جنگ روانی پدران داعش علیه ایران

"بهرام قاسمی"، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به کشته شدن نوجوان 12 ساله سوری به دست تروریست‌های مورد حمایت غرب، اظهار داشت: این فاجعه انسانی،  یکی از بزرگترین فجایع قرن است و متأسفانه این وقایع در منطقه ما با شدت زیادی در حال افزایش است.

 

وی افزود: امیدواریم که جامعه جهانی چشم و گوش خود را به طور جدی باز کند و به هر شکل ممکن، مانع از این اتفاقات و رشد افراط‌گرایی و تروریسم بشود تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.

 

قاسمی همچنین در مورد بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به کشتار مردم بی‌گناه در عراق و سوریه و بخصوص کشتن جوان سوری اظهار داشت: جوامع انسانی و دولت‌های برآمده از مردم نمی‌توانند در قبال اینگونه حوادث سکوت کنند و آن را نادیده بگیرند.

"جبیر؛ سعودی سردرگم"

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اظهارات اخیر عادل‌الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت: در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه منتشر شد، ما به صراحت در خصوص سخنان وی اعلام موضع کردیم.

 

قاسمی افزود: جبیر، متأسفانه در مواقعی که دچار سردرگمی و فشار کار است، نمی‌تواند با مشکلات خود کنار بیاید و فرافکنی می‌کند و مسائلی را نسبت به دیگران و بخصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند و ما به وی توصیه می‌کنیم که باید خویشتندار باشد و توجه کند که صحبت‌های وی چه عواقبی دارد و نباید در مسیری گام بردارد که به نفع ملت عربستان و ثبات منطقه نیست.

 

فرافکنی بحرینی

بهرام قاسمی در ادامه، با اشاره به اظهارات غیرمسئولانه و نادرست مقامات بحرینی علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در مورد بحرین، ما مواضع مختلفی داشتیم و علت آن، این است که بحرین دچار اختلافات داخلی است.

 

وی افزود: بر حسب سنتی که در جوامع عقب‌مانده و دولت‌های مستبد وجود دارد، آن‌ها مشکلات داخلی خود را به دیگران و همسایگان خود نسبت می‌دهند تا بر مشکلات خود فائق آیند. بحرین هم ظاهراً از این قاعده مستثنی نیست و هر گاه به مشکلات و موانع داخلی در کشور خود مواجه می‌شود و نمی‌تواند برخورد درستی با مردم خود داشته باشد، نهایتاً به فرافکنی و متهم کردن دیگران روی می‌آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به استقرار ثبات در منطقه و کشورهای همسایه و حاکمیت بحرین احترام می‌گذاریم و در مسائل داخلی آن‌ها دخالت نمی‌کنیم و امیدواریم کشورها عاقلانه‌تر باندیشند و از این نوع صحبت‌ها و دخالت‌ها پرهیز کنند.

پیگیری حادثه مونیخ/ایرانی یا آلمانی؟

وی در واکنش به اعلام شدن هویت ایرانی-آلمانی عامل حادثه مونیخ از سوی برخی منابع خبری و سوء استفاده بعضی از رسانه‌ها از این مسئله اظهار داشت: آن فرد، آلمانی و متولد مونیخ بوده و برخی رسانه‌ها از دو رگه بودن شخص تیرانداز و مشکلات روانی وی خبر داده بودند که ما هنوز اطلاع دقیقی در این خصوص نداریم و به نمایندگی‌های خود در آلمان و کنسول‌گری خود در برلین دستور دادیم تا این موضوع را پیگیری کنند و اطلاعات خود را برای ما ارسال کنند که هنوز من این اطلاعات را دریافت نکردم.

قاسمی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر محکومیت خشونت، تروریسم و کشتار مردم بی‌گناه بوده است و برای ما قابل پذیرش نیست که توسط چه گروه و یا فرد و افرادی این اتفاقات رخ می‌دهد؟

وی افزود: بر اساس همین اصول، از ساعات اولیه‌ای که خبر حادثه مونیخ منتشر شد، این فاجعه را محکوم کردیم و برای ما به عنوان یکی از قربانیان ترور، قابل درک و تحمل نیست که سکوت کنیم و لذا مواضع خود را به روشنی اعلام کردیم.

جنگ روانی پدران داعش

قاسمی همچنین در مورد پرداختن رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های منطقه به موضوع ادعایی ایرانی بودن شخص تیرانداز حادثه مونیخ و نپرداختن به اصل این ماجرا تصریح کرد: این، یک جنگ روانی است که توسط رسانه‌های برخی کشورهای خاص که ما به آن‌ها پدران واقعی القاعده، داعش و طالبان می‌گوئیم، صورت می‌گیرد و آن‌ها می‌خواهند برای کمرنگ کردن پرونده سیاه خود، به چنین اتهامات و سخنان بی‌اساسی تکیه کنند که البته هیچ کس این اتهامات را باور نخواهد کرد و وضعیت جامعه ایرانی در همه دنیا کاملاً مشخص و روشن است و ایرانی‌ها جز بهترین اقشار در جوامع خارجی هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان، درباره حادثه بمب‌گذاری در افغانستان تصریح کرد: ما به شدت، این حادثه و کشتن انسان‌های بیگناه تحت هر بهانه‌ای را محکوم می‌کنیم.