هیئت کمیسیون انرژی بعد از تعطیلات به ماهشهر اعزام می شود

گروه سیاسی- علی گل مرادی نماینده بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز ضمن تائید خبر روز گذشته این سایت مبنی بر این اعزام نشدن هیئت کمیسیون انرژی به ماهشهر گفت: حادثه پتروشیمی ماهشهر در روز چهارشنبه 16 تیر اتفاق افتاد که کمیسیون انرژی مجلس پیگیر این حادثه و علل و عوامل وقوع این آتش سوزی است.

وی افزود: در اولین جلسه کمیسیون بعد از آتش سوزی یعنی در روز سه شنبه 22 تیر این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد تا یک هیئت مرکب از اعضای کمیسیون انرژی، مسئولین پدافند غیرعامل، متخصصان و کارشناسان فنی و ایمنی به ماهشهر اعزام شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در آن جلسه همچنین مقرر شد تا پس از گزارش این هیئت، بیژن زنگنه وزیر نفت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان سهامدار هلدینگ خلیج فارس در جلسه کمیسیون حاضر شوند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

گل مرادی تصریح کرد: این هیئت هنوز انتخاب نشده و از آنجا که مجلس تا روز یکشنبه 17 مردا تعطیل است، هیئت بعد از تعطیلات تعین و به ماهشهر اعزام خواهد شد.

وی گفت: بعد از وقوع این حادثه اینجانب از طرف کمیسیون ماموریت یافتم تا گزارشی تهیه و به کمیسیون تقدیم کنم که این کار انجام خواهد شد.

افکار نیوز روز گذشته مطلبی تحت عنوان «گزارش کمیسیون انرژی از ماهشهر و حضور زنگنه در مجلس در هاله ای از ابهام/ 20 روز از آتش سوزی گذشت اما هیئت هنوز نرفت»، منتشر کرد.

در ساعت 17:30 روز چهارشنبه گذشته مخازن پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دچار آتش سوزی شد و بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2  روز پس از شعله ور شدن پالایشگاه آبادان در محل آتش سوزی حضور یافته بود و در جلوی چشمان وی بیت المال در حال سوختن بود، اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده  و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد».

همچنین مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بنا به گفته مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ٦٠ میلیون یورو است.

علیرضا تهرانی