در رجز خوانی هم نتوانستیم دم از مجلس اصلاح‌طلب بزنیم!

محمدرضا  عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که در جمع نمایندگان استانی این شورا صحبت می‌کرد، «تعصب به هویت» را مسئله مهم در جریان اصلاح‌طلب دانست و تاکید کرد در برخی مواقع ترجیح منافع ملی بر منافع جریانی به ویژه در جریان انتخابات مجلس دهم و به خاطر رد صلاحیت‌ها باعث شد از هویت خودمان خوب دفاع نکنیم و گاها از آن عبور کنیم.

همزمان علی صوفی عضو شورای سیاستگذاری  اصلاح‌طلبان به روزنامه وقایع‌اتفاقیه گفت: اصلاح‌طلبان خودشان را ارزان نفروشند(!) آنهایی که به خاطر ترس از رد صلاحیت از فراکسیون امید جدا شوند مورد حمایت اصلاح‌طلبان نخواهند بود.

وی درباره جدایی برخی اعضای فراکسیون امید و پیوستن به فراکسیون اعتدال گفت: ما با وضعیت رد صلاحیت‌ها، کاندیدایی‌که بتوانیم به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی کنیم، نداشتیم؛ برای مثال  در تهران سه یا چهار نفر بیشتر نداشتیم و در شهرستان‌ها خیلی کم کسانی پیدا می‌شدند که بشود آنها را به صحنه انتخابات وارد کرد. بنابراین انتخابات از حالت رقابتی خارج شد و حالت مبارزاتی گرفت اما شورای عالی سیاست‌گذاری  تصمیم گرفت هر طور شده وارد صحنه بماند و در این حالت ما سعی کردیم مبارزه را به مبارزه لیست‌ها بکشانیم اما افراد مبارزه نداشتیم. افراد مبارز باید آرمان، ایمان، شجاعت، بینش و از خودگذشتگی داشته باشند، اما ما این افراد را نداشتیم و فقط سعی‌مان این بود که لیست ببندیم و این کار را هم کردیم؛ لیستی بستیم که در آن افراد شناخته شده نبودند، ما استراتژی تشکیل مجلس اصلاح‌طلب را کنار گذاشتیم و به دنبال کنار زدن مجلس تندرو بودیم و به همین دلیل حتی از اصول‌گرایان معتدل هم حمایت کردیم. هر چند می‌دانستیم این لیست، لیست شکننده‌ای خواهد بود. به همین خاطر شکننده بودن و البته همین ترس از رد صلاحیت‌هاست که اکنون شاهد میثاق‌شکنی عده‌ای از اعضای لیست امید هستیم.

وی در پاسخ این سؤال که «به دلیل همین شکنندگی است که حالا بعضی از چهره‌های فراکسیون امید به فراکسیون مستقلان پیوسته‌اند؟» می‌گوید:

ما از این افرادی که این‌گونه عمل کرده‌اند بیش از این هم انتظار نداریم؛ این افراد، افراد مبارزی نیستند. آنها وارد صحنه شدند و با قرار گرفتن در لیست امید شانس آوردند و مردم هم به آنها رأی دادند و اگر در لیست قرار نمی‌گرفتند به هیچ‌وجه رأی نمی‌آوردند و خودشان هم این موضوع را می‌دانند وجه غیرمبارز بودن و غیرسیاسی بودن خیلی از این چهره‌ها غالب است و حتی شروع به معامله کردن می‌کنند.

اگر این افراد، افراد مبارزی نیستند و به خاطر ترس، فراکسیون امید را ترک کرده‌اند، قطعا در دور بعد مورد استقبال مردم قرار نخواهند گرفت؛ این طور نیست؟

قطعا این اتفاق خواهد افتاد. البته ما از این تجربه در دور‌های آینده استقبال خواهیم کرد و این قدر باز عمل نخواهیم کرد.

فکر نمی‌کنید گنجاندن افراد اصول‌گرا در لیست امید موجب یک سری مبارزات و معاملات سیاسی در فراکسیون شد؟

بله، ما کسانی مانند لاریجانی، بهروز نعمتی و کاظم جلالی را وارد لیست امید کردیم تا بتوانیم چهره‌های دیگر را از میدان به در کنیم ولی حضور همین افراد اصولگرا در لیست امید که تجربه کاری لازم را داشتند در مقابل دیگر اعضای لیست که نه ابراز قدرت داشت و نه تجربه کار سیاسی، موجب شد یک سری معاملات صورت بگیرد و ما هم انتظار پیروزی نداشته باشیم، اما توانستیم شکل مجلس را تغییر دهیم با اینکه هیچگاه نخواستیم و نمی‌توانستیم حتی در رجزخوانی‌ها هم دم از مجلس اصلاح‌طلب بزنیم.