این اسناد در ادامه مدارکی است که ۷ سال پیش، مشمول قانون منع محدودیت دسترسی شده بود و حالا جزئیات بیشتری از آن منتشر شده است. در این اسناد محرمانه همچنین، جزئیات بیشتری درباره رد درخواست پناهندگی شاه ایران توسط مارگارت تاچر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا ارائه شده است.

اسناد قبلی نشان می‌داد که یکی از نزدیکان شاه ایران در زمان نخست‌وزیری جیمز کالاهان در تماس با مقام‌های بریتانیایی گفته بود که تمایل دارد در خانه‌ای که نزدیک لندن خریده بود، اقامت کند.

در واکنش به این درخواست، وزارت خارجه دولت آقای کالاهان گفته بود که اقامت شاه قطعا اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد و به روابط بریتانیا با دولت‌های آتی در ایران لطمه خواهد زد.

این اسناد نشان می دهد که خانم تاچر به اندازه‌ای از امنیت دیپلمات‌های کشورش در ایران ابراز نگرانی می‌کرده که شخصا به یک وکیل عالی‌رتبه بریتانیایی نامه نوشته تا او را راضی کند که وکالت شاه ایران را نپذیرد.

در همین زمینه روز گذشته بی بی سی فارسی مصاحبه ای با عباس میلانی داشت وی که مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی دردانشگاه استنفورد و استاد فراخوانده دانشکدهٔ علوم سیاسی در این دانشگاه است در این خصوص به این شبکه می گوید:طبق اسناد موجود خانم تاچر پیش ازنخست‌وزیری به شاه این قول را می‌دهد که من در صورت نخست‌وزیری قطعاً به شما پناهندگی می‌دهم اما همان‌طور که در این اسناد موجود است این اتفاق نمی‌افتد.

۲۰۱۶-۰۷-۲۴_۱۵-۳۵-۲۸

وی که نویسنده کتاب نگاهی به شاه است می گوید این اسناد مطلب تازه ای برای من نداشت زیرا من با سفیر انگلستان مصاحبه کرده ام .وی در ادامه می گوید به محض نخست وزیری تاچر تمام دولت انگلستان با دادن پناهندگی به شاه مخالفت می کنند.

نکته جالب در این مصاحبه این است که مجری از دکتر میلانی می پرسد که آیا به نظر شما بریتانیا با این اقدام منافع خود را در ایران حفظ نمود یا نه که با جواب منفی میلانی مواجه می شود و وی می گوید که در کوتاه مدت این کار با عث شد سفارت انگلیس در ایران تصرف نشود ولی در دراز مدت مردم ایران به ماهیت این دولت ها پی بردند و حمله به سفارت آمریکا و بعد ها سفارت انگلیس از این نمونه ها بوده است .

در ادامه این مصاحبه میلانی در جواب سوال مجری برنامه که می پرسد آیا این اسناد نگاه رهبران جمهور یاسلامی مبنی بر اینکه کشور های مثل آمریکا و انگلیس قابل اعتماد نیستند و اعتباری ندارند را تا یید می کند می گوید:”این اسناد نشان می دهد که این کشور ها به دنبال منافع خود هستند و نباید انتظاری از این کشور ها داشت.رفتار امریکا و انگلستان در قبال شاه بسیار قابل انتقاد است زیرا این شاه ۳۷ سال متحد این کشور ها بود ولی آنها برای مردن هم به وی جایی ندادند تا راحت بمیرد.

این اعترافات در این زمان نشان می دهد که سخنان رهبر معظم انقلاب در بی اعتمادی به آمریکا و انگلیس دقیقا همان دیدن در خشت خام است که بسیاری از مدعیان بعد از چند دهه خیانت غربی ها به ملت ها یمسلمان هنوز در آیینه نمی توانند ببینند.