ایران در یمن نیروی نظامی ندارد

حسین رویوران کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره اظهارات عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یورونیوز پیرامون اینکه گروه شبه نظامی متحد ایران و حزب الله می خواست کنترل یمن را دردست بگیرد از این رو عربستان برای مقابله با این تهدید مستقیم در یمن وارد عمل شد، اظهار کرد: این گونه اظهارات وزیر امور خارجه عربستان بدون شک هیچ گونه پایه واساسی ندارد و تنها به منظور توجیه کردن اقدامات غیر قانونی عربستان در یمن، سوریه و بحرین و سایر کشورهای عرب منطقه صورت می گیرد.

وی افزود: عربستان سعودی در چند سال اخیر سیاست مداخله گری را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده است به گونه ای که شاهدیم مناطقی از بحرین را اشغال کرده و در یمن اعلام جنگ کرده و در امور داخلی سوریه ، عراق و لبنان دخالت می کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: مقامات عربستانی ازجمله عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور با بیان این گونه اظهارات در صدد هستند تا سیاستهای عربستان در طی ماه های اخیر را توجیه کنند از این رو اصل مداخله گری ایران را مطرح می کنند و تاکید دارند برای مقابله با ایران این اقدامات را انجام داده اند.

رویوران تصریح کرد: اینکه مقامات آل سعود بیان می کند ایران می خواست یمن را بگیرد و ما به همین دلیل اعلام جنگ کردیم غیر قابل قبول است زیرا ایران چگونه می خواست به یمن حمله کند درحالی که یکی از مدافعین اصلی مردم این کشور محسوب می شود و هیچ گونه نیروی نظامی در یمن ندارد.

وی خاطر نشان کرد: آل سعود درصدد است تا در جهت توجیه سیاست خارجی اشتباه خود در طی سالهای اخیر کشورهای منطقه از جمله ایران را مقصر ناامنی منطقه معرفی کند غافل از اینکه این رویه امکان پذیر نخواهد بود و راه به جایی نمی برد.