشی کرده‌اند. آنها می‌خواهند بگویند که مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خسته شدند و رو به این افراد (میانه)، آورده‌اند و این دقیقاً پاشنه آشیل دولت آقای روحانی است.

همچنین روزنامه شرق در تحلیلی، تشکیل فراکسیون اعتدال را پایان ائتلاف حامیان دولت و لاریجانی توصیف کرد و نوشت: وقتی در شامگاه 29 اردیبهشت و در فاصله 10 روز به آغاز به کار مجلس جدید، حزب اعتدال و توسعه، نشستی در سالن آمفی‌تئاتر اجلاس سران برگزار کرده بود، سخنان محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، در جهت حمایت از فراکسیون امید بود و آنچه در مجلس اتفاق می‌افتاد.